• 4
  • 5
2021-04-07, 05:11
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Blev ett litet wakeuppcall nr man en morgon kaskadspydde blod, ver hela badrummet.

Vill inte skrmma upp dig, men tv av tre (med underliggande sjukdomar, alkoholister har per definition alltid minst en underliggande sjukdom, men ofta tvsiffrigt) dr av akut ameni vid hematemes. Det finns i regel tre olika sorters bldningar som orsakar blod i krks (hematemes). Just att kaskadspy blod tyder p inflammation i strupen, vilket ven anses vara den mest svrbehandlade formen av hematemes. Det har dvs gtt fr lngt. 4 av5 dr andra gngen det hnder.

Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas
Tror du man fr LVM om man sker frivillig vrd efter c.a 1 r?

LVM r en tvngstgrd och brjar alltid med akut LVM fr mnniskor som riskerar liv och hlsa och vgrar frivillig behandling. S du har inget att oroa dig ver.

Det r i regel vldigt simpelt att ta bort de vrsta abstinensbesvren av ett frekvent och lngvarigt alkoholmissbruk. Inom sjukvrden ger man injektioner med B-vitamin fr de allra vrsta fallen, gr ven att f utskrivet via VC, eller om man vill ha bttre resultat s kper man nringsjst vilket r odlad B-Vitamin (finns p apotea.se).

Det finns tyvrr ingen forskning som stdjer tesen om att trappa ned alkohol. Det har prvats i alla tider och resultaten har aldrig varit framgngsrika.

Dem effektivaste metoden r att f en samtalskontakt i samband med att man slutar i kombination med ett tre veckors schema med antingen Temesta 1 mg x 2 (Lorazepam) eller Stesolid 10 mg x 2 (Diazepam).

Vid lngvarigt alkoholmissbruk s r man alltid insulin resistent, drav kommer frossan och influensa knslan som ett brev p posten. Detta br inte vara mer n tv veckor, men beror en del p dina matvanor.

Jag tycker att det finns en viktig pong i att upplysa att det ofta inte r just mngden av alkohol (kvantitet) som r det stora problemet, utan alkoholen i sig. Spelar ingen roll om du dricker lg procentig alkohol ofta eller hgprocentig alkohol mer sllan eller ngon annan kombination. Det r samma biologiska nedbrytningsprocess och lika skadligt.

Gjorde lite snabbmatte p siffrorna du uppgav i brjan och d dricker du fr ca 6500 kr / mnad. Du skriver att du inte r rik som svar till ngon i trden. Ger alkoholen dig s mycket upplevd gldje att det motiverar 6500 kr i mnaden, en tidigt dd (ja, alkoholister dr tidigt och det r en lngdragen smrtsam dd), problem med rttsvsendet, stress, psykisk ohlsa, fett lever, frstorat hjrta och ensamhet? Bara du kan svara p den frgan. r svaret nej, det r inte vrt, ladda d ner appen "I am Sober".

Lycka till!
Senast redigerad av MeinKampf 2021-04-07 kl. 05:15.
Citera
2021-04-07, 06:11
Medlem
Det kan ju vara livsfarligt att kliva av alkoholen ngon nertrappning med medicin. Alkoholen tog farsan min, han sp vldigt destruktivt p slutet. Jag tnkte gra en orosanmlan men backade ur fr jag levde sjlv i missbruk och jag minns hur jag tyckte att morsan hgg mig i ryggen nr hon hela tiden hll p ringa till SOC/Snuten fr o f stopp p mitt leverna. Jag sg inte det d, men jag levde vldigt destruktivt under den tiden och hade inte hon ftt mig gripen av snuten och gjort allt hon gjorde s jag inte levt idag. Men, du r INGEN loser! Jag har missbrukat strre delen av mitt liv, gjort mnga frsk att lgga av. Mer sjlvhat och frakt fr varje gng. Men, nykter tid och dela om sina innersta tankar funkar. Det helar. Och fr du chansen gottgra dom man srat s gott du kan, s ta den! Det bsta du kan ge dina nra och kra nu r den nyktra du! Jag har legat s mnga gnger och hatat mig sjlv fr allt jag stllt till med. Men tro mig, det vnder ! Och du har lika mycket vrde som alla andra. Svrt att se nu, men du har verkligen det!
Citera
2021-04-07, 09:11
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas
Det funkar bra. Frutom att jag bor med min mor, inga framtids planer, gr p. Aktivitetsstd, r lite ldre,ter nr alkoholen r slut.

Det funkar bra? Du bor hos mamma med aktivitetsstd och dricker runt 15 7% l varje dag? Du behver GARANTERAT vrd och br ska direkt, slutar du nu (vet iof. inte hur lnge du hllit p men med tanke p mngden lr det varit ett tag) s att sluta nu tvrt kan bli totalt livsfarligt och du kan och kommer d troligtvis hamna i ett tillstnd som heter Delirium Tremens dr du kan d.

Sk till nrmaste beroendecentrum eller avgiftning och se till att bli skert nedtrappad innan din lever sger hejd innan du sjlv r redo att kasta in handduken. Har en bekant som bara r 28 och supit i 12 r stenhrt och har redan skrumplever s det heter duga. Han r det frsent fr, han vet att han kommer d i frtid och drfr fortstter han supa. S lngt vill du nog inte komma om du inte redan gjort det.
Citera
2021-04-07, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Vill inte skrmma upp dig, men tv av tre (med underliggande sjukdomar, alkoholister har per definition alltid minst en underliggande sjukdom, men ofta tvsiffrigt) dr av akut ameni vid hematemes. Det finns i regel tre olika sorters bldningar som orsakar blod i krks (hematemes). Just att kaskadspy blod tyder p inflammation i strupen, vilket ven anses vara den mest svrbehandlade formen av hematemes. Det har dvs gtt fr lngt. 4 av5 dr andra gngen det hnder.

Hematemes, allts att krkas blod, nr det kommer till en alkoholist tyder vl snarare p esofagusvaricer? Inflammation gr ju sklart inte att utesluta. Inget bra symptom oavsett. Fick divadude det utrett vad orsaken var? Det borde de ju gjort om du tog dig till sjukvrden, vilket man fr hoppas.
Citera
2021-04-07, 09:43
Medlem
Citat:
Blev ett litet wakeuppcall nr man en morgon kaskadspydde blod, ver hela badrummet.

Jag hoppas att du tog dig till vrden? Det dr kan, som MeinKampf ppekade, sluta illa. Men om du tog dig till vrden s borde de ju i s fall ha utrett orsaken till blodet? Fick du reda p vad det var?
Senast redigerad av HannahGraafRyttare 2021-04-07 kl. 10:00.
Citera
2021-04-07, 12:00
Medlem
Anktalares avatar
Kan inte ge dig ngot rd frutom att sluta inte cold turkey, farsan min frskte det och det slutade med koma i tv veckor och ett halvrs rehabilitering fr att ens komma tillbaks som den person han var innan.
Citera
2021-04-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Jag hoppas att du tog dig till vrden? Det dr kan, som MeinKampf ppekade, sluta illa. Men om du tog dig till vrden s borde de ju i s fall ha utrett orsaken till blodet? Fick du reda p vad det var?

Visade sig vara en halv bag in box jag glmde bort att jag hade dragit i mig.
Citera
2021-04-07, 16:02
Medlem
Citat:
Visade sig vara en halv bag in box jag glmde bort att jag hade dragit i mig.

Du kaskadspydde blod men blodet visade sig i efterhand vara vin?
Citera
2021-04-07, 16:37
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Hematemes, allts att krkas blod, nr det kommer till en alkoholist tyder vl snarare p esofagusvaricer? Inflammation gr ju sklart inte att utesluta. Inget bra symptom oavsett. Fick divadude det utrett vad orsaken var? Det borde de ju gjort om du tog dig till sjukvrden, vilket man fr hoppas.

Man fr se till hela sjukdomsbilden. Tappar mest blod gr man nr kastar upp blod genom strupen samt via rektum (samtidigt). Det r inte ndigt vad det gr t blod till dessa patienter. Man ska absolut rdda liv, men i tider som nu d blodbristen r svr s grmer det mig att blodtransfusion om 10-12 liter per dag kan g till en patient som medvetet och med bertt mod druckit sig till tillstndet. Det r s oerhrt f som verlever dag tre att rent statistiskt kastar man blodet i toaletten.

En liten varning till alla kids dr ute, hematemes r inte ngot man vanligen ser hos parkbnksalkisar utan hos den yngre publiken i 18-35 rs ldern. Det r en plgsam och brutal dd. Bara fr att ni har vnner som kan dricka varje dag s betyder det inte att alla kan det. Kommer dagligen in ungdomar med anlag fr blod i krks och avfring. Brrr, ingen vacker syn.
Citera
2021-04-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Man fr se till hela sjukdomsbilden. Tappar mest blod gr man nr kastar upp blod genom strupen samt via rektum (samtidigt). Det r inte ndigt vad det gr t blod till dessa patienter. Man ska absolut rdda liv, men i tider som nu d blodbristen r svr s grmer det mig att blodtransfusion om 10-12 liter per dag kan g till en patient som medvetet och med bertt mod druckit sig till tillstndet. Det r s oerhrt f som verlever dag tre att rent statistiskt kastar man blodet i toaletten.

En liten varning till alla kids dr ute, hematemes r inte ngot man vanligen ser hos parkbnksalkisar utan hos den yngre publiken i 18-35 rs ldern. Det r en plgsam och brutal dd. Bara fr att ni har vnner som kan dricka varje dag s betyder det inte att alla kan det. Kommer dagligen in ungdomar med anlag fr blod i krks och avfring. Brrr, ingen vacker syn.

Ok, jag har vl inte s mycket insyn i detta som du kanske, men fr min del tnker jag fortfarande att om du har en alkoholist som kommer in med hematemes s stter jag mina pengar p esofagusvaricer. Nu har jag ju ingen statistik att luta mig emot dock.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in