2006-05-26, 14:20
Medlem
Jag glömde nog nämna att jag sökte efter något enkelt och snabbt. =)
Citera
2006-05-26, 22:12
Medlem
Abbe78s avatar
Ädelostsås är riktigt god Man har creamfraice (stavning) och ädelost. Kokar upp det och vipps har man ädelost. Och för att få den lite lättare så tar man lättcreamfraice!
Citera
2006-05-26, 22:24
Medlem
Hispers avatar
Du har inte funderat på att använda sökfunktionen? Det finns nog mer än en tråd redan om detta.

Citera
2006-05-27, 00:18
Medlem
Dubbelpost
Citera
2006-05-27, 00:18
Medlem
Jag brukar göra så här:

Ta en klick smör och motsvarande mjöl så att det blir ganska fast när smöret har smält. Det går bra med flytande margaring också. Häll i mjölk så att det blir en ganska tjock sås. Pressa i en vitlöksklyfta, häll i ganska mycket vitpeppar. Lite svartpeppar. Under tiden som du gjorde detta har du stekt beacon och svamp som du häller av fettet från och sen lägger i såsen.
Citera
2006-05-27, 02:14
Medlem
Ngt som är snabbt är att värma lite creme fraiche o krydda med ngt du gillar. Om du vill ha det lite matigare kan du ha i ngt annat du gillar, tonfisk, kyckling, kräftstjärtar, räkor eller ngt. Men om du tar kyckling så se till att steka det först
Citera
2006-05-27, 02:21
Medlem
Hin Håle.s avatar
Northix nämnde pesto, och det är ju en given vinnare. Testa att göra den själv vettja!

-pinjenötter
-parmesan
-färsk basilika
-vitlök
-olivolja
-salt & peppar

Typ en näve nötter, snåla sedan inte med parmesan, vitlök och basilika. Resten i proportioner som verkar lämpliga.

Kör allt i en mixer. Simsalabim! Skitgott!
Citera
2006-06-02, 21:20
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Gjorde köttbullar i tomatsås för första gången i mitt liv idag, har inte direkt haft någon anledning till att göra det tidigare för att jag då heldre gör köttfärsås men ack så fel jag hadde.
Egetkomponerat recept men måste blygsamt erkänna att det är den godaste italien-inspirerade maträtt jag någonsin käkat

Köttbullarna - Ca 2 port.
200g Blandfärs
3 charlottenlökar
eller 1 halv gul lök
0.25 dl ströbröd
0.75 dl grädde
1 ägg gula
1 vitlöksklyfta
2 krm salt
2 krm lökpulver
1-2 tsk torkad oregano
vit & svartpeppar

Blanda ihop ströbrödet, grädden, oreganon och låt det svälla några minuter.
Finhacka lök och vitlök och blanda det med ströbröds gegget och resten av ingredienserna.
Rulla hyfsat små köttbullar och stek.

Tomatsåsen - Ca 3 port.
1 burk krossade tomater
2 vitlöksklyftor
1 gul lök
1 msk - 0.25 dl vitt/rött vin
eller 0.25 dl coca cola
2 msk ketchup
½ - 1 tsk balsamvinäger
½ - 1 tsk socker
½ - 1 tsk italiensk salladskrydda
2 tsk torkad oregano
2 krm salt
Olivolja

Hacka och fräs löken i oljan, blanda ner oreganon sista minuten och kör sen i resten av ingredienserna. Låt puttra 5 minuter, blanda ner köttbullarna och ställ in i kylen tills imorgon eller käka med pasta, förslagsvis spagetti.

Har ni stillestånd på recept så prova detta och posta vad ni tyckte om resultatet. Tror inte ni blir besvikna.
Citera
2006-06-02, 21:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HiNK
Pasta med Gorgonzola sås. Familjerecept, haha.

Smält creme fraische och gorgonzola i en kastrull på låg värme, krydda med italiensk salladskrydda (en hel del), peppar och även cayennepeppar. Blir det för löst så blanda mjölk och idealmjöl och häll i såsen. Servera till nykokt pasta. Enkelt och någorlunda lyxigt.

Fan mannen, vi verkar ha samma smak !
Italiensk salladskrydda är för övrigt nog den mest använda av alla kryddor i mitt kök, pasta, soppor, sallader, pommes, kött, den är kanon till det mesta faktiskt. Köp å njuuut
Citera
2006-06-02, 23:24
Medlem
d_hs avatar
Här kommer en vegetarisk bassås som man kan slänga bacon eller kyckling eller vad man nu vill ha i. Ytterst delikat. Vill även poängtera att inte heller jag gillar tomatsåser, men den här är underbar.

Ett par morötter
Lika mycket lök
En burk krossade tomater
Rödvin (funkar bra med matlagningsvarianten)
Ett par vitlöksklyftor

Hacka morötter, lök och vitlök fint, fräs på hög värme i traktörpanna (stavas?). Sänk värmen, i med någon deciliter vatten, tomaterna och någon deciliter rödvin. Koka ihop till en krämig konsistens, häll eventuellt i färsk basilika i lagom mängd, salta och peppra. Häll eventuellt i mer vin för mer syra. Mixa eventuellt, och häll eventuellt i stekt kött av något slag. Smaklig måltid!

(Är man lagd åt sellerihållet kan även det passa i såsen, ungefär hälften så mycket som mängden lök/morötter.)
Citera
2006-06-03, 11:42
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tycker att en enkel sås med skinka och purjolök duger fint.
Gör en bechamel med lite muskot, och stek skivad skinka och purjo och ha i. Salta och peppra.
Citera
2006-06-04, 22:14
Medlem
banditqueens avatar
Superlatt och gott;

Kottfars
Paprika (rod & gul)
Lok
Vitlok
Farskost (tank euroshopper creamcheese) med kryddor

Kottfars
Paprika
Lok
Creme fraiche med tacosmak, eller creme fraiche och tacosas

Kottfars
Spenat med gradde (tank euroshopper Spenat ala creme)
Bacon (hackat)
Farskost (se #1)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in