• 1
  • 2
2021-03-27, 23:15
Medlem
Hej Flashback

Jag har idag fått reda på att en släkting har diagnostiserats för adhd. Efter att ha läst igenom halva världslitteraturen om diverse diagnoser misstänker jag att jag faktiskt har Add. Jag är dock fungerande som person i övrigt dock möjligen prokrastrinerar jag lite mer än de flesta andra. Ska sägas att jag prokrastrinerar nått så in i helvete rent ut sagt men jag har alltid lyckats med desdlines men det är ju inte bra för kroppen att tappa håret varje gång och hur mycket jag än försöker att ”ändra” mig och mina tankar så ramlar jag ner i kaninhålet ändå gång på gång. Nu sitter jag på högskolestudier där min prokrastrination blivit såpass allvarlig att jag behövt slänga ut dator och tv ur lägenheten för att minimera risken för att göra något annat än att studera under perioder och det är ju en lösning kanske men inget hållbart och inget man ska behöva leva med tycker jag.

Jag undrar vad som händer om jag skulle genomgå en undersökning och få en diagnos.
Vidare har jag tre frågor som jag inte lyckats få riktigt bra svar på:

*1* Får alla medicinering mot dessa åkommor men då i olika dos, antar jag där en mild adhd/Add helt enkelt bara blir någon sorts kbt?

*2* Är det alltid centralstimulantiana mediciner som ges mot adhd/add?

*3* på vilket sätt förändrades du när du fick medicin från att ha varit obehandlad till behandlad? På vilket sätt upplever du att de hjälper?

Jag såg precis Tom Cruise legendariska intervju med Matt Tiller där han säger att Ritalin är djävulens påfund, känns föga skeptisk till skådisen överlag men jag är lite inne på samma spår att man borde verkligen se till att undvika medicinering men om det hjälper så är det ju kanon?

Tacksam för svar!
Citera
2021-03-27, 23:29
Medlem
Jag har ADD på papperet som jag runkade mig till. Centralstimulantia funkar inte i längden.
Lös dina problem från grunden. ADD är en diagnos som inte existerar, du har lågt dopamin och troligtvis testosteron.
Citera
2021-03-27, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Jag har ADD på papperet som jag runkade mig till. Centralstimulantia funkar inte i längden.
Lös dina problem från grunden. ADD är en diagnos som inte existerar, du har lågt dopamin och troligtvis testosteron.

Har fått diagnosen ADD och håller med dig om att medicinering är värdelöst i långa loppet. Lite nyfiken på sammbandet mellan ADDich låg testosteron hänger ihop, kan du utveckla?
Citera
2021-03-27, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zelkov
Har fått diagnosen ADD och håller med dig om att medicinering är värdelöst i långa loppet. Lite nyfiken på sammbandet mellan ADDich låg testosteron hänger ihop, kan du utveckla?

Testosteron och metaboliten DHT drar igång dopaminet så in i helvete och man blir klar i huvudet. Lite halvkassa nivåer och man blir trött och omotiverad, får koncentrationsproblem osv.

Medicinering mot denna typ av problem med stimulanter bör verkligen ses som sista alternativet. Det är skitjobbigt med ADD-symptom verkligen och det är lätt att bli desperat.
Citera
2021-03-27, 23:51
Medlem
Citat:
Testosteron och metaboliten DHT drar igång dopaminet så in i helvete och man blir klar i huvudet. Lite halvkassa nivåer och man blir trött och omotiverad, får koncentrationsproblem osv.

Medicinering mot denna typ av problem med stimulanter bör verkligen ses som sista alternativet. Det är skitjobbigt med ADD-symptom verkligen och det är lätt att bli desperat.
Kan man få testosterone utskrivet mot ADD? För jag kan hålla med dig i sak att om jag undviker att runka/ha sex/kolla porr på 1 vecka så är jag en helt annan människa....
Citera
2021-03-27, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Kan man få testosterone utskrivet mot ADD? För jag kan hålla med dig i sak att om jag undviker att runka/ha sex/kolla porr på 1 vecka så är jag en helt annan människa....

Nej men det borde ingå i utredningen att screena efter hormonproblem såsom lågt testo.

Dåså då är du på rätt väg, kör en kur celibat i 90 dagar så uppreglerar du dopamin och testo. Lägg till kalla duschar, periodisk fasta och tung styrketräning och backlöpning (intervaller) så är din ADD helt borta för evigt. Ät testosteronhöjande mat också.

Lägg ner koffein helt.

Funkar inte det gör en ordentlig undersökning med blodprover som innefattar precis allt. Se över din sömnkvalitet. Annars gör du en utredning för ADD och tar stimulanter livet ut.
Senast redigerad av VillJalentine 2021-03-27 kl. 23:59.
Citera
2021-03-27, 23:59
Medlem
Citat:
Nej men det borde ingå i utredningen att screena efter hormonproblem såsom lågt testo.

Dåså då är du på rätt väg, kör en kur celibat i 90 dagar så uppreglerar du dopamin och testo. Lägg till kalla duschar, periodisk fasta och tung styrketräning och backlöpning (intervaller) så är din ADD helt borta för evigt.
Jo men är detta något som jag ska tvingas leva med för resten av mitt liv? Varför rekommenderar du att duscha kallt och periodisk fasta?
Citera
2021-03-28, 00:15
Medlem
Citat:
Jo men är detta något som jag ska tvingas leva med för resten av mitt liv? Varför rekommenderar du att duscha kallt och periodisk fasta?

Leva med problemen eller livsstilen? Förhoppningsvis blir du en helt annan människa. Att leva rätt och ta hand om sin kropp borde alla göra. Det är extremt många som skulle kunna få en add diagnos som lever sina liv helt och helvete och är trötta och omotiverade.

Periodisk fasta och kalla duschar/bad har tunga vetenskapliga bevis bakom sig för att höja testosteron, dopamin och tillväxthormon i kroppen och ger tillväxt av nya hjärnceller (neurogenes).

Kroppen och hjärnan är formbar och nästan inget är statiskt bortsett ifrån traumatiska hjärnskador. Man blir hur man lever.

Detta är bara ett tips på hur du kan se hur långt du kommer på detta sätt. Vill du fortsätta runka till porr med chips i munnen och ta varma duschar och vara trött är det upp till dig. Det är lätt att ta till quick fixes med amfetamin som i längden bara skapar problem efter den initiala fasen av motivation och pigghet.
Man blir slav på en drog och är inte bättre än en meth addict till slut.

Det pågår idag ett uppvaknande bland personer med dessa diagnoser som slänger sina "mediciner" och får nya liv istället. Nätet är fullt av folk som aldrig blir nöjda i längden. Gå in på valfri grupp på Facebook och titta själv.
Senast redigerad av VillJalentine 2021-03-28 kl. 00:17.
Citera
2021-03-28, 00:28
Medlem
Citat:
Leva med problemen eller livsstilen? Förhoppningsvis blir du en helt annan människa. Att leva rätt och ta hand om sin kropp borde alla göra. Det är extremt många som skulle kunna få en add diagnos som lever sina liv helt och helvete och är trötta och omotiverade.

Periodisk fasta och kalla duschar/bad har tunga vetenskapliga bevis bakom sig för att höja testosteron, dopamin och tillväxthormon i kroppen och ger tillväxt av nya hjärnceller (neurogenes).

Kroppen och hjärnan är formbar och nästan inget är statiskt bortsett ifrån traumatiska hjärnskador. Man blir hur man lever.

Detta är bara ett tips på hur du kan se hur långt du kommer på detta sätt. Vill du fortsätta runka till porr med chips i munnen och ta varma duschar och vara trött är det upp till dig. Det är lätt att ta till quick fixes med amfetamin som i längden bara skapar problem efter den initiala fasen av motivation och pigghet.

Det pågår idag ett uppvaknande bland personer med dessa diagnoser som slänger sina "mediciner" och får nya liv istället. Nätet är fullt av folk som aldrig blir nöjda i längden. Gå in på valfri grupp på Facebook och titta själv.

I mitt liv handlar det om en period om 4 år som jag behöver fungera som en ferrari på alla sätt och vis, efter det har jag min utbildning och allt vad det medför för det är där skon klämmer i nuläget. Jag tänker att om jag blir diagnostiserad för Add och får Ritalin utskrivet att jag under 4 år äter detta tills jag skapat min grund och efter det kan jag nog faktiskt leva med dagens beskymmer utan några jättestora problem. Det enda egentliga problemet jag ser ang Add för mig är följande:

Brist på motivation till långsiktiga mål.
Brist på förmåga att inte vilja göra roliga saker (dopaminhöjande) dvs jag prioriterar datorn över skolprojekt som blir lidande.
Citera
2021-03-28, 00:30
Medlem
Citat:

Tack för din input. Jag ska testa att undvika sexuell aktivitet (men det är fruktansvärt svårt när man har en knapp i byxan att trycka på för att få dopamin utsöndring....) och jag ska testa kall dusch. Tränar gör jag redan hyfsat mycket 2-3 ggr veckan. Däremot har jag svårt att sova i tid om inte ett lejon jagar mig i ryggen så att säga, jag behöver hitta disciplin men disciplinen är ADDn, tror jag.
Citera
2021-03-28, 00:42
Medlem
Normalt brukar man bedöma funktionsnivån innan man ställer diagnos. Diagnos är inget som bara ställs så utan man väger alltid för och nackdelar för just den individen. Diagnoser är ju begränsande. Vid utredningar brukar man undersöka inom vilka områden som problemen yttrar dig, det måste minst finnas 2 områden (ex skola/hemma) för att få en diagnos.

Vi vet inte mycket om långtidseffekterna av medicinering. Men det påverkar hjärtat/ tänderna. Som många andra varit inne på tror jag man löser det bäst genom sin livsstil. Ex genom påminnelser, planeringar, aktivitet etc. Även depression ger vanliga adhd-symptom.
Citera
2021-03-28, 01:03
Medlem
Citat:
I mitt liv handlar det om en period om 4 år som jag behöver fungera som en ferrari på alla sätt och vis, efter det har jag min utbildning och allt vad det medför för det är där skon klämmer i nuläget. Jag tänker att om jag blir diagnostiserad för Add och får Ritalin utskrivet att jag under 4 år äter detta tills jag skapat min grund och efter det kan jag nog faktiskt leva med dagens beskymmer utan några jättestora problem. Det enda egentliga problemet jag ser ang Add för mig är följande:

Brist på motivation till långsiktiga mål.
Brist på förmåga att inte vilja göra roliga saker (dopaminhöjande) dvs jag prioriterar datorn över skolprojekt som blir lidande.
.

Det du beskriver är inte ovanligt bland människor. Hur många är det inte som har noll ork och ambitioner i livet och sitter och scrollar på Instagram och Facebook hela dagarna istället.

Men men väljer du att försöka sätta dig i kö för utredning har du lång tid på tid att försöka på egen hand med tipsen jag gav dig. Om du nu inte utreder dig privat är kötiderna idag ungefär 3-5 år.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in