• 1
  • 2
2021-04-06, 21:01
Medlem
Jag fattar inte riktigt grejen. Någon som kan förklara varför det krävs två löneförhandlingar? Vad händer om företaget är villiga att betala mer än vad facket har förhandlat? Imploderar allting då?
Citera
2021-04-06, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2PistolerIMinBil
Jag fattar inte riktigt grejen. Någon som kan förklara varför det krävs två löneförhandlingar? Vad händer om företaget är villiga att betala mer än vad facket har förhandlat? Imploderar allting då?

Det brukar väl iofs heta lönesamtal och inte löneförhandling. Där har du skillnaden.
Citera
2021-04-06, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Det brukar väl iofs heta lönesamtal och inte löneförhandling. Där har du skillnaden.
Och egentligen borde det heta lönemonolog.
Citera
2021-04-06, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik

Vad är skillnaden?
Citera
2021-04-06, 21:19
Bannlyst
Citat:
Vad är skillnaden?

Att du är svagbegåvad märks ju tydligt. I det förstnämnda samtalar man om lönen, i den sistnämnda förhandlar man om lönen. Är detta verkligen så svårt att förstå?

Folk som är med i fack.........
Citera
2021-04-06, 21:20
Medlem
Citat:
Vad är skillnaden?

I praktiken syftar lönesamtalet mer eller mindre till att du, som arbetstagare, ska få möjlighet till att redogöra för din kunskapsnivå hos din arbetsgivare innan den nya lönen blir befäst.

Det är således ingen förhandling, utan snarare ett samtal som äger rum innan du får information om din nya lön.
Citera
2021-04-06, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarimBenzema9
Att du är svagbegåvad märks ju tydligt. I det förstnämnda samtalar man om lönen, i den sistnämnda förhandlar man om lönen. Är detta verkligen så svårt att förstå?

Folk som är med i fack.........

Tack så mycket! Det är fortfarande inte uppenbart för mig att det är någon som helst skillnad överhuvudtaget. Det är fortfarande hur mycket pengar man ska tjäna som man pratar om. Det är fortfarande ett officiellt samtal vilket lika gärna kan räkna som en förhandling.
Citera
2021-04-06, 21:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

För att det är två olika saker. Bara för att facket har förhandlat fram 2% så betyder det inte att just du får det. Det kan bli både mindre eller mer.

Läs här så kanske det klarnar:

https://www.unionen.se/rad-och-stod/...e-och-lonepott
Citera
2021-04-06, 21:30
Medlem
Alla jobb har inte "fack
Citera
2021-04-06, 21:32
Medlem
Facket förhandlar om en total procentsats för företaget. Det du gör på lönesamtalet är vilken kategori du hamnar i. Om företaget har förhandlat med facket ex: 3% men minst 1.5 så kan du ju hamna på 1.5 eller uppåt. Du vill ju ha så mycket lön som möjligt så då motiverar du det på lönesamtalet varför du är bättre än kalle vid kaffemaskinen. Och eftersom kallle är värdelös så får han 1.5% och du som har presterat max får 4.5% så snittar det till 3% och facket är nöjda.
Citera
2021-04-06, 21:41
Medlem
Citat:
Jag fattar inte riktigt grejen.
En vettig arbetsgivare brukar förklara vad respektive förhandling går ut på.
Facket kan också förklara hur det går till.
Citat:
Någon som kan förklara varför det krävs två löneförhandlingar?
Om du menar att den ena förhandlingen är mellan facket och företaget och att den andra är mellan dig och företaget så är skillnaden att facket och företaget förhandlar om den totala lönepåslagspotten för alla anställda, eller lite förenklat det genomsnittliga påslaget.
Förhandlingen mellan dig och företaget handlar om din individuella lön. Facket förhandlar inte för varje enskild individ.
Citat:
Vad händer om företaget är villiga att betala mer än vad facket har förhandlat? Imploderar allting då?
Det finns inget som hindrar.
Citera
2021-04-06, 21:55
Medlem
brutalares avatar
Löneinformation kallade vi det på mitt förra jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in