Citat:
Ganska motstridiga budskap va?Min poäng är att feminismen alltid har varit ett hyckleri eftersom det strider mot all rim och reson. Att som Eva Vlaardingerbroek enbart försöka avfärda dagens feminism gör inte problemet bättre, och att enbart se den tredje vågens feminister som negativa är en vanlig ståndpunkt bland traditionellt konservativa idag, eller "tradcons" idag.
Citat:
Jag har koll på samtliga begrepp här. Jag saknar dock en poäng eller relevans med att nämna dem här, om det nu inte bara är för att få ordbajsa och visa att du har koll på lingon.
Har du hört talas om TERFS? De motsätter sig också dagens stöpning av feminismen.
Citat:
Jag är mer och mer övertygad om att du inte riktigt kan representera de olika ställningstaganden som de här grupperingarna gör, så du rullar ut allt du kan, lite "sisådär", lagom postmodernistiskt. Nu vet jag i och för sig redan vart skon klämmer för dig, men jag tyckte ändå att det kan vara juste att ge dig en heads up om detta.
Eva Vlaardingerbroek motsätter sig en av feminismens många utlöpare – kulturmaxismen – och säger att vita kvinnor står näst på tur vad gäller PK-samhället. Feminismens negativa konsekvenser är tydliga, och det är dem hon försöker ta avstånd ifrån. Utöver detta har hon en egalitaristisk syn på könen, en syn som liknar MRM-rörelsen, rörelsen som kämpar för mäns rättigheter i samhället; en rörelse som är sprungen ur feminismens andra våg.
Citat:
Ja, det skulle jag tror att varje tänkande människa gör. om du kollar lite efter vad du frågat men det är irrelevant.
Kan det möjligtvis vara så att du sympatiserar med någon av dessa grupper?
Citat:
Jag tror du ser på det fetade att du gjort en massiv hästsko och talar emot dig själv.
Jag låter dig uttrycka dina åsikter om det. Huruvida feminismen har handlat om jämlikhet eller inte är egentligen ovidkommande. Att feminismen enligt dig "inte på decennier handlat om jämlikhet" spelar inte någon roll eftersom jämlikhet inte är det vi behöver. Jag kan se att du är kritisk mot feminismen, men du verkar inte se att Evas försök att kritisera den moderna feminismen samtidigt som hon predikar för jämställdhet är meningslöst dravel. Det går inte att bygga ett samhälle på jämlikhet – kortsiktigt ja, men inte i längden.
Nej, du är inte feminist, men du får gärna berätta mer om hur jämlikhet är det vi bör sträva efter. Om jag inte ska lägga orden i munnen på folk behöver du inte säga att gorillaglue inte är feminist. gorillaglue tror på jämlikhet mellan män och kvinnor; jag ser i alla fall det som feminism.
Jämlikhet mellan könen kan inte fungera på en samhällelig nivå; i en mindre skala – då är jag villig att överväga det. För övrigt anser jag inte att en transkvinna kan bli jämlik med en riktig kvinna, det är politiska poäng det handlar om. Kroppsliga olikheter vet jag ett och annat om.
Nej, du är inte feminist, men du får gärna berätta mer om hur jämlikhet är det vi bör sträva efter. Om jag inte ska lägga orden i munnen på folk behöver du inte säga att gorillaglue inte är feminist. gorillaglue tror på jämlikhet mellan män och kvinnor; jag ser i alla fall det som feminism.
Jämlikhet mellan könen kan inte fungera på en samhällelig nivå; i en mindre skala – då är jag villig att överväga det. För övrigt anser jag inte att en transkvinna kan bli jämlik med en riktig kvinna, det är politiska poäng det handlar om. Kroppsliga olikheter vet jag ett och annat om.
Feminism har ingenting med jämlikhet att göra.
Om detta råder inga som helst tvivel och att man skriver det på wikipedia gör det inte sant. I verkligheten och med all samlad bevisning och empiri är det nästan den direkta motpolen till jämlikhet.
Allt som går att finna pekar mer åt att det är det ensidiga gynnandet av kvinnor, på bekostnad av män.
Ingen har hittills lyckats visa att jag skulle ha fel.
och du, man behöver inte vara särskilt konspiratoriskt lagd för att göra en mer rättvisade tolkning av själva ordet femin - ism.
Eva är ju den trevligaste (läs snyggaste och sexigaste) Damen som världens anti-feminister någonsin skådat. Här talar hon dessutom Engelska: