2021-04-07, 10:34
Medlem
JustZlatans avatar
Varje gång jag köper kläder, skor, sängkläder, lakan, påslakan och dylikt med märkningen Oeko-Tex Standard 100 så luktar det kemikalier om produkterna och jag känner även kemikalier på huden. Så först tvättar jag alla kläder och sängkläder innan jag använder dom.

Men enligt Oeko-Tex ska kemikalierna inte vara någon fara för hälsan, vilket jag har svårt att tro på.
Citera
2021-04-07, 10:37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Varje gång jag köper kläder, skor, sängkläder, lakan, påslakan och dylikt med märkningen Oeko-Tex Standard 100 så luktar det kemikalier om produkterna och jag känner även kemikalier på huden. Så först tvättar jag alla kläder och sängkläder innan jag använder dom.

Men enligt Oeko-Tex ska kemikalierna inte vara någon fara för hälsan, vilket jag har svårt att tro på.

Certifieringen innebär att textilen i den färdiga produkten är fri från ohälsosamma kemikalier. Det finns alltså (ofta) kemikalier, så det är inte konstigt att det kan lukta kemikalier..
Citera
2021-04-07, 10:38
Medlem
Timmervargens avatar
Så är det ju, den har genomgått test för skadliga kemikalier. Så det du känner lukten av är oskadliga kemikalier.
Citera
2021-04-07, 10:50
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Certifieringen innebär att textilen i den färdiga produkten är fri från ohälsosamma kemikalier. Det finns alltså (ofta) kemikalier, så det är inte konstigt att det kan lukta kemikalier..

Citat:
Ursprungligen postat av Timmervargen
Så är det ju, den har genomgått test för skadliga kemikalier. Så det du känner lukten av är oskadliga kemikalier.

Men jag känner ju starka kemikalier på huden, vilket i sig inte kan vara hälsosamt.
Citera
2021-04-07, 12:40
Medlem
För en gångs skull tvingas jag hålla med JustZlatan. Den där märkningen kan inte vara mycket värd. Fick andningsbesvär av sängkläder från en större svensk kedja.
Citera
2021-04-07, 13:09
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
För en gångs skull tvingas jag hålla med JustZlatan. Den där märkningen kan inte vara mycket värd. Fick andningsbesvär av sängkläder från en större svensk kedja.

Andningsbesvär och hudirritationer. Något är fusk med Oeko-Tex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in