2021-04-02, 21:12
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Mjölk i Glasflaska?
När försvann dom, har faktisk aldrig sett detta i någon Svensk affär.

Enda stället jag sett det var London på den första resa dit någon ggr på slutet av 80 talet.
Det var i Tyskland för länge sedan och var underbart gott något dom som dom skulle prova här även om det är otympliga flaskor. Mjölk på flaska och oboj så går det inte prata med mej sitter bara och njuter.
Citera
2021-04-02, 21:12
Medlem
senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Ingen som minns pulvret som hette TopKvick? Det var någon budgetvariant men det var godare än Oboy tyckte många kids då det begav sig

Hade TopKvick en björn som maskot? Minns att morsan köpte nån burk som brorsan kallade för ”Nallens osänkbara”. Vi gjorde lite experiment och fann att O’boy sjönk fortast i kall mjölk medan Nallens sjönk snabbare i varm. Detta va cirka 25 år sen.
Citera
2021-04-02, 21:20
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senap
Hade TopKvick en björn som maskot? Minns att morsan köpte nån burk som brorsan kallade för ”Nallens osänkbara”. Vi gjorde lite experiment och fann att O’boy sjönk fortast i kall mjölk medan Nallens sjönk snabbare i varm. Detta va cirka 25 år sen.
Nesqvick hette det
Citera
2021-04-02, 21:24
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Ingen som minns pulvret som hette TopKvick? Det var någon budgetvariant men det var godare än Oboy tyckte många kids då det begav sig
Är det Nesquick du tänker på?
Citera
2021-04-02, 21:29
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Kommer du ihåg när oboj burkarna var? Blev nostalgisk, Kommer ihåg doften när man öppnade den första gången och man gjorde en en choklad smet och åt måste ha varit på 70 talet. Farsan tog alltid plåtburkarna och blandade tektyl till bilen i dom så det finns inga sparade.

60-70-80 tal fanns i smakerna Choklad, Vanilj och Jordgubb. Stora runda vita plåtburken 1 KG har jag svagt minne av försvann tidigt 80 tal eller sent 70
Citera
2021-04-02, 21:32
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
60-70-80 tal fanns i smakerna Choklad, Vanilj och Jordgubb. Stora runda vita plåtburken 1 KG har jag svagt minne av försvann tidigt 80 tal eller sent 70
Då är inte mitt minne helt fel, jordgubb var åxå god.
Citera
2021-04-02, 21:36
Medlem
senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Nesqvick hette det

Nesquik verkar ha en hare som maskot, chokladen jag tänker på hade björn. Länge drack vi också Blåvits chokladdryck, som jag minns som väldigt god.
Citera
2021-04-02, 21:48
Medlem
Nalles chockladdryckspulver var mycket godare än oboy. Det fanns på Willys. Tror dem slutade tillverka det 2005 eller senast 2008. Går inte att få tag på längre
Citera
2021-04-02, 22:05
Medlem
Prophiss avatar
Citat:
Någon som kommer ihåg oboy i plåtburk? Tror det var enkilos, hmm oj det måste varit för 40 år sedan. Morsan släpade hem och jag levde på oboj farsan var med att gräva i burken ibland.

Det var en grej för 15-20 år sen igen, kom tillbaka ett tag. Man fick en plåtburk och innanför plåtförpackningen fanns en vanlig påse med oboy i.
Citera
2021-04-02, 22:10
Medlem
gonewiththewinds avatar
Citat:
Skulle tro att det är något i mjölken nu för tiden. Den var godare förr men hållbarheten var inte lång då. Tänk mjölk i glasflaska kall det är gott.

Jävligt mycket godare med mjölk i glasflaska håller med !
Citera
2021-04-02, 22:14
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
När jag var barn (på 60-talet) var O'Boy en liten extra kul och god sak man kunde ha i sitt mjölk glas.

Jag mins hur man hällde upp ett glas iskall mjölk tog 3-4 rågade teskedar med O'Boy pulver och såg det sjunka mot botten i glaset. Det tog 10 sekunder MAX för att 3-4 teskedar skulle sjunka ned i mjölken och man kunde röra om utan minsta spår av "klumpar". Man riktigt såg hur chokladen "föll" ned till botten.

Detta Oavsett om det var Chokladen, Jordgubben eller banan varianten av O'Boy. Det sjönk ner lika snabbt. Mins att jag räknade till 10-12 så var pulvret på ytan borta.

Använde O'Boy pulver nyligen...Hällde upp ett glas med iskall mjölk. tog 4 rågade teskedar och väntade.

Vafaan Pulvret sjunker ju inte ner längre. Efter 10 MINUTER är en större mängd kvar på ytan..

Jag vill veta varför och vad som har förändrats i pulvrets sammansättning och när.
Kolla bäst-före-datum. Detta händer bara när Oboyen blir gammal
Citera
2021-04-02, 22:15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prophis
Det var en grej för 15-20 år sen igen, kom tillbaka ett tag. Man fick en plåtburk och innanför plåtförpackningen fanns en vanlig påse med oboy i.
Den var inte rund utan 4 kantig med rött viklock?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in