2021-03-28, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelkov
Har fått diagnosen ADD och håller med dig om att medicinering är värdelöst i långa loppet. Lite nyfiken på sammbandet mellan ADDich låg testosteron hänger ihop, kan du utveckla?
Finns ingen koppling däremellan. Adhd är en dator med lågt ramminne i förhållande till processorkraft. Det är allt du behöver veta.

I en adhd-hjärna finns för få nervcellsändar för transporten av information.

Lyssna på den här, du får svaret direkt i början av videon.

https://youtu.be/npp7-Rsa-Bk

Denna är så extremt träffsäker.
Citera
2021-03-28, 08:38
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jo men är detta något som jag ska tvingas leva med för resten av mitt liv? Varför rekommenderar du att duscha kallt och periodisk fasta?
För att han uppenbart inte har en j-a aning. Han tror folk får klinisk depression från för mycket lösgodis.

Självklart blir ingen botad av celibat och kalla duschar.

Det finns tusentals studier om ADD/ADHD under mer än 100 år så det finns ingen anledning att lyssna på trams från scientologer som Tom Cruise eller folk i tråden med samma åsikter.

Citat:
*1* Får alla medicinering mot dessa åkommor men då i olika dos, antar jag där en mild adhd/Add helt enkelt bara blir någon sorts kbt?

*2* Är det alltid centralstimulantiana mediciner som ges mot adhd/add?

*3* på vilket sätt förändrades du när du fick medicin från att ha varit obehandlad till behandlad? På vilket sätt upplever du att de hjälper?

1. Nej men alla borde bli erbjudna att testa medicin.

2. Nej, det finns andra också (Intuniv, Strattera plus diverse antidepressiva off-label).

3. Utan mediciner hade jag blivit utbränd på jobbet. Nu slipper jag vara trött i huvudet (från att fel delar av hjärnan används som kompensation) tidigt på eftermiddagen och slipper räkna timmar och minuter tills jag får gå hem.

Om du kör bil är det 58% större risk att vara med om en allvarlig trafikolycka om du har ADHD/ADD och kör omedicinerad. Med medicin försvinner den extra risken. https://nyheter.ki.se/adhd-lakemedel...are-i-trafiken

Så det är idioti att säga att man ska undvika ADHD-medicin så långt det går. ADHD-medicin räddar liv i trafiken och i samhället (folk med ADHD har kraftigt förhöjd risk att dö tidigare pga självmord och olyckor).

Att det tar 3-5 år att bli utredd är helt fel också.
Citera
2021-03-28, 10:29
Medlem
Nu försvann större delen av min text

Jag blev erbjuden mediciner så det verkar väl alla bli, även KBT. Men har avböjt till allt. Inte ens vågat testa dotterns Concerta. (har med att jag hade väldigt högt blodtryck när barnen föddes och höll på att dö av det, en slags trauma)

Hon blir dock väldigt hjälpt och det säger alla jag känner som tar medicinen. Men just Concerta. Dom blir mer klartänkta, lättare att fokusera, lugnare i skallen. Jag tycker att allt blivit lättare med åldern men annars hade jag nog också testat.
För mig är add ingen big deal. Tycker var och varannan har det, känns bara helt normalt med adhd men att vissa kan behöva hjälp.

Jag gjorde utredningen för ett par år sen som 30-åring. Men i dag känner jag att det var onödigt men beror nog på att jag mognat och vet vilka svårigheter jag har och att jag måste tvinga mig att göra alla dessa saker jag skjuter upp.
Har svårt med impulser, ta tag i saker, skjuter upp allt in under sista, svårt att koncentrera mig osv.
Senast redigerad av granskottet80 2021-03-28 kl. 10:37.
Citera
2021-03-28, 10:50
Medlem
Majasmokers avatar
Utredd som vuxen 2016 med diagnos lätt Asperger & medelsvår add. Är runt 50 nu.

Provade concerta under ett knappt halvår. Kom upp till 54 mg har jag för mig. När medicinen tog slut en tisdag eller nåt så blev det inte av att beställa ny. Efter en vecka så insåg jag att den inte hade gjort ett skit.

Lider även av testosteronbrist så får nebido var 16 vecka. Det hjälper inte heller ett skit mot add men man mår lite bättre under 10 v. tills det går ut kroppen & man får må skit några veckor innan nästa spruta.
Citera
2021-03-28, 12:56
Medlem
Jag fick diagnosen efter grundskolan men nu i vuxen ålder inser jag att det hjälper med medicin. Tar just ju nu 36mg. Funkar prima.

Jag har gått ner från 50..Det är ungefär som en person som har dålig syn och behöver glasögon. Det är ett hjälpmedel. Jag får då också laser-fokus så jag tycker det funkar för mig.

Kanske känns skrämmande att tänka. Hur funkar jag utan? Jag har haft uppehåll i 4 år tidigare. då var det katastrof. Fick sparken och massa annat. Men levde annorlunda då också. Mer alkohol och snus och andra umgängeskretsar. Inte så idag.

Hur funkar det för er?
Senast redigerad av troy_mclure 2021-03-28 kl. 13:06.
Citera
2021-03-28, 14:10
Medlem
Core.s avatar
Fick adhd diagnos som vuxen, fick bara hjärtklappning av medicinen, nu misstänks bipolaritet istället.. vilken härva, man vill bara må bra utan att behöva ha en funktionsnedsättning på papper. Skit i det istället, låt dom behålla amfetaminet för sig själv. Det sätter bara käppar i hjulet för vissa arbeten osv.
Citera
2021-03-28, 15:12
Medlem
Citat:
I mitt liv handlar det om en period om 4 år som jag behöver fungera som en ferrari på alla sätt och vis, efter det har jag min utbildning och allt vad det medför för det är där skon klämmer i nuläget. Jag tänker att om jag blir diagnostiserad för Add och får Ritalin utskrivet att jag under 4 år äter detta tills jag skapat min grund och efter det kan jag nog faktiskt leva med dagens beskymmer utan några jättestora problem. Det enda egentliga problemet jag ser ang Add för mig är följande:

Brist på motivation till långsiktiga mål.
Brist på förmåga att inte vilja göra roliga saker (dopaminhöjande) dvs jag prioriterar datorn över skolprojekt som blir lidande.

Tips till dig om du kommer börja med medicin: strunta i läkarnas uppmaningar att äta varje dag. Använd dina burkar sparsamt vid behov och håll dig till låga doser så du inte bygger upp tolerans.
Citera
2021-03-28, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
För att han uppenbart inte har en j-a aning. Han tror folk får klinisk depression från för mycket lösgodis.

Självklart blir ingen botad av celibat och kalla duschar.

Det finns tusentals studier om ADD/ADHD under mer än 100 år så det finns ingen anledning att lyssna på trams från scientologer som Tom Cruise eller folk i tråden med samma åsikter.

Att isbad är effektivt mot depression finns hur mycket vetenskapligt belägg som helst för. Diverse beroende och framförallt porrberoende ger depression och add symptom finns också hur mycket evidens som helst för.

Men vill intala dig själv och pracka på andra denna skämt-diagnos som beror på saker så får det stå för dig.
Att ha ett porrberoende och köra stimulanter som ofta triggar hypersexualitet kommer sabba hjärnan och måendet ganska snabbt.

Kroppen är otroligt simpel egentligen. Sjukdomar och avvikande funktioner uppstår av en anledning. ADD är inget undantag.
Det må finnas dampungar som springer runt som idioter men det är ovanligt. Känner en person som var ett riktigt jävla problembarn som unge och läkarna ville sätta adhd diagnos och ge medicin.
Idag har han magisterexamen och är fullt normal. Alla barn utvecklas olika och stress påverkar barn. Din intelligens är alldeles för låg för att dra dessa slutsatser.

Men jag förstår att det känns betryggande att tro att du har en genetisk defekt som du kan skylla allting på. Är helt övertygad om att du aldrig ens har försökt få ett liv på naturlig väg. Du tar din amfetamin, runkar på till din porr varje dag och lever som en kratta.

Dextroamfetamin har inte ens använts tillräckligt länge för att man skall kunna utvärdera långtidseffekterna av det. Troligtvis har du bränt sönder din hjärna totalt när du är 60 år och kommer få olidlig restless legs och andra neurologiska och endokrinologiska problem.
Citera
2021-03-28, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deballerur
Tips till dig om du kommer börja med medicin: strunta i läkarnas uppmaningar att äta varje dag. Använd dina burkar sparsamt vid behov och håll dig till låga doser så du inte bygger upp tolerans.

Haha jag mår så jävla bra när jag läser om folk som tar elvanse i 100 mg, måste fylla på med attentin hela tiden och lägger till metylfenidat. Ren och skär misshandel av vården och de själva. Som bäddat för extrema problem.
Sedan kan de inte sova heller och öser på med neuroleptika och melatonin som sänker dopamin och gör att man måste ha ännu högre dos stimulanter för att motverka detta. En cirkus är vad som pågår i dagens sjukvård.

Många fastnar i detta i onödan och får sina liv förstörda.
Citera
2021-03-28, 22:38
Medlem
mfmxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Att isbad är effektivt mot depression finns hur mycket vetenskapligt belägg som helst för. Diverse beroende och framförallt porrberoende ger depression och add symptom finns också hur mycket evidens som helst för.

Men vill intala dig själv och pracka på andra denna skämt-diagnos som beror på saker så får det stå för dig.
Att ha ett porrberoende och köra stimulanter som ofta triggar hypersexualitet kommer sabba hjärnan och måendet ganska snabbt.

Kroppen är otroligt simpel egentligen. Sjukdomar och avvikande funktioner uppstår av en anledning. ADD är inget undantag.
Det må finnas dampungar som springer runt som idioter men det är ovanligt. Känner en person som var ett riktigt jävla problembarn som unge och läkarna ville sätta adhd diagnos och ge medicin.
Idag har han magisterexamen och är fullt normal. Alla barn utvecklas olika och stress påverkar barn. Din intelligens är alldeles för låg för att dra dessa slutsatser.

Men jag förstår att det känns betryggande att tro att du har en genetisk defekt som du kan skylla allting på. Är helt övertygad om att du aldrig ens har försökt få ett liv på naturlig väg. Du tar din amfetamin, runkar på till din porr varje dag och lever som en kratta.

Dextroamfetamin har inte ens använts tillräckligt länge för att man skall kunna utvärdera långtidseffekterna av det. Troligtvis har du bränt sönder din hjärna totalt när du är 60 år och kommer få olidlig restless legs och andra neurologiska och endokrinologiska problem.
Du sitter ju bara och killgissar alla dina påståenden och sen pratar om intelligens Det finns ingen evidens för ditt trams. Det är snarare så att det är ett tecken på låg intelligens och låg utbildning att tro att det finns en konspiration i varje buske och att man själv vet bättre än tusentals läkare och forskare.

Amfetamin har använts som läkemedel sedan 1930-talet så det finns viss erfarenhet...

"Nils är en 79-årig man som medicinerat med metylfenidat sedan 1960-talet. Han kommer från en familj utan utbildningstradition i en liten bruksort i Sverige och upptäckte tidigt att han hade gott läshuvud men stora svårigheter med vakenhet och koncentration.

[..]
De kompensatoriska strategierna började sina, och med accelererande stress sökte han psykiatrin, blev inlagd och fick depressionsbehandling. [...] Nils fick vid ett öppenvårdsbesök pröva läkemedlet metylfenidat, det centralstimulerande läkemedel som i dag rekommenderas som förstahandsval vid behandling av ADHD hos vuxna och barn.

Han berättade att han innan han hade promenerat de 4 kilometrarna tillbaka till KTH hade insett att han hade fått rätt medicin. Han fick omgående ordning på sina tankeprocesser och en känsla av överblick som han tidigare aldrig upplevt. De kommande dagarna normaliserades sömnen, och de kognitiva och exekutiva svårigheter som omöjliggjort studier utgjorde inte längre hinder i vardagsfunktion eller studier. [...]

Nils medicinerade med oförändrad dos genom hela sitt vuxna liv och har levt ett friskt och aktivt liv som familjefar och civilingenjör. I samband med pensioneringen började han trappa ner doserna och satte för ca 10 år sedan ut läkemedlet. Han upplever i dag inte några kognitiva eller exekutiva brister. Det enda han verkligen saknar med medicinen är den goda sömnen."

https://lakartidningen.se/klinik-och...isett-fenomen/

Dina anekdoter om folk som inte ens fick ADHD-diagnos är helt irrelevanta och poänglösa även denna gång. Jag har också magisterexamen och ett avancerat jobb om det är så viktigt att veta. Det lär vara du som lever som en kratta.
Citera
2021-03-28, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mfmx
Du sitter ju bara och killgissar alla dina påståenden och sen pratar om intelligens Det finns ingen evidens för ditt trams. Det är snarare så att det är ett tecken på låg intelligens och låg utbildning att tro att det finns en konspiration i varje buske och att man själv vet bättre än tusentals läkare och forskare.

Amfetamin har använts som läkemedel sedan 1930-talet så det finns viss erfarenhet...

"Nils är en 79-årig man som medicinerat med metylfenidat sedan 1960-talet. Han kommer från en familj utan utbildningstradition i en liten bruksort i Sverige och upptäckte tidigt att han hade gott läshuvud men stora svårigheter med vakenhet och koncentration.

[..]
De kompensatoriska strategierna började sina, och med accelererande stress sökte han psykiatrin, blev inlagd och fick depressionsbehandling. [...] Nils fick vid ett öppenvårdsbesök pröva läkemedlet metylfenidat, det centralstimulerande läkemedel som i dag rekommenderas som förstahandsval vid behandling av ADHD hos vuxna och barn.

Han berättade att han innan han hade promenerat de 4 kilometrarna tillbaka till KTH hade insett att han hade fått rätt medicin. Han fick omgående ordning på sina tankeprocesser och en känsla av överblick som han tidigare aldrig upplevt. De kommande dagarna normaliserades sömnen, och de kognitiva och exekutiva svårigheter som omöjliggjort studier utgjorde inte längre hinder i vardagsfunktion eller studier. [...]

Nils medicinerade med oförändrad dos genom hela sitt vuxna liv och har levt ett friskt och aktivt liv som familjefar och civilingenjör. I samband med pensioneringen började han trappa ner doserna och satte för ca 10 år sedan ut läkemedlet. Han upplever i dag inte några kognitiva eller exekutiva brister. Det enda han verkligen saknar med medicinen är den goda sömnen."

https://lakartidningen.se/klinik-och...isett-fenomen/

Dina anekdoter om folk som inte ens fick ADHD-diagnos är helt irrelevanta och poänglösa även denna gång. Jag har också magisterexamen och ett avancerat jobb om det är så viktigt att veta. Det lär vara du som lever som en kratta.

Finns mängder med evidens för vad jag säger.
Sedan räcker det inte att duscha lite kalljummet, ta en promenad några ggr i veckan. Man ska gå all in för att dra igång neurogenes, testo, tillväxthormon och dopamin mm.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6411820/

Jag hävdar bestämt att stress ihop med konstanta dopaminrus nedreglerar dopaminreceptorer. Detta ser man i studier tydligt hur D2 receptorerna i prefrontal cortex MINSKAR.

Metylfenidat är helt annorlunda mot amfetamin som har en annan mycket kraftigare mekanism. Den frigör dopamin och stimulerar på ett helt annat sätt. Man har sett att både för höga och för låga doser är neurotoxiska och ger permanenta skador.

Man kan fråga sig varför Nils inte fortsätter sin underbara medicinering om han sov bättre. Reaktionen han fick kan vem som helst få. Att man blir tröttare när stimulanten går ur kroppen , även för att man varit mer produktiv på dagen. Dopamintransportörer som metylfenidat blockerar är mycket enklare att uppreglera än dopaminreceptorer i sig.

Enligt fda om dexamfetamin:

Long-Term Use: The effectiveness of Vyvanse for long-term use, i.e., for more than 4 weeks,
has not been systematically evaluated in controlled trials. Therefore, the physician who elects
to use Vyvanse for extended periods should periodically re-evaluate the long-term usefulness
of the drug for the individual patient

Så du snackar så jävla mycket skit och romantiserar dessa tunga droger bara för att du själv vill droga ner dig.

Det är en självklarhet att man måste uppreglera D2 receptorer och optimera sitt hormonssystem, optimera sömn och försöka återställa hjärnan innan man börjar behandla med stimulanter.

Att få bort ADHD symptom bör liknas som rehab av ett brutet ben. Fysioterapi är rimligare än amputation.

Som sagt, det finns inga tydliga evidens för att adhd och add är genetiskt betingat och vad som ger symptomen. Fram tills vetenskapen tydligt har bekräftat vad det beror på så kan orsakerna vara hur många som helst.
Citera
2021-03-29, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Haha jag mår så jävla bra när jag läser om folk som tar elvanse i 100 mg, måste fylla på med attentin hela tiden och lägger till metylfenidat. Ren och skär misshandel av vården och de själva. Som bäddat för extrema problem.
Sedan kan de inte sova heller och öser på med neuroleptika och melatonin som sänker dopamin och gör att man måste ha ännu högre dos stimulanter för att motverka detta. En cirkus är vad som pågår i dagens sjukvård.

Många fastnar i detta i onödan och får sina liv förstörda.

Ibland undrar man ju om läkarna vill patientens bästa eller håva in provision på utskrivna recept?
Kan ju knappast va så naiva att de inte fattar vad det är för substanser man jobbar med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in