2021-03-30, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Måttstocken enligt mig borde vara att alltid sträva efter att få råd med en bostadsrätt.
Alla former av boende i hyresrätt bör vara tillfälliga, tex innan man lyckats samla ihop till en insats, studier på annan ort eller vid uppbrott från partner osv.
I dessa fall tycker jag inte att hyran spelar så stor roll så länge man kan sig och kan lägga undan en slant varje månad.

Detta är ett vettigt inlägg och en viktig aspekt. Just därför vill man ju inte sitta på en hyresrätt med hög hyra. Och de där 3000 kronorna spelar ju rätt stor roll i ett sparande till en kontantinsats (eller för att undvika amorteringskrav på 2%). Men det beror ju mycket på inkomst också. Om man redan sparar 20000 i månaden spelar ju de där 3000 mindre roll, men om 3000 skulle dubbla spartakten är det ju en helt annan femma.

Så den något banala slutsatsen blir ju att hyran måste anpassas till inkomsten i det enskilda fallet.
Citera
2021-03-30, 11:41
Medlem
Jag betalar 4011:- då ingår carport,com Hem,bredband 250/50
59 kvm bostadsrätt
Citera
2021-03-30, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SWEwillow
Jag betalar 4011:- då ingår carport,com Hem,bredband 250/50
59 kvm bostadsrätt

Frågan rör hyresrätt och din siffra är sålede inte jämförbar, men 4011:- låter ju som en alldeles utmärkt boendekostnad.
Citera
2021-03-30, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Om man bor i hyresrätt, vad anser ni är en rimlig hyra för en person? Bör man alltid försöka hålla sig till 5-6000-spannet, eller följer ni snarare en % av lönen som måttstock?

Jag får ut runt 22 000 efter skatt och har 7650 i hyra då jag föredrar att bo i en trea och ha ett eget litet kontor istället för att trycka in datorn i vardagsrummet eller sovrummet. Anser ni att det är rimligt eller att jag är dum i huvudet som lätt kan få undansparat 2-3000 mer i månaden om jag bor billigare? Som referens sparar jag redan 3000 i månaden delat i fonder och sparkonto.
Är det nybyggt låter det, i mina öron, som en rimlig utgift att betala. Det är många andra faktorer som spelar roll förstås, vilken stad, hur långt till jobb, butik, restauranger etc. Behöver du inte äga en bil, kan du tjäna pengar om du slipper pendlingen - trots att priset är snäppet högre än i ytterområdena.

Jag bor personligen i en tvåa, och jag känner också att en trea hade varit snäppet bekvämare så jag tror att du är rätt ute där!
Citera
2021-03-30, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
Är det nybyggt låter det, i mina öron, som en rimlig utgift att betala. Det är många andra faktorer som spelar roll förstås, vilken stad, hur långt till jobb, butik, restauranger etc. Behöver du inte äga en bil, kan du tjäna pengar om du slipper pendlingen - trots att priset är snäppet högre än i ytterområdena.

Jag bor personligen i en tvåa, och jag känner också att en trea hade varit snäppet bekvämare så jag tror att du är rätt ute där!

Håller i grunden med. Jag valde personligen att köpa en enrummare (BR) nyligen, främst av ekonomiska skäl (jag vill också bo centralt i Stockholm). Men det är enorm skillnad i livskvalitet att ha ett riktigt sovrum och, ännu mer, att ha både sovrum och kontorsrum. Tror jag kommer börja fundera på att köpa större inom ett par år.
Citera
2021-03-30, 12:22
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persson2021
Max 1000 kr. Det finns egentligt inget skäl till att hyrorna i Sverige ska kosta mer än i Pakistan.
Samma tegel och murbruk här som där.

Fast det är det ju inte. Har du ens varit i Pakistan? Husen där håller fruktansvärt låg standard kan jag säga. Även i USA är hus ofta byggda på ett mycket snålare sätt än i Sverige. Tunna väggar osv. Vi har jävligt hög standard på våra hus/lägenheter i Sverige.
Citera
2021-03-30, 14:22
Medlem
Citat:
Måttstocken enligt mig borde vara att alltid sträva efter att få råd med en bostadsrätt.
Alla former av boende i hyresrätt bör vara tillfälliga, tex innan man lyckats samla ihop till en insats, studier på annan ort eller vid uppbrott från partner osv.
I dessa fall tycker jag inte att hyran spelar så stor roll så länge man kan sig och kan lägga undan en slant varje månad.

Varför?
Citera
2021-03-30, 14:53
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av babyhime
Varför?
Historiskt har det varit väldigt fördelaktigt att äga sin bostad.
Genom att amortera ner lånet så minskar kostnaden från år till år, och när man då går i pension är man med stor sannolikhet skuldfri eller nära därpå. Dessutom har bostaden med största sannolikhet ökat i värde men även om den inte skulle ha gjort det så är kostnaden förmodligen lägre än för motsvarande hyresrätt.

En hyresrätt är istället en garanterad förlustaffär och hyran kommer garanterat höjas varje år.
Citera
2021-03-30, 15:13
Medlem
Om jag hade bott i en hyresrätt så hade jag eftersträvat så låg hyra som det bara går att hitta, för att kunna bygga upp en buffert för att så snabbt som möjligt komma in på bostadsmarknaden, det vill säga att ha råd med handpenningen.
Citera
2021-03-30, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Jag skulle nog göra samma prioritering. Kanske tänkt annorlunda om jag har ett sparmål som jag kan nå inom rimlig tid om jag väljer billigare bostad och sparar mer. Att spara ÄNNU mer pengar bara för att det skulle vara möjligt. Varför? Livet är här och nu. Och som min gamla mormor brukade säga om snåla personer ”det finns inga fickor på svepningen”.
Vad menade din mormor med svepningen? Har aldrig hört uttrycket😋
Citera
2021-03-30, 15:31
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Historiskt har det varit väldigt fördelaktigt att äga sin bostad.
Genom att amortera ner lånet så minskar kostnaden från år till år, och när man då går i pension är man med stor sannolikhet skuldfri eller nära därpå. Dessutom har bostaden med största sannolikhet ökat i värde men även om den inte skulle ha gjort det så är kostnaden förmodligen lägre än för motsvarande hyresrätt.

En hyresrätt är istället en garanterad förlustaffär och hyran kommer garanterat höjas varje år.
Hur är det med bostadsrätt om man är rätt rastlös av sig och gärna vill flytta var 5:e-10:e år? Är det fortfarande lönsamt? Jag har funderat på om man ska satsa på det i framtiden eller bara samla ihop till de där 2-3 millarna vid pension genom att bara fortsätta fondspara, men en av slutsatserna jag alltid kommer till är att det inte är värt om man vill flytta runt på sig relativt ofta så att bostaden inte hinner öka så värst mycket i värde, eller har jag fel?
Citera
2021-03-30, 15:36
Medlem
flukkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hur är det med bostadsrätt om man är rätt rastlös av sig och gärna vill flytta var 5:e-10:e år? Är det fortfarande lönsamt? Jag har funderat på om man ska satsa på det i framtiden eller bara samla ihop till de där 2-3 millarna vid pension genom att bara fortsätta fondspara, men en av slutsatserna jag alltid kommer till är att det inte är värt om man vill flytta runt på sig relativt ofta så att bostaden inte hinner öka så värst mycket i värde, eller har jag fel?

Så länge du byter upp dig så slipper du att betala din vinstskatt.
Och nu är ju uppskovsräntan 0 dessutom så det kostar ingenting att skjuta upp vinsten, mäklararvode är avdragsgillt på skatten osv så det finns få saker som kostar vid en flytt när det kommer till bostadsrätter.

Om vi pratar villor så finns ju lagfarten vilket är 1.5% av köpeskillingen, så det kan kosta att flytta mellan villor hela tiden om vinsten inte täcker denna skatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in