2021-03-30, 17:54
Medlem
Skator är mycket svårare att få tama än kajor och kråkor. Även om de just hoppat ur boet så växer de snabbt ur ”tamheten” medan det går rätt lätt att bli polare med kajor och kråkor under hela deras livstid.
Citera
2021-03-30, 20:48
Medlem
nån dag när jag har ett hus på landet så ska jag lära upp några skator att stjäla folks halsband och byta ut dem mot mat..
Citera
2021-03-30, 21:49
Medlem
TheFakeSlimShadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moln20
Har läst någonstans att skator är som en sjuåring ungefär. Kommer inte ihåg var jag läst det. Fiskmåsar har väl inte börjat komma än, inte här där jag bor iallafall, Gbg. Tror de kommer lite senare på våren och de stör verkligen, börjar höras tidigt på morgonen. Jag hade inte matat någon fågel här för jag vet hur irriterad man kan bli på alla tiotals måsar som kan samlas och för ett himla liv.
Men förstår din tanke, kontakt med en skata eller två hade varit intressant.

Är de så smarta alltså? Det är ju jävligt ballt, därför jag vill försöka tämja eller iaf få liiite kontakt med dem.

Nej sant, fiskmåsar har inte kommit hit (södra Sthlm) heller än. Fuck nä måsar vill jag inte ha att göra med. Men grannens katter kanske avskräcker dem! Ska hur som helst luska mer i vad som bäst lockar skatorna, vore fett om jag kunde få närkontakt!
Citera
2021-03-30, 22:01
Medlem
Ja kråkfåglar förstår mycket och lär sig snabbt.
De känner även igen enskilda människor.
Ffa kajor är riktigt smarta och dessutom sociala med varandra.
De ser allt och hittar alltid maten först, de har en vakt som vakar över de andra när de äter och de undersöker allt nytt och hittar fort hur de ska få tag i mat.
De ser vart vi tittar och vet därför exakt när det är fritt fram och när de måste avakta.
Enskilda kajor kan bli mycket modiga och komma riktigt nära människor, men alltid med ett öga på vad vi gör.
Citera
2021-03-30, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFakeSlimShady
Svårt att veta om de är äldre, den ena är rätt liten till växten (kan va en hona?), den andra lite större. Kanske fjolårs skator.
Handtama vore ballt! Vilket käk gillar de bäst?

Lade ut lite solrosfrön förut med de vågar sig inte riktigt in på balkongen.

1. Ost!
Också mycket populärt: Pasta, bröd, korv, annat kött.
Matrester av olika slag brukar funka, de är ju allätare även om de har sina favoriter.
Citera
2021-03-31, 11:36
Medlem
TheFakeSlimShadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av King-of-Insight
1. Ost!
Också mycket populärt: Pasta, bröd, korv, annat kött.
Matrester av olika slag brukar funka, de är ju allätare även om de har sina favoriter.

Va bra. Har lagt ut lite ost på balkongräcket nu så vi får se om de nappar!
Tack för tipset
Citera
2021-03-31, 11:40
Medlem
neuron-drones avatar
När du börjar mata skatorna kommer de minnas. Om du matar varje vecka i ett halvår och sedan slutar, kommer de komma tillbaka och kolla i flera år efter.

Så ja, nu har du lockat dem till dig. De kommer vara återkommande. Jag har dock aldrig fått mina att umgås med mig. De är för skygga. Men jag har inte jobbat på det.

Sätt gärna ut vatten i sommar. De behöver det då mer än mat.

Ps. Man får absolut inte dra till sig skadedjur som skator så var diskret.
Citera
2021-04-01, 10:26
Medlem
TheFakeSlimShadys avatar
Update!

Ingen skata har tagit osten än. Igår såg jag knappt till dem, men det var regnigt igår så de kanske satt och tryckte någonstans. Idag är det bättre väder, så jag har lite högre förhoppningar!
Citera
2021-04-01, 10:42
Medlem
Booiis avatar
Tror ni det fungerar att bli kompis med en korp också?

Lycka till TS! Mäktigt att vara kompis med en skata eller korp
Citera
2021-04-01, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
När du börjar mata skatorna kommer de minnas. Om du matar varje vecka i ett halvår och sedan slutar, kommer de komma tillbaka och kolla i flera år efter.

Så ja, nu har du lockat dem till dig. De kommer vara återkommande. Jag har dock aldrig fått mina att umgås med mig. De är för skygga. Men jag har inte jobbat på det.

Sätt gärna ut vatten i sommar. De behöver det då mer än mat.

Ps. Man får absolut inte dra till sig skadedjur som skator så var diskret.
Vem har bestämt att skator är skadedjur?
Citera
2021-04-01, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Booii
Tror ni det fungerar att bli kompis med en korp också?

Lycka till TS! Mäktigt att vara kompis med en skata eller korp
Ja men korpar håller till i skogen och bergen.
Kompis och kompis... de ser dig som födokälla. ☺️
Citera
2021-04-01, 13:17
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Vem har bestämt att skator är skadedjur?

Vet inte men antar ens hyresvärd eller förening.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in