2021-04-15, 01:20
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Själv har jag medborgarskap i både USA och Sverige, så det vore nog USA för min del i sådana fall. Dessvärre ser det ju ut som om USA också kommer att börja strama till, i varje fall i demokratiskt styrda delstater, med de där två efterblivna stackarna de har vid makten där idag. Halvnegern och den senile.

Jag har faktiskt relativt dålig koll på vapenlagarna i Öststaterna numera, även om jag vet att det varit hyfsat fritt där borta tidvis.

Problemet är ju när man blir en villig lackej åt de styrande, som gärna förstör andras försök att förbättra situationen, eller att ens få licenser, för att man är dum och obildad nog att tro att man själv ska få behålla sina privilegier när det börjar ryka runt knutarna.
All skit med halvotto och magasinsbegränsningar stammar från US. Blir det ingen folkresning där har vi den seniles judiska vapenkonfiskationer här på nolltid.

De fega kräken som styr jaktföreningar och klubbar, sitter som som på nålar. Livrädda att bli av med sin licens. Och sen gnyr de när snuten kommer med avlyssning och insatsstyrkan. Så jävla patetiskt.

Tjeckien, Ungern eller Portugal?
Citera
2021-04-15, 14:18
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Fel. Pistoler och k-pist är 5 år, långvapen utan tidsbegränsning.

101% enig med Mr Wolf.
Fritt gevär är inget annat än ett kryphål för diverse rättshaverister och annat löst folk som bara vill ha en frän bössa och inget intresse i sporten. Det handlar bara om vad "jag" vill ha och inget bredare perspektiv eller djupare förståelse om hur vår lag fungerar. Dina egna argument som "gubbar i styrelsen" bekräftar detta.

IPSC Sverige har offrat blod, svett och tårar för att få PM att godkänna tex AR. Detta har inte varit utan förbehåll och villkor. Fritt gevär underminerar hela arbetet som är lagt och kan välta hela verksamheten. Med vilken rätt? För att antal individer som inte klarar grundkraven ska få sina önskevapen på en räkmacka istället för att bida sin tid och ge engagemanget som krävs? En AR15 ska de minsann ha men lägga någon tid på städdagar eller anordna en match går inte med hänvisning till att de inte är intresserade av något socialt skit.

För övrigt var det väl Haggebänke som blev utsparkad från IPSC och med all rätt. Var det han så är det just sådana typer som hållas så långt borta som möjligt. Sedan kan typer som han och hans likar kalla mig eller Mr Wolf "sura gubbar i styrelsen" bäst de vill. Jag bryr mig inte, jag värnar om sporten och att vi som utövar den ska kunna fortsätta med det.
Vad är skillnaden mot att man fick låna hem en sportskyttemauser från skytteföreningen?
Sen kan man väl diskutera om dylika vapen skall förvaras i kasun hos klubben. Men blir det säkrare än att medlemmarna förvarar dem?
Citera
2021-04-15, 17:25
Medlem
Perfect10s avatar
Varför citerar du mig?
Citera
2021-04-17, 07:36
Medlem
Puffes avatar
Ja nu tillhör jag redan en klubb som pysslar med de flesta typer av sportskytte, har bara inte börjat med ipsc ännu.
Blir knappast sugen på att driva på för fritt gevär inom klubben om de skulle ha samma inställning som er.

Men visst jag kan väl söka mig och utöva grenen fritt gevär på en annan klubb, möjligen Hagge bänkes.
Borde ju inte vara något problem att tillhöra ytterligare en klubb då jag ändå skjuter andra grenar på min jaktskytte förening.
Citera
2021-04-17, 10:18
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Ja nu tillhör jag redan en klubb som pysslar med de flesta typer av sportskytte, har bara inte börjat med ipsc ännu.
Blir knappast sugen på att driva på för fritt gevär inom klubben om de skulle ha samma inställning som er.

Men visst jag kan väl söka mig och utöva grenen fritt gevär på en annan klubb, möjligen Hagge bänkes.
Borde ju inte vara något problem att tillhöra ytterligare en klubb då jag ändå skjuter andra grenar på min jaktskytte förening.
Att vara medlem i flera skytteföreningar skall gå bra, men tävla får man väl bara göra för en förening har jag fått förklarat för mig när jag frågat i min förening.
Citera
2021-04-17, 12:55
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Att vara medlem i flera skytteföreningar skall gå bra, men tävla får man väl bara göra för en förening har jag fått förklarat för mig när jag frågat i min förening.

Så länge man inte tävlar inom samma grenar borde det väl inte vara något problem?
Fritt gevär är ju en föreningsegen gren än så länge så kan bara tänka mig att det i sådana fall skulle handla om km.
Citera
2021-04-17, 15:21
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Så länge man inte tävlar inom samma grenar borde det väl inte vara något problem?
Fritt gevär är ju en föreningsegen gren än så länge så kan bara tänka mig att det i sådana fall skulle handla om km.
Det vet jag faktiskt inte, jag frågade bara om man kunde bli medlem i andra skytteföreningar för att få tillgång till deras skjutbanor så man slipper bråka om bokningstider, och det fick man sa dom, men man fick bara "tävla för en förening" var svaret jag fick och nöjde mig med det.
Citera
2021-04-17, 15:46
Medlem
Epimaness avatar
Men det finns visst ett parti att rösta på, Alternativ för Sverige!
https://nyadagbladet.se/debatt/svens...tas-i-sverige/

Om ni inte vill ha kvar era vapen ja då kan ni rösta på något annat. Upp till er. Var inte besviken sen när ni röstat fel och fått era vapen konfiskerade.
Citera
2021-04-17, 16:03
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Men det finns visst ett parti att rösta på, Alternativ för Sverige!
https://nyadagbladet.se/debatt/svens...tas-i-sverige/

Om ni inte vill ha kvar era vapen ja då kan ni rösta på något annat. Upp till er. Var inte besviken sen när ni röstat fel och fått era vapen konfiskerade.

Det vågar de inte. Om klubbens besserwissrar, eller polisen för den delen, får reda på att de rör sig i så "högerextrema kretsar", så riskerar de att bli av med sina nådiga tillstånd att för tillfället få ha ett vapen.

Det är det som är det hemska med det förtryck som utövas i Sverige. Det får de som vill ha vapen att bli lydiga lakejer åt makten, därför att de är rädda att förlora sina dyrköpta licenser. Jag förstår dem, men jag tycker också synd om dem, då de inte verkar ha förstått att de gräver sin egen grav.
Citera
2021-08-24, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Wolf
Det är just sånt här som just för tillfället förstör för sportskyttet, folk som vill utnyttja "fritt gevär" för att försöka få sådana vapen som du ger i exemplet.
Sådana försök ger bara PM vatten på sin kvarn.

Förklara gärna hur en skyttegren tillsammans med ett intresse för vapen förstör något?

Är inte du intresserad i vapen men utöver ipsc?

Min klubb utnyttjade "fritt gevär" för att kunna skriva klubblicenser till våra medlemmar som ville ha moderna vapen plattformar att skjuta med. Alla vill inte skjuta ipsc pistol i 2 år innan dom kanske får licens för tex en AR 15...

Tycker personligen att det är jävligt bra att "fritt gevär" finns, då det underlättar för folk att inneha moderna vapen och således kan öka intresset för sport skyttet bland unga vilket i sin tur kan leda till att fler klubbar bildas samt att vi får mer att säga till om.

Är det inte bättre att alla vapen, jakt och skytte intresserade håller varann om ryggen istället för att gnälla som små kärringar?
Citera
2021-08-24, 19:50
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silenthorror
Förklara gärna hur en skyttegren tillsammans med ett intresse för vapen förstör något?

Min klubb utnyttjade "fritt gevär" för att kunna skriva klubblicenser till våra medlemmar som ville ha moderna vapen plattformar att skjuta med. Alla vill inte skjuta ipsc pistol i 2 år innan dom kanske får licens för tex en AR 15...

Tycker personligen att det är jävligt bra att "fritt gevär" finns, då det underlättar för folk att inneha moderna vapen och således kan öka intresset för sport skyttet bland unga vilket i sin tur kan leda till att fler klubbar bildas samt att vi får mer att säga till om.

Är det inte bättre att alla vapen, jakt och skytte intresserade håller varann om ryggen istället för att gnälla som små kärringar?

Det var lite av min egen tanke, men såna som han du citerar verkar det tyvärr finnas många av och de bryr sig inte eller förstår inte att det är de själva som förstör skyttesporten.

Jag har också stött på gnälliga gubbar som inte gillar utseendet på ett par av mina gevär när jag skjutit på jakt skytteföreningen...
Så trist att de tycker att gevären ska se ut som i början av 1900 talet.

Har börjat surra med några skyttar om att starta en egen förening istället för att förändra de befintliga.
Känns som att det är vägen man ska gå för att slippa de trångsynta.
Citera
2021-08-24, 20:37
Medlem
Mr.Wolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silenthorror

Du har aldrig funderat på att dom flesta som gnäller "som små kärringar" kanske har lite på fötterna och vet vad dom oseriösa föreningarna ställt till med
Fritt gevär? Självklart finns det seriösa klubbar som använder sig av det, men jäääävligt många tjommar använder det för att ta en genväg till vapen som aldrig har gått att få licens innan, och när dom sabbat det så kan ingen annan få licens heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in