• 1
  • 2
2021-04-05, 19:18
Medlem
Ca 100.000 sökningar görs via lexbase dagligen. Räknade från deras mätare de har på sin sida.

Jag är nyfiken på vad det är som får människor att vilja kolla upp sina vänner, släktingar och bekanta via dessa sidor. Är man rädd för vad personen i fråga sysslar med? är man rädd för pedofiler? är det en nöjes grej? gillar man att skvallra och prata bakom ryggen?

Ja vad är det för typ av människor. och varför skulle man ens vilja söka på sina bekanta?
Vad gör ni själva, är det något ni sysslar med ofta? till exempel om ni träffar en dejt, elelr en ny vän, är det lexbase ni tänker på när ni kommer hem för att veta mer om den nya bekanta?

Jag personligen cringar av att kolla upp människor och känner moralfel när jag ens googlar på någon. Självklart är det nyfidkenhet som lockar. Ibland känner jag att vissa saker är bättre att inte veta om personen förflutna, då nuet är som räknas, vill itne få en fel bild av vänner och bekanta. Så känner jag iallafall.

FRÅGA 2(vill gärna ha svar på): har ni någonsin fått en chockartad resultat när ni sökte på en bekant? hur ändrades er relation efter det?
Senast redigerad av Stereotypenn 2021-04-05 kl. 19:34.
Citera
2021-04-05, 19:20
Medlem
isbiten123s avatar
Det är nog främst arbetsgivare som kollar.
Citera
2021-04-05, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123

Om du ska vara ärlig, hur många gånger har du använt dig av lexbase senaste året? är du man eller kvinna? motivera vad som fick dig att söka på perosnen, är bara nyfiken hur man tänker
Citera
2021-04-05, 19:25
Medlem
isbiten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stereotypenn
Om du ska vara ärlig, hur många gånger har du använt dig av lexbase senaste året? är du man eller kvinna? motivera vad som fick dig att söka på perosnen, är bara nyfiken hur man tänker
Sökte en gång på en "expolare" och blev ju så klart nyfiken vad domen gällde då vi inte är polare längre.
Nyfiken ja. Senaste året noll gånger. Det var just för glädjen att se om han blivit dömd.
Citera
2021-04-05, 19:26
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ca 100.000 sökningar görs via lexbase dagligen. Räknade från deras mätare de har på sin sida.

Jag är nyfiken på vad det är som får människor att vilja kolla upp sina vänner, släktingar och bekanta via dessa sidor. Är man rädd för vad personen i fråga sysslar med? är man rädd för pedofiler? är det en nöjes grej? gillar man att skvallra och prata bakom ryggen?

Ja vad är det för typ av människor. och varför skulle man ens vilja söka på sina bekanta?
Vad gör ni själva, är det något ni sysslar med ofta? till exempel om ni träffar en dejt, elelr en ny vän, är det lexbase ni tänker på när ni kommer hem för att veta mer om den nya bekanta?

Citat:
Ursprungligen postat av isbiten123
Jag håller med isbiten, tror många AG gör en slagning innan intervju. Beroende på tjänst så kan det ju vara intressant, men ingen vill väl anställa någon som knarkar eller som ska slåss för minsta lilla.

Tror även det finns många nyfikna vänner - bekanta - anhöriga - grannar som kanske kör en slagning. Säkert många som träffas via Tinder och liknande som gör en slagning innan. Sen tror jag bara att ett fåtal verkligen köper domen via Lexbase utan de kollar bara om personen har något bekymmer med rättvisan.
Citera
2021-04-05, 19:29
Medlem
Deckard-Cains avatar
Svenska nyfikenheten slår i taket
Citera
2021-04-05, 19:31
Medlem
Opaques avatar
Citat:

Jag använde Lexbase rätt nyligen,betalade och printade ut domslut (5st) på en individ som folkbokfört sig hos mig utan min vetskap. Har ingen aning om vem det är och varför just hos mig, men började ana oråd när det damp in brev från kronofogden i brevlådan adresserade till den här tomten med min rätta adress och lägenhetsnummer och allt.
Kollade först Mr. Koll. Och myket riktigt så står det plötsligt att jag är sambo med en man i fyrtioårsåldern, och som dessutom har en varningstriangel efter sitt namn (Det betyder att han är straffad)

Printade ut alla domar (Bedrägeri i allt från 4000-200 000 kr) och skickade in till skatteverket för att få lite fart på tjänstemannaarslen för att ta bort den här figuren permanent från min adress i folkbokföringen (Där jag har förstahandskontrakt)
Det är ett växande problem idag har jag förstått efter forskning på nätet. Vi behöver ha en lagstiftning där kontraktsinnehavare på lägenheter görs uppmärksam på att någon har skrivit sig på ens adress och ifall man har godkänt det eller inte.

Som företagare skulle jag absolut kolla upp Lexbase innan jag ger mig i kast med nya affärskontakter, som plötsligt förälskat skulle jag nog också ta mig en titt.
Senast redigerad av Opaque 2021-04-05 kl. 19:41.
Citera
2021-04-05, 19:46
Medlem
Kill-9s avatar
Det är inte mer att folk kollar upp hur det ser ut i närområdet där man bor, snarare än att leta efter bekanta? Har man barn tror jag att många vill veta om det bor dömda pedofiler i området.
(Gäller naturligtvis inte C-politiker)

”Offerlösa” brott tror jag väldigt få bryr sig om.
Citera
2021-04-05, 19:46
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:

Jag personligen cringar av att kolla upp människor och känner moralfel när jag ens googlar på någon. Självklart är det nyfidkenhet som lockar. Ibland känner jag att vissa saker är bättre att inte veta om personen förflutna, då nuet är som räknas, vill itne få en fel bild av vänner och bekanta. Så känner jag iallafall.

FRÅGA 2(vill gärna ha svar på): har ni någonsin fått en chockartad resultat när ni sökte på en bekant? hur ändrades er relation efter det?

Känner ingen där men har kollat upp ett par personer i omgivningen och en gammal chef. Finner det roligt och intressant att läsa förundersökningar och domar överlag.

Tror inte att jag är "en typ av människa", utan att de flesta vill kolla upp personer lite då och då.
Citera
2021-04-05, 19:47
Medlem
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kill-9
Det är inte mer att folk kollar upp hur det ser ut i närområdet där man bor, snarare än att leta efter bekanta? Har man barn tror jag att många vill veta om det bor dömda pedofiler i området.
(Gäller naturligtvis inte C-politiker)

”Offerlösa” brott tror jag väldigt få bryr sig om.

Ja den svenska pedofilskräcken är nog Lexbase kassako i övrigt faktiskt.
Citera
2021-04-05, 19:48
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:

Jag tar löpande fram uppgifter för de som rör sig i min direkta eller perifera närhet.

Vid sidan av LexBase och motsvarande också artikelsök och avskanning av internet, sociala medier och dylikt.

Relevant eller intressant information förs sedan in i en ”file” över personen som förvaras i arkivskåpet.

Svaret på din andra fråga är ja, det har hänt några gånger att det dykt upp information som förändrat eller gjort att jag avslutat relationen.
Citera
2021-04-05, 19:49
Bannlyst
Har använt lexbase kanske 3 gånger, alltid bara för kolla om några lokalkända stjärnor finns med för skojs skull
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in