2021-03-27, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Nu har jag inga diagnoser, men förståelse och mycket pratande om känslor tror jag skulle vara bra. Gissar på att det är svårt att hitta sig själv med denna diagnos.

Som förälder tycker jag dock att du ska ”råka” tappa ditt barn utför balkongen. Både för barnet och samhällets bästa.

Förr kallade man det för 'personlighet' när psykiatrin inte var så utvecklad.
Bara för att man inte fått en diagnos än är det inget bevis på att man är 'normal', många har inte fått diagnos förens i vuxen ålder.
Citera
2021-03-27, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prt-prt-prt
Är far till en underbar son med asperger, eller autismspektrumtillstånd om vi ska gå på DSM IV. Livet är dock sannerligen inte bara en dans på rosor för honom, har såklart gått alla föräldrarkurser men önskar ändå att kunna stödja honom mer.

Vad skulle ni velat att era föräldrar visste eller gjorde annorlunda?

Det kan vara precis vad som helst men för att få igång diskussionen så tänker jag själv på saker som t ex hur mycket jag ska stötta/pusha honom att umgås med andra eller hur ni vill bli behandlade efter ett "sammanbrott" (känner ni skam eller är man bara trött?). Hur ska jag tänka med ett framtida yrkesliv? Framtida flickvän (eller pojkvän), tänker att det finns en risk för ensamhet t ex.

Högt som lågt, kör på!
Att de låtit mig vara den jag är utan att pressa in mig i en mall.
Citera
2021-03-27, 19:58
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtsnobb
Jag har inte fått diagnosen asperger/ autism men jag hade ADHD som barn (vuxit bort) och även autistiska drag (kvarstående).

För mig har det varit mer som en sjukdom som gör det omöjligt att behålla vänner, jag går in i extroverta/ introverta perioder jag inte kan styra över vilket gör att jag uppfattas som otrevlig. Jag har dragits in i missbruk, ”bråkiga miljöer” pga att jag inte klarat av de ”svårare socials regler” som finns i mer fungerande sammanhang i samhället. Jag har lidit mycket över min diagnos. Vet att många tar självmord pga den konstanta känslan av att utanförskap och att vara ”mentalt missbildad”.

Wow. Då måste du berätta hemligheten för alla, du kommer utdelas Nobelpriset!
Med tanke på att nobelpristagare berättat om sin ADHD så tror jag att du aldrig haft ADHD dock.
Innan du stämplas som lögnare så vill jag höra din version.

Tack på förhand.
Citera
2021-03-27, 20:03
Medlem
RickRozays avatar
Ställde frågan till min AS polare, och han hade mycket problem med familjen i tonåren då han upplevde en terapeutisk effekt av cannabis. Dom fick reda på att han använde det och det blev en jävligt jobbig period som följde.

Då hade han ingen diagnos, fast han tycker att han hade klarat sig bättre om han fått ta sig an vissa grejer som typ interaktioner med sos-tanter... bäng
Citera
2021-03-27, 20:11
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Är far till en underbar son med asperger, eller autismspektrumtillstånd om vi ska gå på DSM IV. Livet är dock sannerligen inte bara en dans på rosor för honom, har såklart gått alla föräldrarkurser men önskar ändå att kunna stödja honom mer.

Det kan vara precis vad som helst men för att få igång diskussionen så tänker jag själv på saker som t ex hur mycket jag ska stötta/pusha honom att umgås med andra eller hur ni vill bli behandlade efter ett "sammanbrott" (känner ni skam eller är man bara trött?). Hur ska jag tänka med ett framtida yrkesliv? Framtida flickvän (eller pojkvän), tänker att det finns en risk för ensamhet t ex.

Högt som lågt, kör på!

Är din son ens stor? Vi har inte så mycket att gå på här...

När det gäller yrkesliv så ska ni gärna uppmuntra högskoleutbildning, gärna nån gång innan 35 i varje fall.
Anledningen varför är för att nedsatta har mycket enklare att få jobb med advanced skills. Om han börjar tidigt kanske man kan hitta hans "nisch" och då kommer ju motivationen av sig själv.

Det där med ensamhet har man sett är en risk för vuxna som får diagnos, kanske i senare 20 års åldern och uppåt.
Det är ju svårare att knyta band då och psykiatrin satsar på tidig upptäckt för att behålla dom människor, gamla klasskkompisar man har vid den tiden.

**Och det här med "pushandet".
Jag tror att "pushande" av familj ofta får barn och unga vuxna till att bara göra familjen nöjd istället för att försöka hitta sin egna lycka, och vishet. Det senare lycka och vishet är mycket svårare, men ju mer ni kan lära er son utav det desto bättre kommer han kunna klara sig själv.
Senast redigerad av RickRozay 2021-03-27 kl. 20:16.
Citera
2021-03-27, 21:09
Medlem
Kaellkritiks avatar
Har erf av familjemedlem m autism.
Skulle rekommendera att lyssna på barnet. Visa intresse och att du vill förstå barnets verklighet.
Det finns i princip lika många varianter som personer med autism (dvs det finns ingen mall för att man är precis si eller så).

Jag tror att det är bra att låta individen växa inom de områden hen är bra på. Samtidigt också träna på sånt som funkar mindre bra. Det är viktigt att få känslan av att lyckas med det man företar sig, då självkänslan ofta är rejält tillknycklad innan man fått diagnosen.
Citera
2021-03-28, 03:40
Medlem
Jag hade önskat att min mamma hade gjort som en del andra mammor gör för sina söner.
Bara köpa med plagg hem så de kan prova dem hemma istället för att tvinga med sig en till affärerna och prova vartenda plagg i butiken där.

Handla kläder är något av det värsta jag vet och jag blir trött och illamående, ja på gränsen till yr av att gå i affärer.

Sen fanns det ju en massa andra saker men det har de flesta normala människor koll på.

Att vilja stötta ditt barn istället för att bryta ner det psykiskt för att du ska känna dig bättre än honom låter som en bra början.

Jag önskar att jag hade fått utveckla ett intresse utöver tv-tittande.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2021-03-28 kl. 03:48.
Citera
2021-03-28, 03:50
Medlem
neuron-drones avatar
Hade varit skönt att inte dresseras i att bli normal. Att få stöd i att våga vara annorlunda. Att få beröm för mina talanger. Att utbrott betyder att något är väldigt fel och att för varje utbrott går man mer och mer sönder som individ. Detta om man inte blir bekräftad.

Att få vara ifred! Att det inte alltid är det normala som skapar trygghet. Vad jag hade gjort för att få äta ifred istället för familjen. Jag njöt aldrig av mat för mitt fokus var på hur högljudda de andra i familjen var.
Citera
2021-03-29, 17:11
Medlem
Att det gör ont när man blir hånad.
Citera
2021-04-09, 15:12
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StrawberryTea
Jag har på senare år fått reda på att jag har autistiska personlighetsdrag. Inte tillräckligt för att ställa en absolut diagnos, men tillräckligt för att påverka mig som person.

Jag hade nog önskat att mina föräldrar hade haft förståelse för hur utmattande det är att vara annorlunda funtad i sociala sammanhang. Jag fungerar förvisso bra socialt, men inombords är jag ändå stressad runt andra människor. Det är någonting med hur hjärnan konstant måste bearbeta och sortera intryck som gör att man blir väldigt trött.

Detta ledde i mitt fall till en depression, där jag valde att under en längre tid isolera mig själv. Jag orkade inte träffa andra människor och kände mig missförstådd av mina närmaste. Jag gav upp allt vad hälsa, rutiner och renlighet hette ett tag. Jag önskar att mina föräldrar inte sett detta som lathet och dumhet. Jag önskar att de inte försökt trycka vänner och potentiella partners i mitt ansikte, även om de gjorde det av välvilja. Jag önskar att de respekterat att jag där och då inte kunde jobba, och att det inte hade med lathet att göra. Jag vet att de var oroliga och försökte hjälpa mig upp på benen, men det stressade snarare upp mig mer. Det som hade hjälpt för att motivera mig hade varit villkorslös kärlek och acceptans.

Jag är och har alltid varit extremt opraktisk. Jag förstår inte hur jag praktiskt ska gå till väga på enklast sätt i olika sammanhang, utan krånglar till allting och kommer ingenstans. Jag önskar att detta inte setts som dumhet, utan helt enkelt som ett annat sätt att vara funtad. Att vara teoretiker är inte fel. Jag kände ett tag att allt jag var blev klassat som felaktigt, och det var en av anledningarna till varför jag under en period var så väldigt deprimerad.

Det är fint att du är så älskande och vill göra allt det bästa du kan för din son. Det som kan göras är att lämna tid och rum när det behövs. Din son fungerar helt enkelt annorlunda, och att försöka pusha på honom relationer och jobb innan han är redo kommer inte att ändra på det faktumet. Försök att utgå ifrån vad som känns normalt för honom, istället för vad som känns normalt för majoritetssamhället. Stötta honom och tydliggör att han är älskad villkorslöst för den han är. Acceptans är verkligen A och O här. Att försöka förstå, även när det inte går att relatera.

Ok, men på dig låter det som att det vore frivilligt att jobba. Vem ska annars försörja dig?
Citera
2021-04-09, 15:27
Medlem
dooeys avatar
Jag hade faktiskt önskat att mina föräldrar informerat mig mer tydligt om vikten av fysisk aktivitet och träning.
Känner att de gjorde mig lite av en björntjänst genom att låta mig sitta vid nintendot/datorn hela tiden.

"Du måste ut och röra på dig" räcker inte. Förklara tydligt. Aspies behöver tydliga instruktioner och inte "peekar" etc. Sådant som kan vara självklart för andra är inte alltid det för en aspie.
Citera
2021-04-13, 19:58
Medlem
Citat:

Högt som lågt, kör på!

Att folk mobbar en av vissa förutsebara anledningar. Det är inte mobbarnas fel, det beror på mobboffrets bristande retorik. Gå sedan igenom saker som uppenbart irriterar omgivningen:

T.ex.
Att prata för mycket
Inte låta andra få utrymme
Att inte "smörja" relationer med positivitet.
Bristande ögonkontakt
Att ta lärare och instruktioner bokstavligt
Att skvallra på kompisar
Att ha konstiga kläder
Att inte tona ner nördiga intressen
Att inte kunna ta kritik

Att vara ett gott föredöme duger inte. Som autist behövs ett tydligt snack om vad som egentligen gäller. Eller någon man kan fråga eller som kan coacha steg för steg om man är osäker.

Dessutom: Många auktoriter för barn, lärare osv är feminister som sprider lögner. Tjejer är inte lika killar socialt. Det kan vara bra att säga explicit. Förklara lite om könsroller. Att tjejers mål i livet är att skaffa en högstatuskille och därför tävlar killar i allt. Att killar och tjejer har olika beteende av en anledning. Man blir nördig och ensam annars, för man förstår inte syftet med idrott, vänner, status o.s.v.
Senast redigerad av Ok-perfekt 2021-04-13 kl. 20:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in