Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Om man inte bor i hyresrätt, vad anser ni är en rimlig hyra för en person? Bör man alltid försöka hålla sig till 5-6000-spannet, eller följer ni snarare en % av lönen som måttstock?
Jag får ut runt 22 000 efter skatt och har 7650 i hyra då jag föredrar att bo i en trea och ha ett eget litet kontor istället för att trycka in datorn i vardagsrummet eller sovrummet. Anser ni att det är rimligt eller att jag är dum i huvudet som lätt kan få undansparat 2-3000 mer i månaden om jag bor billigare? Som referens sparar jag redan 3000 i månaden delat i fonder och sparkonto.
Det är en prioriteringsfråga och en rimlighetsbedömning sett till nettoinkomst.
Men jag skulle börja bli irriterad om jag satt själv i en hyresrätt och pröjsade över 7000 i hyra.
Jag hade nog siktat på 5-6000. Men det beror ju på. Det kan vara värt att gå upp både en och två tusenlappar beroende på som du säger, extra rum, schysst balkong, läge osv.
Men som en huvudregel för mig skulle jag aldrig tänka mig ha en hyra som överstiger 25% av min nettoinkomst om det inte är ett helt magiskt boende (som då får inkränkta på ”nöjes”-posten i min månadsbudget)
Vad gäller just ditt fall har du ju uppenbart råd med din hyra - och prioriterar du då ett stort boende så är det inga problem. Men du vet ju också att du skulle kunna investera 3000 extra per månad med ett billigare boende. Det blir mycket pengar i längden.
Edit: jag tror att jag har missförstått trådstarten. Vad avser frågan? Att inte bo i hyresrätt men ändå betala hyra? Är det andrahand som avses?
Precis som inlägget under mig låter det ju vansinnigt med en BR som kostar närmare 8000 i månaden när man är själv.