Citat:
Ursprungligen postat av
MeinKampf
Jag är inte här för att slå ner din upplevda känsla. Men iom att du tar upp just Nytida så känner jag Blennow som var chefsläkare över hela Nytida samt är överläkare i psykiatri. Känner även hans fru som fram till 2018 var chef över hela Nytida och som även tidvis jobbade med att utreda LLS behov på Nytida så du kan omöjligt få mig att tro att någon med enbart högfungerande autism bor där. Alla placering utgår från socialtjänst lagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Nihenna
Jag har ingen aning vad Nytida LSS är, då jag bara drog det som exempel efter en sökning. Om just de inte tar folk som är högfungerande borde de kanske inte skriva ner det dock. Lite granna falsk marknadsföring. Att folk med högfungerande autism bor i LSS-boenden (på andra ställen dock) frångår det dock inte ifrån.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeinKampf
Det är din åsikt. Och även om allas åsikter ska respekteras så har man i detta fallet lämnat din åsikt utan åtgärd.
Nu drar vi i handbromsen och sätter MeinKampf på soffan en stund...
Vi lämnar Nytida LSS och ser vad verkliga LSS säger::
Citat:
1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer
med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
Så, LSS gäller för ALLA med Autismdiagnos (om det finns behov av stödet).
Biståndet går utifrån SoL, men SoL bollar tillbaka rätten till stöd till LSS. LSS stadgar ovan.
Alla med ASD behöver stöd och hjälp i någon grad, annars är diagnosen felaktigt ställd (händer rätt ofta). Det finns generella områden som de allra flesta behöver stöd med. Får man inte stödet av sin livspartner får man det av LSS (eller av familjen om man inte har hunnit att bli vuxen).
Det ingår också i just populationen som har Asperger en tendens att vara översittare och anse att de inte alls är lika "lågfungerande" som populationen med Autism. De anser sig inte alls kunna klumpas ihop med "autister" i samma diagnos. Även om en med AS ofta behöver ha mycket stöd i sitt boende kan denne nästintill aldrig erkänna att denne då är exakt lika "lågfungerande" som "autisterna".
(Sedan var det inte min åsikt, utan mer en faktapresentation).