2021-03-27, 16:23
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Man kan räknas som högfungerande och ändå ha behov av LSS-boende. Ungefär halva support-gruppen jag var i för att diskutera verktyg och tips med varandra bodde på LSS, och vi var alla högfungerande.

https://nytida.se/verksamheter/vanadis/ - här är ett exempel på LSS-boende för folk med högfungerande autism.

Det räcker att man bara tickar i "Autismspektrumtillstånd" för att i teorin ha rätt till det.
https://www.autism.se/lss

Jag är inte här för att slå ner din upplevda känsla. Men iom att du tar upp just Nytida så känner jag Blennow som var chefsläkare över hela Nytida samt är överläkare i psykiatri. Känner även hans fru som fram till 2018 var chef över hela Nytida och som även tidvis jobbade med att utreda LLS behov på Nytida så du kan omöjligt få mig att tro att någon med enbart högfungerande autism bor där. Alla placering utgår från socialtjänst lagen.
Citera
2021-03-27, 16:25
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Jag är inte här för att slå ner din upplevda känsla. Men iom att du tar upp just Nytida så känner jag Blennow som var chefsläkare över hela Nytida samt är överläkare i psykiatri. Känner även hans fru som fram till 2018 var chef över hela Nytida och som även tidvis jobbade med att utreda LLS behov på Nytida så du kan omöjligt få mig att tro att någon med enbart högfungerande autism bor där. Alla placering utgår från socialtjänst lagen.
Jag har ingen aning vad Nytida LSS är, då jag bara drog det som exempel efter en sökning. Om just de inte tar folk som är högfungerande borde de kanske inte skriva ner det dock. Lite granna falsk marknadsföring. Att folk med högfungerande autism bor i LSS-boenden (på andra ställen dock) frångår det dock inte ifrån.
Citera
2021-03-27, 16:25
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
När man sedan började sammanblanda termerna och således vid rekonstruktionen av DSM-V började man istället gradera funktionsgraden i själva Autism-triaden. Då började man plötsligt klassa alla med grav Autism/Asperger som "lågfungerande" och alla med "lätt" Autism/Apserger som "högfungerande", vilket direkt blev missvisande.

Det är din åsikt. Och även om allas åsikter ska respekteras så har man i detta fallet lämnat din åsikt utan åtgärd.
Citera
2021-03-27, 16:29
Medlem
Citat:
Jag skrev högfungerande. Det finns inte en chans att enbart diagnosen högfungerande autism är skäl för att bo på eller med LLS insatser. Då är man inte högfungerande i enlighet med DSM 5.

Som jag skrev utgör diagnosen "Högfungerande Autism" enbart att personen inte har en utvecklingsstörning kopplat till sin Autism. Termen har idag blivit missvisande då den används på fel sätt i dagens samhälle.

Kanners Autismkriterier och Aspergers kriterier är två sidor av samma mynt. Bara det att studierna genomfördes på helt olika populationer. Kanner såg en stor grupp barn och vuxna med utvecklingsstörning och språkstörning som hade helt andra socialt avvikande mönster än just dessa två. Dessa barn befann sig ofta på barnhem och institutioner.

Asperger genomförde sina studier på en mer "högfungerande" population där det inte förekom så många med mental retardation eller språkstörning. Däremot såg har avvikande sociala mönster.

Numer har man samlat ihop dessa två till vanlig Autism och graderat efter funktionsgraden av själva autismen. Detta blev helt missvisande för oss som har arbetat med dessa diagnoser större delen av 1900-talet.
Citera
2021-03-27, 16:35
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Som jag skrev utgör diagnosen "Högfungerande Autism" enbart att personen inte har en utvecklingsstörning kopplat till sin Autism. Termen har idag blivit missvisande då den används på fel sätt i dagens samhälle.

Kanners Autismkriterier och Aspergers kriterier är två sidor av samma mynt. Bara det att studierna genomfördes på helt olika populationer. Kanner såg en stor grupp barn och vuxna med utvecklingsstörning och språkstörning som hade helt andra socialt avvikande mönster än just dessa två. Dessa barn befann sig ofta på barnhem och institutioner.

Asperger genomförde sina studier på en mer "högfungerande" population där det inte förekom så många med mental retardation eller språkstörning. Däremot såg har avvikande sociala mönster.

Numer har man samlat ihop dessa två till vanlig Autism och graderat efter funktionsgraden av själva autismen. Detta blev helt missvisande för oss som har arbetat med dessa diagnoser större delen av 1900-talet.

Jag ser vad du skriver. Jag förstår även att dagens beskrivning inte är den du lärde dig. Men så ser det ut i DSM 5 och man behöver inte hålla med, men det är utifrån den man ställer diagnosen idag. Sedan är jag övertygad om att det finns ett visst tolkningsutrymme, om det var större förr så kan jag förstå att det känns som man petar in folk i fel kategori, men det är ändock så det ser ut. Idag.
Citera
2021-03-27, 16:41
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Jag har ingen aning vad Nytida LSS är, då jag bara drog det som exempel efter en sökning. Om just de inte tar folk som är högfungerande borde de kanske inte skriva ner det dock. Lite granna falsk marknadsföring. Att folk med högfungerande autism bor i LSS-boenden (på andra ställen dock) frångår det dock inte ifrån.

Citat:
Det är din åsikt. Och även om allas åsikter ska respekteras så har man i detta fallet lämnat din åsikt utan åtgärd.

Nu drar vi i handbromsen och sätter MeinKampf på soffan en stund...

Vi lämnar Nytida LSS och ser vad verkliga LSS säger::

Citat:
1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer

med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,

Så, LSS gäller för ALLA med Autismdiagnos (om det finns behov av stödet).

Biståndet går utifrån SoL, men SoL bollar tillbaka rätten till stöd till LSS. LSS stadgar ovan.

Alla med ASD behöver stöd och hjälp i någon grad, annars är diagnosen felaktigt ställd (händer rätt ofta). Det finns generella områden som de allra flesta behöver stöd med. Får man inte stödet av sin livspartner får man det av LSS (eller av familjen om man inte har hunnit att bli vuxen).

Det ingår också i just populationen som har Asperger en tendens att vara översittare och anse att de inte alls är lika "lågfungerande" som populationen med Autism. De anser sig inte alls kunna klumpas ihop med "autister" i samma diagnos. Även om en med AS ofta behöver ha mycket stöd i sitt boende kan denne nästintill aldrig erkänna att denne då är exakt lika "lågfungerande" som "autisterna".

(Sedan var det inte min åsikt, utan mer en faktapresentation).
Citera
2021-03-27, 16:45
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Har högfungerande autism. Önskar att min omgivning förstod hur mycket energi det tar ifrån mig att vara social. Allt ifrån lunchen på jobbet till familjemiddagar. Speciellt om det är sk. "småprat"/"kallprat". Kan bli genuint förbannad efter ett tag när folk sitter och snackar om "ingenting" sas.
Citera
2021-03-27, 16:46
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Nu drar vi i handbromsen

Låter klokt.
Citera
2021-03-27, 16:52
Medlem
Citat:
Jag ser vad du skriver. Jag förstår även att dagens beskrivning inte är den du lärde dig. Men så ser det ut i DSM 5 och man behöver inte hålla med, men det är utifrån den man ställer diagnosen idag. Sedan är jag övertygad om att det finns ett visst tolkningsutrymme, om det var större förr så kan jag förstå att det känns som man petar in folk i fel kategori, men det är ändock så det ser ut. Idag.

Fast DSM är inte den enda diagnosmanualen.

Vi tittar på DSM-V och jämför med ICD-10

APA-DSM-V
https://www.cdc.gov/ncbddd/autism/hcp-dsm.html

WHO-ICD-10 (som är den diagnosmanual vi ska använda i Sverige)
https://icd.who.int/browse10/2016/en#/F84.5

"Barn Autism"
Citat:
A type of pervasive developmental disorder that is defined by: (a) the presence of abnormal or impaired development that is manifest before the age of three years, and (b) the characteristic type of abnormal functioning in all the three areas of psychopathology: reciprocal social interaction, communication, and restricted, stereotyped, repetitive behaviour. In addition to these specific diagnostic features, a range of other nonspecific problems are common, such as phobias, sleeping and eating disturbances, temper tantrums, and (self-directed) aggression.

Asperger

Citat:
A disorder of uncertain nosological validity, characterized by the same type of qualitative abnormalities of reciprocal social interaction that typify autism, together with a restricted, stereotyped, repetitive repertoire of interests and activities. It differs from autism primarily in the fact that there is no general delay or retardation in language or in cognitive development. This disorder is often associated with marked clumsiness. There is a strong tendency for the abnormalities to persist into adolescence and adult life. Psychotic episodes occasionally occur in early adult life.

Även om APA (de som gör DSM-V) gillar att vara den domderande gruppen så använder vi faktiskt ICD-10 i SVerige. Vi får också tänka på att ASD utgör ett spektrum av helt andra diagnoser också, såsom Retts, Fragile X och en rad andra.

Nu ska vi inte sabba TS tråd, så jag stoppar diganossnacket här och påvisar bara att det finns vissa skillnader i manualerna och det finns en stor missvisande förvirring kring termer i dagens samhälle.
Citera
2021-03-27, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Har högfungerande autism. Önskar att min omgivning förstod hur mycket energi det tar ifrån mig att vara social. Allt ifrån lunchen på jobbet till familjemiddagar. Speciellt om det är sk. "småprat"/"kallprat". Kan bli genuint förbannad efter ett tag när folk sitter och snackar om "ingenting" sas.

Ja, egentiden är viktig. Det hoppas jag att TS som förälder har förstått. Jag brukar ofta förklara för föräldrar och andra vuxna det här med socialt umgänge och automation; Att fungera socialt är ungefär som att köra en bil, du har en växellåda du behöver växla. För folk med ASD är det sociala samspelet en manuell växellåda som behöver växlas, medan för neurotypiska är samspelet snarare en automatlåda som sköter växlandet automatiskt.

Man blir trött av att tänka på att sköta sitt sociala samspel, tolka koder, kroppsspråk, sociala regler osv. Detta tar så mycket tid, resurser och energi att det inte finns några resurser till att tolka "det sagda" i samtalet ni pratar om. Sorlet, budskapet, pratet blir enbart en enda röra att höra.

Har du otur får du en sensorisk härdsmälta (du blir förbannad, medan en 5-6årig skulle lägga sig ned på marken, med händerna över öronen och bara skrika rakt ut) av allt perceptuellt du behöver ta in när du kallpratar med dina kollegor.
Citera
2021-03-27, 17:38
Medlem
EEJos avatar
Att Aspergers syndrom inte är något man kan hjälpa, och inte heller något man kan bli av med hur mycket man än försöker eller vill. Det "hjälper" inte att försöka få en person med Aspergers att ändra på sig och sluta ha Aspergers, lika lite som det hjälper om man försöker få en person som är förlamad i benen att börja gå. Tjat tjänar aldrig något till, utan gör bara att personen får skuldkänslor för något hen inte kan hjälpa.
Citera
2021-03-27, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EEJo
Att Aspergers syndrom inte är något man kan hjälpa, och inte heller något man kan bli av med hur mycket man än försöker eller vill. Det "hjälper" inte att försöka få en person med Aspergers att ändra på sig och sluta ha Aspergers, lika lite som det hjälper om man försöker få en person som är förlamad i benen att börja gå. Tjat tjänar aldrig något till, utan gör bara att personen får skuldkänslor för något hen inte kan hjälpa.

Däremot kan man ge personen med ASD verktygen att förstå omvärlden på samma sätt som att man kan ge den som är förlamad i benen hjälpmedel att gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in