• 4
  • 5
2021-04-07, 05:11
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av divadude
Blev ett litet wakeuppcall när man en morgon kaskadspydde blod, över hela badrummet.

Vill inte skrämma upp dig, men två av tre (med underliggande sjukdomar, alkoholister har per definition alltid minst en underliggande sjukdom, men ofta tvåsiffrigt) dör av akut ameni vid hematemes. Det finns i regel tre olika sorters blödningar som orsakar blod i kräks (hematemes). Just att kaskadspy blod tyder på inflammation i strupen, vilket även anses vara den mest svårbehandlade formen av hematemes. Det har dvs gått för långt. 4 av5 dör andra gången det händer.

Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas
Tror du man får LVM om man söker frivillig vård efter c.a 1 år?

LVM är en tvångsåtgärd och börjar alltid med akut LVM för människor som riskerar liv och hälsa och vägrar frivillig behandling. Så du har inget att oroa dig över.

Det är i regel väldigt simpelt att ta bort de värsta abstinensbesvären av ett frekvent och långvarigt alkoholmissbruk. Inom sjukvården ger man injektioner med B-vitamin för de allra värsta fallen, går även att få utskrivet via VC, eller om man vill ha bättre resultat så köper man näringsjäst vilket är odlad B-Vitamin (finns på apotea.se).

Det finns tyvärr ingen forskning som stödjer tesen om att trappa ned alkohol. Det har prövats i alla tider och resultaten har aldrig varit framgångsrika.

Dem effektivaste metoden är att få en samtalskontakt i samband med att man slutar i kombination med ett tre veckors schema med antingen Temesta 1 mg x 2 (Lorazepam) eller Stesolid 10 mg x 2 (Diazepam).

Vid långvarigt alkoholmissbruk så är man alltid insulin resistent, därav kommer frossan och influensa känslan som ett brev på posten. Detta bör inte vara mer än två veckor, men beror en del på dina matvanor.

Jag tycker att det finns en viktig poäng i att upplysa att det ofta inte är just mängden av alkohol (kvantitet) som är det stora problemet, utan alkoholen i sig. Spelar ingen roll om du dricker låg procentig alkohol ofta eller högprocentig alkohol mer sällan eller någon annan kombination. Det är samma biologiska nedbrytningsprocess och lika skadligt.

Gjorde lite snabbmatte på siffrorna du uppgav i början och då dricker du för ca 6500 kr / månad. Du skriver att du inte är rik som svar till någon i tråden. Ger alkoholen dig så mycket upplevd glädje att det motiverar 6500 kr i månaden, en tidigt död (ja, alkoholister dör tidigt och det är en långdragen smärtsam död), problem med rättsväsendet, stress, psykisk ohälsa, fett lever, förstorat hjärta och ensamhet? Bara du kan svara på den frågan. Är svaret nej, det är inte värt, ladda då ner appen "I am Sober".

Lycka till!
Senast redigerad av MeinKampf 2021-04-07 kl. 05:15.
Citera
2021-04-07, 06:11
Medlem
Det kan ju vara livsfarligt att kliva av alkoholen någon nertrappning med medicin. Alkoholen tog farsan min, han söp väldigt destruktivt på slutet. Jag tänkte göra en orosanmälan men backade ur för jag levde själv i missbruk och jag minns hur jag tyckte att morsan högg mig i ryggen när hon hela tiden höll på ringa till SOC/Snuten för o få stopp på mitt leverna. Jag såg inte det då, men jag levde väldigt destruktivt under den tiden och hade inte hon fått mig gripen av snuten och gjort allt hon gjorde så jag inte levt idag. Men, du är INGEN loser! Jag har missbrukat större delen av mitt liv, gjort många försök att lägga av. Mer självhat och förakt för varje gång. Men, nykter tid och dela om sina innersta tankar funkar. Det helar. Och får du chansen gottgöra dom man sårat så gott du kan, så ta den! Det bästa du kan ge dina nära och kära nu är den nyktra du! Jag har legat så många gånger och hatat mig själv för allt jag ställt till med. Men tro mig, det vänder ! Och du har lika mycket värde som alla andra. Svårt att se nu, men du har verkligen det!
Citera
2021-04-07, 09:11
Medlem
yournotlikemes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanonklas
Det funkar bra. Förutom att jag bor med min mor, inga framtids planer, går på. Aktivitetsstöd, Är lite äldre,äter när alkoholen är slut.

Det funkar bra? Du bor hos mamma med aktivitetsstöd och dricker runt 15 7% öl varje dag? Du behöver GARANTERAT vård och bör söka direkt, slutar du nu (vet iof. inte hur länge du hållit på men med tanke på mängden lär det varit ett tag) så att sluta nu tvärt kan bli totalt livsfarligt och du kan och kommer då troligtvis hamna i ett tillstånd som heter Delirium Tremens där du kan dö.

Sök till närmaste beroendecentrum eller avgiftning och se till att bli säkert nedtrappad innan din lever säger hejdå innan du själv är redo att kasta in handduken. Har en bekant som bara är 28 och supit i 12 år stenhårt och har redan skrumplever så det heter duga. Han är det försent för, han vet att han kommer dö i förtid och därför fortsätter han supa. Så långt vill du nog inte komma om du inte redan gjort det.
Citera
2021-04-07, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Vill inte skrämma upp dig, men två av tre (med underliggande sjukdomar, alkoholister har per definition alltid minst en underliggande sjukdom, men ofta tvåsiffrigt) dör av akut ameni vid hematemes. Det finns i regel tre olika sorters blödningar som orsakar blod i kräks (hematemes). Just att kaskadspy blod tyder på inflammation i strupen, vilket även anses vara den mest svårbehandlade formen av hematemes. Det har dvs gått för långt. 4 av5 dör andra gången det händer.

Hematemes, alltså att kräkas blod, när det kommer till en alkoholist tyder väl snarare på esofagusvaricer? Inflammation går ju såklart inte att utesluta. Inget bra symptom oavsett. Fick divadude det utrett vad orsaken var? Det borde de ju gjort om du tog dig till sjukvården, vilket man får hoppas.
Citera
2021-04-07, 09:43
Medlem
Citat:
Blev ett litet wakeuppcall när man en morgon kaskadspydde blod, över hela badrummet.

Jag hoppas att du tog dig till vården? Det där kan, som MeinKampf påpekade, sluta illa. Men om du tog dig till vården så borde de ju i så fall ha utrett orsaken till blodet? Fick du reda på vad det var?
Senast redigerad av HannahGraafRyttare 2021-04-07 kl. 10:00.
Citera
2021-04-07, 12:00
Medlem
Anktalares avatar
Kan inte ge dig något råd förutom att sluta inte cold turkey, farsan min försökte det och det slutade med koma i två veckor och ett halvårs rehabilitering för att ens komma tillbaks som den person han var innan.
Citera
2021-04-07, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Jag hoppas att du tog dig till vården? Det där kan, som MeinKampf påpekade, sluta illa. Men om du tog dig till vården så borde de ju i så fall ha utrett orsaken till blodet? Fick du reda på vad det var?

Visade sig vara en halv bag in box jag glömde bort att jag hade dragit i mig.
Citera
2021-04-07, 16:02
Medlem
Citat:
Visade sig vara en halv bag in box jag glömde bort att jag hade dragit i mig.

Du kaskadspydde blod men blodet visade sig i efterhand vara vin?
Citera
2021-04-07, 16:37
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannahGraafRyttare
Hematemes, alltså att kräkas blod, när det kommer till en alkoholist tyder väl snarare på esofagusvaricer? Inflammation går ju såklart inte att utesluta. Inget bra symptom oavsett. Fick divadude det utrett vad orsaken var? Det borde de ju gjort om du tog dig till sjukvården, vilket man får hoppas.

Man får se till hela sjukdomsbilden. Tappar mest blod gör man när kastar upp blod genom strupen samt via rektum (samtidigt). Det är inte nådigt vad det går åt blod till dessa patienter. Man ska absolut rädda liv, men i tider som nu då blodbristen är svår så grämer det mig att blodtransfusion om 10-12 liter per dag kan gå till en patient som medvetet och med berått mod druckit sig till tillståndet. Det är så oerhört få som överlever dag tre att rent statistiskt kastar man blodet i toaletten.

En liten varning till alla kids där ute, hematemes är inte något man vanligen ser hos parkbänksalkisar utan hos den yngre publiken i 18-35 års åldern. Det är en plågsam och brutal död. Bara för att ni har vänner som kan dricka varje dag så betyder det inte att alla kan det. Kommer dagligen in ungdomar med anlag för blod i kräks och avföring. Brrr, ingen vacker syn.
Citera
2021-04-07, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Man får se till hela sjukdomsbilden. Tappar mest blod gör man när kastar upp blod genom strupen samt via rektum (samtidigt). Det är inte nådigt vad det går åt blod till dessa patienter. Man ska absolut rädda liv, men i tider som nu då blodbristen är svår så grämer det mig att blodtransfusion om 10-12 liter per dag kan gå till en patient som medvetet och med berått mod druckit sig till tillståndet. Det är så oerhört få som överlever dag tre att rent statistiskt kastar man blodet i toaletten.

En liten varning till alla kids där ute, hematemes är inte något man vanligen ser hos parkbänksalkisar utan hos den yngre publiken i 18-35 års åldern. Det är en plågsam och brutal död. Bara för att ni har vänner som kan dricka varje dag så betyder det inte att alla kan det. Kommer dagligen in ungdomar med anlag för blod i kräks och avföring. Brrr, ingen vacker syn.

Ok, jag har väl inte så mycket insyn i detta som du kanske, men för min del tänker jag fortfarande att om du har en alkoholist som kommer in med hematemes så sätter jag mina pengar på esofagusvaricer. Nu har jag ju ingen statistik att luta mig emot dock.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in