• 1
  • 2
2021-03-30, 14:23
Medlem
TheFakeSlimShadys avatar
Jag ser två skator i trädet utanför mitt fönster, de är där flera gånger om dagen. Ibland har en suttit på mitt balkongräcke också.

Nu till våren hade det varit så himla trevligt om skatorna ville hänga med mig på balkongen när det blir varmare. Hur får man dem att bli tamare?

Alltså de behöver liksom inte bli så pass tama att de käkar ur min hand (dröm dock) men mer att man kan va på balkongen ihop!
Citera
2021-03-30, 14:26
Medlem
xposures avatar
Börja mata dem!
Är dem äldre så kan det bli svårt att få dem tama, får de ungar så kan du utnyttja deras naivitet till att mata dem och dessa går faktiskt att få handtama!
Personligen så hade jag inte velat ha skränande skator runt mig, men det är min åsikt! Lycka till!
Citera
2021-03-30, 14:47
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Börja mata dem!
Är dem äldre så kan det bli svårt att få dem tama, får de ungar så kan du utnyttja deras naivitet till att mata dem och dessa går faktiskt att få handtama!
Personligen så hade jag inte velat ha skränande skator runt mig, men det är min åsikt! Lycka till!
Stor risk att få fler fåglar till sig då, och det är inte populärt bland grannar. Jag hade en mindre begåvad granne som gick ut och matade fiskmåsarna ibland, och det dröjde inte länge innan det var ett hundratal måsar som flög omkring och ville ha en matbit.
Citera
2021-03-30, 14:50
Medlem
TheFakeSlimShadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Börja mata dem!

Svårt att veta om de är äldre, den ena är rätt liten till växten (kan va en hona?), den andra lite större. Kanske fjolårs skator.
Handtama vore ballt! Vilket käk gillar de bäst?

Lade ut lite solrosfrön förut med de vågar sig inte riktigt in på balkongen.
Citera
2021-03-30, 14:53
Medlem
TheFakeSlimShadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arcsin
Stor risk att få fler fåglar till sig då, och det är inte populärt bland grannar. Jag hade en mindre begåvad granne som gick ut och matade fiskmåsarna ibland, och det dröjde inte länge innan det var ett hundratal måsar som flög omkring och ville ha en matbit.

Hmm ja, men grannen har fyra katter så småfåglarna lär va rätt försiktiga tänker jag?
Helst vill jag ju bara hänga med skatparet, finns något sätt att få hit bara dem?
Några fiskmåsar har jag inte sett till som tur är
Citera
2021-03-30, 15:22
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFakeSlimShady
Hmm ja, men grannen har fyra katter så småfåglarna lär va rätt försiktiga tänker jag?
Helst vill jag ju bara hänga med skatparet, finns något sätt att få hit bara dem?

Nä det går nog inte att vara selektiv där. Börjar du mata lär du få fler fåglar där.
Citera
2021-03-30, 15:24
Medlem
yz44s avatar
Mata inte fåglarna från balkongen, det ställer bara till problem för andra boende.
Citera
2021-03-30, 16:07
Medlem
Mat.
Men det är betydligt lättare med kajor eller faktiskt kråkor med anser jag än skator.
Skator är väldigt försiktiga och håller sig oftast på sin kant.
Kråkor är inte jättegärna i staden så ofta som andra kråkfåglar men är däremot lätt att få tam om du börjar ge den mat.
Kajor är lättast att få komma nära, men tyvärr kommer de alltid i stor flock så börjar du mata en/ett par så vips är hela släkten där.
Citera
2021-03-30, 16:37
Medlem
TheFakeSlimShadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Mat.
Men det är betydligt lättare med kajor eller faktiskt kråkor med anser jag än skator.
Skator är väldigt försiktiga och håller sig oftast på sin kant.
Kråkor är inte jättegärna i staden så ofta som andra kråkfåglar men är däremot lätt att få tam om du börjar ge den mat.
Kajor är lättast att få komma nära, men tyvärr kommer de alltid i stor flock så börjar du mata en/ett par så vips är hela släkten där.

Hmm ja, har sett en och annan kråka, men inte lika frekvent som skatorna och inte i trädet precis utanför. Annars är det mest blåmesar här.
Tänkte skatan för har hört att de är väldigt intelligenta och tänkte att det vore ett kul experiment
Citera
2021-03-30, 16:38
Medlem
TheFakeSlimShadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Mata inte fåglarna från balkongen, det ställer bara till problem för andra boende.

Ja precis men det är bara skatorna jag vill mata/bli kompis med. Så undrar lite hur man lockar sig bara dem?
Inga andra fåglar
Citera
2021-03-30, 16:58
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFakeSlimShady

Skator är jävligt smarta och älskar att jävlas och mobba katter! Småfåglarna lär dra direkt dock.

Har ett skatpar på gården. En brukar jävlas med en katt. Flyger fram och pickar katten på svansen och hoppar bort. Katten har insett att det är lönlöst att försöka ge igen. 😂

Har en polare som fått ett duvpar att bo på hans balkong. Hehe. De går in o hämtar lite mat innanför balkongdörren. Fick en unge sen också.
Senast redigerad av spermaoffret 2021-03-30 kl. 17:03.
Citera
2021-03-30, 17:20
Medlem
Har läst någonstans att skator är som en sjuåring ungefär. Kommer inte ihåg var jag läst det. Fiskmåsar har väl inte börjat komma än, inte här där jag bor iallafall, Gbg. Tror de kommer lite senare på våren och de stör verkligen, börjar höras tidigt på morgonen. Jag hade inte matat någon fågel här för jag vet hur irriterad man kan bli på alla tiotals måsar som kan samlas och för ett himla liv.
Men förstår din tanke, kontakt med en skata eller två hade varit intressant.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in