Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Om man bor i hyresrätt, vad anser ni är en rimlig hyra för en person? Bör man alltid försöka hålla sig till 5-6000-spannet, eller följer ni snarare en % av lönen som måttstock?
Jag får ut runt 22 000 efter skatt och har 7650 i hyra då jag föredrar att bo i en trea och ha ett eget litet kontor istället för att trycka in datorn i vardagsrummet eller sovrummet. Anser ni att det är rimligt eller att jag är dum i huvudet som lätt kan få undansparat 2-3000 mer i månaden om jag bor billigare? Som referens sparar jag redan 3000 i månaden delat i fonder och sparkonto.
Är det nybyggt låter det, i mina öron, som en rimlig utgift att betala. Det är många andra faktorer som spelar roll förstås, vilken stad, hur långt till jobb, butik, restauranger etc. Behöver du inte äga en bil, kan du tjäna pengar om du slipper pendlingen - trots att priset är snäppet högre än i ytterområdena.
Jag bor personligen i en tvåa, och jag känner också att en trea hade varit snäppet bekvämare så jag tror att du är rätt ute där!