Citat:
Ursprungligen postat av
ModPodge
I senaste avsnittet på Riks tar Vlaardingerbroek upp MeToo och Sveriges lag om samtycke:
https://youtu.be/pq5LIaJCrWw
Om hur detta i själva verket kan slå tillbaka mot kvinnor.
Jag kan hålla med om det mesta, men inte allt. Det spelar ingen roll vad man säger om Me2; de kommer fortsätta med att spela offer så länge män tillåter det.
Vlaardingerbroek snackar alltför mycket om kvinnors säkerhet och att män ska behandla dem med respekt. Vad sägs om att prata om vad man borde förvänta sig av dagens kvinnor istället? Problemet ligger i de traditionella konservativas gynocentrism, det vill säga ett fokus på kvinnors perspektiv vad gäller nästan allt i samhället.
Det är bra att Vlaardingerbroek problematiserar konceptet "Believe All Women", men det förvånar mig att hon inte problematiserar det fall (Weinstein-fallet) där en överdriven tro på vad kvinnor sagt fällde en man för grova sexbrott. Ska vi tro på vad kvinnor säger utan konkreta bevis eller inte, Eva?
Vlaardingerbroek är inte så antifeministisk som hon borde vara om det är feministiska idéer som Me2 och mäns våld mot kvinnor, det vill säga i form av "rape-culture", som får henne att se rött. Den dag då Vlaardingerbroek står i direkt opposition till feminismen och avsäger sig alla rättigheter som feminismen givit henne kan jag börja hålla med henne på riktigt.