2021-04-05, 19:49
Medlem
Triplefaces avatar
Jag har använt Lexbase många gånger. Har framför allt sökt på bekanta, folk jag vetat är kriminella/småkriminella. Har även scrollat igenom listan med alla dömda i området jag bor i. Däremot har jag bara betalat för att se ett fåtal personers domar.

Den huvudsakliga anledningen är ren nyfikenhet. Några enstaka gånger har jag kollat upp någon som velat köpa en vara på Blocket och liknande.
Citera
2021-04-05, 19:59
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stereotypenn
Ja vad är det för typ av människor. och varför skulle man ens vilja söka på sina bekanta?
Vad gör ni själva, är det något ni sysslar med ofta? till exempel om ni träffar en dejt, elelr en ny vän, är det lexbase ni tänker på när ni kommer hem för att veta mer om den nya bekanta?

Vid exempelvis affärsuppgörelser där mycket pengar är inblandade (praktexemplet bilköp/sälj gentemot privatperson) är en klassiker.

Skulle du känna dig trygg med att köpa/sälja bil av/till en person för säg en halvmiljon av dina sparade pengar - om du innan köpet får reda på att den du ska göra affär med har en lång historik av bedrägerier, betalningsanmärkningar, stölder, våldsbrott och olika typer av hot och trakasserier mot personer denne tidigare gjort affärer med?

Eller känns det då kanske bättre att göra affär med någon annan - som kanske har ett "lite" renare register?
Citera
2021-04-05, 20:00
Medlem
Vad tror ni majoriteten av befolkningen sysslar med lexbase för att kolla bekanta?
Citera
2021-04-05, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Vid exempelvis affärsuppgörelser där mycket pengar är inblandade (praktexemplet bilköp/sälj gentemot privatperson) är en klassiker.

Skulle du känna dig trygg med att köpa/sälja bil av/till en person för säg en halvmiljon av dina sparade pengar - om du innan köpet får reda på att den du ska göra affär med har en lång historik av bedrägerier, betalningsanmärkningar, stölder, våldsbrott och olika typer av hot och trakasserier mot personer denne tidigare gjort affärer med?

Eller känns det då kanske bättre att göra affär med någon annan - som kanske har ett "lite" renare register?

Alltid bra att veta, men jag tror det gört mer skada än nytta. Du kan bli blåst av folk utan register med.
Jag skulle vara vaksam oavsätt om personen har register på sig eller ej.
Citera
2021-04-05, 20:02
Medlem
Har hört att många kollar upp dejter innan det blir seriöst, eller en koll innan de anställer nån, tror inte folk i allmänhet kollar upp grannarna av ren skär nyfikenhet. Lexbase kan ju ses som en bra försäkring mot framtida problem.
Citera
2021-04-05, 20:12
Medlem
franges avatar
Citat:
Alltid bra att veta, men jag tror det gört mer skada än nytta. Du kan bli blåst av folk utan register med.
Jag skulle vara vaksam oavsätt om personen har register på sig eller ej.

Självfallet. Men du kan knappast påstå att risken att bli blåst är mindre om personen i fråga har flertalet färska bedrägeridomar bakom sig, och en lång historik av samma typ av brottslighet?

Precis som att det knappast går att påstå att det är lika stor risk att bli blåst på pengarna om du handlar från en stor, välkänd och etablerad nätbutik med goda kundbetyg sedan lång tid tillbaka - jämfört med en nyetablerad dito som knappt någon hört talats om men redan har bottenbetyg på jämförelsesajter och dessutom ett helt knippe ARN-fällningar bakom sig?
Citera
2021-04-05, 20:20
Medlem
quts avatar
Jag,,,,,,, för att jag är så jävla nyfiken.
Citera
2021-04-05, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Självfallet. Men du kan knappast påstå att risken att bli blåst är mindre om personen i fråga har flertalet färska bedrägeridomar bakom sig, och en lång historik av samma typ av brottslighet?

Precis som att det knappast går att påstå att det är lika stor risk att bli blåst på pengarna om du handlar från en stor, välkänd och etablerad nätbutik med goda kundbetyg sedan lång tid tillbaka - jämfört med en nyetablerad dito som knappt någon hört talats om men redan har bottenbetyg på jämförelsesajter och dessutom ett helt knippe ARN-fällningar bakom sig?

Jag är personligen emot register, eftersom jag drabbas själv av det. Jag är inte mitt misstag och vill inte bli stäplad resten av ett liv för ett fel jag har gjort en gång i tiden.

Register bara där man själv visar upp om man har gjort något bedrägeri, kanske, ja. men ett ofentligt. absolut nej.
Citera
2021-04-05, 20:34
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Finns tusen skäl förutom ren nyfikenhet. Arbetsgivare vill kolla upp nån innan de anställer. Näringsidkare vill kolla upp någon de gör affärer med. Om man ska hyra ut en stuga eller lägenhet till någon så kollar man upp personen innan. Din dotters nya kille verkar skum - bäst att kolla.

Sen kan man göra som jag att jag kollade upp en ny granne som verkade kriminell och som förstörde friden på gården med sitt eviga parkerande och häng med tvivelaktiga figurer. Jag kollade upp honom och han hade givetvis en lång lista med narkotikadomar och våldsbrott. Jag skrev ut allt och la i hans brevlåda ihop med en lapp där jag skrev att alla grannar kommer att få detta i sina brevlådor om du inte slutar bete dig som en idiot här på gården. Sedan blev det lugnt!
Citera
2021-04-05, 20:45
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ca 100.000 sökningar görs via lexbase dagligen. Räknade från deras mätare de har på sin sida.

Jag är nyfiken på vad det är som får människor att vilja kolla upp sina vänner, släktingar och bekanta via dessa sidor. Är man rädd för vad personen i fråga sysslar med? är man rädd för pedofiler? är det en nöjes grej? gillar man att skvallra och prata bakom ryggen?

Ja vad är det för typ av människor. och varför skulle man ens vilja söka på sina bekanta?
Vad gör ni själva, är det något ni sysslar med ofta? till exempel om ni träffar en dejt, elelr en ny vän, är det lexbase ni tänker på när ni kommer hem för att veta mer om den nya bekanta?

Jag personligen cringar av att kolla upp människor och känner moralfel när jag ens googlar på någon. Självklart är det nyfidkenhet som lockar. Ibland känner jag att vissa saker är bättre att inte veta om personen förflutna, då nuet är som räknas, vill itne få en fel bild av vänner och bekanta. Så känner jag iallafall.

FRÅGA 2(vill gärna ha svar på): har ni någonsin fått en chockartad resultat när ni sökte på en bekant? hur ändrades er relation efter det?

Varför tror du att folk mest kollar upp vänner och bekanta? Jag kollar mest upp kriminella och/eller offentlig personer.
Citera
2021-04-05, 20:48
Medlem
Jagersros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Finns tusen skäl förutom ren nyfikenhet. Arbetsgivare vill kolla upp nån innan de anställer. Näringsidkare vill kolla upp någon de gör affärer med. Om man ska hyra ut en stuga eller lägenhet till någon så kollar man upp personen innan. Din dotters nya kille verkar skum - bäst att kolla.

Sen kan man göra som jag att jag kollade upp en ny granne som verkade kriminell och som förstörde friden på gården med sitt eviga parkerande och häng med tvivelaktiga figurer. Jag kollade upp honom och han hade givetvis en lång lista med narkotikadomar och våldsbrott. Jag skrev ut allt och la i hans brevlåda ihop med en lapp där jag skrev att alla grannar kommer att få detta i sina brevlådor om du inte slutar bete dig som en idiot här på gården. Sedan blev det lugnt!
Bra gjort !
Citera
2021-04-05, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Varför tror du att folk mest kollar upp vänner och bekanta? Jag kollar mest upp kriminella och/eller offentlig personer.

Eftersom jag råkat ut för det, av en nära vän. Som inte säger det till mig så jag har en chans att förklara storyn (vilket jag inte orkar eftersom det är en traumatisk period).

Istället går man runt och viskar skvaller om saken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in