• 1
  • 2
2006-05-25, 22:56
Medlem
Som rubriken lyder: God sås till pasta; följdaktligen söker jag efter recept.

Tidigare har jag brukat göra en enkel sås bestående av mjölk, mjöl och smör. Någon som har något gott enkelt alternativ? Helst inte för fett.
Citera
2006-05-25, 22:59
Medlem
tomatsås kan du antagligen: tomatkross, vitlök, olivolja, oregano, salt, socker, peppar.
Citera
2006-05-25, 23:04
Medlem
slippys avatar
Om du vill köpa en färdig pastasås, köp Barilla's Ricotta pastasås och blanda den med färskpasta med spenatsmak. Sjukt god.
Citera
2006-05-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
tomatsås kan du antagligen: tomatkross, vitlök, olivolja, oregano, salt, socker, peppar.

För att säga sanningen är jag inte särskilt förtjust i tomatsåser, har ätit det för mycket. Men tack ändå.
Citera
2006-05-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slippy
Om du vill köpa en färdig pastasås, köp Barilla's Ricotta pastasås och blanda den med färskpasta med spenatsmak. Sjukt god.

Pasta med spenatsmak? Aldrig smakat. Ska provas nästa gång jag hittar.
Citera
2006-05-25, 23:10
Medlem
slippys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajtoor
Pasta med spenatsmak? Aldrig smakat. Ska provas nästa gång jag hittar.

Står i kylen där övrig färskpasta står. Typ grön bandspagetti, inte svårt att hitta om det finns dvs. Mindre butiker snålar med färskpastan.
Citera
2006-05-25, 23:14
Medlem
Ska sökas efter. Tack så mycket, några mer förslag att komma med någon? =)
Citera
2006-05-25, 23:15
Medlem
Madchilds avatar
En bra grund är:
Lök & vitlök
Vitt vin
Grädde
Buljong / fond

Sen kan du krydda hur du vill och ha i vilka ingredienser du känner för.
Citera
2006-05-26, 03:13
Medlem
HiNKs avatar
Pasta med Gorgonzola sås. Familjerecept, haha.

Smält creme fraische och gorgonzola i en kastrull på låg värme, krydda med italiensk salladskrydda (en hel del), peppar och även cayennepeppar. Blir det för löst så blanda mjölk och idealmjöl och häll i såsen. Servera till nykokt pasta. Enkelt och någorlunda lyxigt.
Citera
2006-05-26, 03:31
Medlem
Livingstons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HiNK
Pasta med Gorgonzola sås. Familjerecept, haha.

Smält creme fraische och gorgonzola i en kastrull på låg värme, krydda med italiensk salladskrydda (en hel del), peppar och även cayennepeppar. Blir det för löst så blanda mjölk och idealmjöl och häll i såsen. Servera till nykokt pasta. Enkelt och någorlunda lyxigt.

Precis vad jag tänkte. Pasta med gorgonzolasås är fantastiskt gott!
De färdiga Ricotta-såserna på burk är goda dem också. Är det Ica som gör dem, förresten?

Edit: Det var inget. Läste för dåligt i tråden.
Citera
2006-05-26, 03:41
Medlem
Hin Håle.s avatar
Någon italiensk fancy fancy-sås jag glömt namnet på #2:
-Creme Fraiché (nåde dig om du tar något annat än 38%-varianten!) sådär -2-3dl på en höft.
-2 äggulor
-3hg parmesan
-Bacon (dansk! vi stöder vårt broderfolk)
-Svartpeppar (helst i kvarn)

knaperstek bacon, riv all parmesan och släng ner allt förutom äggulan i en panna och låt sjuda några minuter. Ner med äggulan och mal rikligt med svartpeppar över det.

Servera med färsk tagliatelle eller vanlig pasta (barilla om du prompt skall köra färdigspaghetti).

Någon italiensk fancy fancy-sås jag glömt namnet på:
-Tomater på burk (ej krossade)
-Tomatpasta
-Vitlök: en halv? (en halv vitlök alltså! 6-7 klyftor)
-Gul lök. 2st
-Olivolja
-Bacon (dansk!)
-Rökt mald chili (chipotle)
-Chili
-Pecorino-ost
Hacka all löken och chilin fint (även vitlöken - skippa pressen!). Spara några nävar och fräs upp resten i en panna. Sleva ner tomaterna och kläm på rikligt med tompatpasta (ett "grabbtryck" på tuben ungefär). Koka sönder tomaterna tills du har en jämn sås. Släng över lite av såsen i en skål tillsammans med återstoden av löken och chilin. Skvätt på en 1-2dl olivolja och passera allting med en mixerstav. Häll tillbaka det i pannan och krydda av allting med chipotlen. Bland ner knaperstekt bacon, sedan är det klart.

Servera med färsk tagliatelle eller vanlig pasta (barilla om du prompt skall köra färdigspaghetti) och riv över rikligt med pecorino-ost.

Kanske inte några recept som viktväktarna skulle rekommendera sina medlemmar, men du får väl gå ut och springa efteråt. God mat är onyttig! (oftast).
Citera
2006-05-26, 03:44
Bannlyst
Några tips som funkar till div pastasåser:

Pesto
Parmesan
Kräftstjärtar
Färska champinjoner
Vitlök

Parmaskinka eller annan lufttorkad skinka
Kalkonfilé
Smör