Citat:
Ursprungligen postat av
prt-prt-prt
Är far till en underbar son med asperger, eller autismspektrumtillstånd om vi ska gå på DSM IV. Livet är dock sannerligen inte bara en dans på rosor för honom, har såklart gått alla föräldrarkurser men önskar ändå att kunna stödja honom mer.
Vad skulle ni velat att era föräldrar visste eller gjorde annorlunda?
Det kan vara precis vad som helst men för att få igång diskussionen så tänker jag själv på saker som t ex hur mycket jag ska stötta/pusha honom att umgås med andra eller hur ni vill bli behandlade efter ett "sammanbrott" (känner ni skam eller är man bara trött?). Hur ska jag tänka med ett framtida yrkesliv? Framtida flickvän (eller pojkvän), tänker att det finns en risk för ensamhet t ex.
Högt som lågt, kör på!
Att folk mobbar en av vissa
förutsebara anledningar. Det är inte mobbarnas fel, det beror på mobboffrets bristande retorik. Gå sedan igenom saker som uppenbart irriterar omgivningen:
T.ex.
Att prata för mycket
Inte låta andra få utrymme
Att inte "smörja" relationer med positivitet.
Bristande ögonkontakt
Att ta lärare och instruktioner bokstavligt
Att skvallra på kompisar
Att ha konstiga kläder
Att inte tona ner nördiga intressen
Att inte kunna ta kritik
Att vara ett
gott föredöme duger inte. Som autist behövs ett tydligt snack om vad som egentligen gäller. Eller någon man kan fråga eller som kan coacha steg för steg om man är osäker.
Dessutom: Många auktoriter för barn, lärare osv är feminister som sprider lögner. Tjejer är
inte lika killar socialt. Det kan vara bra att säga explicit.
Förklara lite om könsroller. Att tjejers mål i livet är att skaffa en högstatuskille och därför tävlar killar i allt. Att killar och tjejer har olika beteende av en anledning. Man blir nördig och ensam annars, för man förstår inte syftet med idrott, vänner, status o.s.v.