2021-03-30, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigHouse
Att framställa det i termer av "mannen att ta största bördan i mardrömsuppgifter fylld av slit och våld" är lite väl mycket offer-koftigt.
Beror på hur man framställer det. Till exempel: "männen har traditionellt med stolthet och utan att klaga tagit på sig mardrömsuppgifter fyllda av slit och våld".

Kärringar (av alla kön) gnäller om hur svårt de har haft det. Män skryter om det.
Citera
2021-03-30, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Det är liksom inte en bärande del av min tes att hon måste vara precis världens rikaste kvinna eller bara världens tredje rikaste är inte viktigt, speciellt när frun till andra rika män eller en dotter till en rik farfar är förre henne.

Det är totalt oviktig svammel att sitta och snöa in sig på något sådant. Har ingen bärning till diskussionen överhuvudtaget, din lista bara stärkte min tes (nu är alla 10 av Världens rikaste kvinnor sådana som ärvt sina företag från män). Tack för den du!
Vilket förstås leder oss in på den andra halvan av faktoiden som jag givetvis också borde ha pekat ut från början, att Mackenzie Scott inte skulle ha lyft ett finger för Amazon och bara blivit rik genom sin man. I själva verket läser vi:

In 1993, Scott and Bezos were married, and in 1994, they both left D. E. Shaw, moved to Seattle, and started Amazon. Scott was one of Amazon's first employees, and was heavily involved in Amazon's early days, working on the company's name, business plan, accounts and shipping early orders.[5][9] She also negotiated the company's first freight contract.[9] When Amazon began to succeed,[when?] Scott took a less involved role in the business, preferring to focus on her family and literary career.[5]
Länk.

Vilket också gäller flera andra kvinnor på listan, även de som ärvt en förmögenhet (vilket också är sant för flera av världens rikaste män), har absolut gjort saker för att expandera på denna. 0/2 rätt till NakneFaktoidkontot.
Citera
2021-03-30, 20:50
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Jag skulle kalla någon dike i första världskriget för en mardrömsuppgift, ifall någonting överhuvudtaget kan kallas för en mardrömsuppgift.

Ifall inget nu är en mardrömsuppgift och du är så macho att du tycker att det är väl inget att skryta över, så får jag gratulera dig för att vara mer macho än vad jag är.

Det går vara stolt över sin insats i första världskriget utan att göra det till någon könskamp om att män minsann haft det mer helvetiskt än kvinnor.
Citera
2021-03-30, 20:52
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disciplina
Vilket förstås leder oss in på den andra halvan av faktoiden som jag givetvis också borde ha pekat ut från början, att Mackenzie Scott inte skulle ha lyft ett finger för Amazon och bara blivit rik genom sin man. I själva verket läser vi:

In 1993, Scott and Bezos were married, and in 1994, they both left D. E. Shaw, moved to Seattle, and started Amazon. Scott was one of Amazon's first employees, and was heavily involved in Amazon's early days, working on the company's name, business plan, accounts and shipping early orders.[5][9] She also negotiated the company's first freight contract.[9] When Amazon began to succeed,[when?] Scott took a less involved role in the business, preferring to focus on her family and literary career.[5]
Länk.

Vilket också gäller flera andra kvinnor på listan, även de som ärvt en förmögenhet (vilket också är sant för flera av världens rikaste män), har absolut gjort saker för att expandera på denna. 0/2 rätt till NakneFaktoidkontot.

Det är defintivt en bättre invändning på vad jag skrev, att hon inte lyft en finger åt skapandet av amazon var givetvis ett grovt fel från min sida.
Citera
2021-03-30, 20:53
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Beror på hur man framställer det. Till exempel: "männen har traditionellt med stolthet och utan att klaga tagit på sig mardrömsuppgifter fyllda av slit och våld".

Kärringar (av alla kön) gnäller om hur svårt de har haft det. Män skryter om det.

Så för att ta ett exempel på vad feminister kritiserar, som våldtäkter. Hade du som riktig man velat skryta om du blev våldtagen?
Citera
2021-03-30, 20:54
Medlem
Citat:
Nej, på samma sätt finns det inga bevis för att livets villkor varit hårda för män.
Att villkoren var hårda finns det givetvis bevis för. Om det var hårdare än för kvinnor? Jag vet inte, jag har aldrig påstått det, och jag tror inte det går att bevisa ens om man av någon outgrundlig anledning skulle vilja. Det är du som visar intresse för en mest-synd-om-tävling, inte jag.

Citat:
Dessa är till sin natur subjektiva uttalanden, inget man kan finna absoluta bevis för.
Aha. Och ändå påstod du med säkerhet att kvinnor haft det värre. Det verkar som argumenten trasslat ihop sig lite för dig.

Citat:
Jag tror dock att jag i utpekandet av det faktum, att kvinnor regelbundet förbjöds från att arbeta på samma villkor som männen, medan det inte fanns några motsvarande tvång mot att en man om han så önskat kunnat arbeta som sömmerska och tjänat mindre än hälften av vad han skulle gjort i en gruva
Det var nog inte fritt fram för män att ta vilka kvinnojobb som helst heller, skall du se, eller socialt accepterat att sitta hemma med barnen och låta sig försörjas av sin hustru.

Citat:
framfört ett utmärkt argument för att männens större möjligheter var skäl att avundas. Icke desto mindre vill du framställa denna ståndpunkt som "gnällkärringbeteende" och din egen minst lika obevisade ståndpunkt som något man "bara konstaterar."
Du avundas män och vill göra sånt som män gör, för att du tycker det verkar spännande och självförverkligande. I princip vill du vara en man. Och gnäller över att kvinnor förr i tiden inte fick det (fast du samtidigt framställer det som att det formligt kryllade av kvinnliga kolgruvarbetare). Du kan i dagens könsneutrala samhälle göra precis vad fasiken dig behagar, men ändå är du missnöjd. Ja, allt detta sammantaget klassar jag som ett gnällkärringbeteende.

Citat:
"Offrade sig" eller "tog sitt ansvar", jag har förklarat för dig upprepade gånger nu att den ytliga distinktionen är totalt ointressant för för alla utom några högerpopulistiska töntar som vill känna sig överlägsna en annan grupp högerpopulistiska töntar. Grinar om hur svårt det var att vara man gör ni i vilket fall som helst.
Jag ger inte mycket för dina "förklaringar". Skillnaden är fundamental, och jag har inte grinat över något annat än Merapis (och sedermera ditt) gnällande.

Citat:
Lustigt hur det där fungerar, senast var det jag som sa samma sak till dig.
Ja, du hade ju som princip att man inte skulle lägga sig i andra diskussioner.
Citera
2021-03-30, 20:56
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Det går vara stolt över sin insats i första världskriget utan att göra det till någon könskamp om att män minsann haft det mer helvetiskt än kvinnor.

Diskussionen om vem som har haft det mest helvetiskt är inte något jag själv skapat, det är en slags tävling som har som mål att flytta över diskussionen till något annat.

Jag anser inte att män har haft det mer helvetiskt än kvinnor, jag anser att det är omöjligt att avgöra det då vi inte ens kan mätta det med några objektiva mått.
Citera
2021-03-30, 20:59
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Diskussionen om vem som har haft det mest helvetiskt är inte något jag själv skapat, det är en slags tävling som har som mål att flytta över diskussionen till något annat.

Jag anser inte att män har haft det mer helvetiskt än kvinnor, jag anser att det är omöjligt att avgöra det då vi inte ens kan mätta det med några objektiva mått.

Därför jag motsätter mig ”mannen att ta största bördan i mardrömsuppgifter fylld av slit och våld".
Citera
2021-03-30, 21:00
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker

Jo, det är sant. Jag anser ju att det är rätt att män alltid ska stå i frontlinjen för att skydda alla andra, det är det enda rätta. Ingen jämställdist-trams ska gälla.

Jag har svårt att ta åt mig äran dock för vad forna generationers män har gjort, känns lika fel som när moderna feminister tar åt sig offerstämpeln från sin gammelmormors generation. Det är ju direkt patetiskt.
Citera
2021-03-30, 21:03
Medlem
Citat:
En gång för länge sen fanns i svenska genusdebatten en man som hette Pär Ström. Hans mission var att sprida sanningen att det egentligen var män som var utsatta för strukturella könsorättvisor i samhället. Genom detta uppdrag skaffade han sig många både anhängare och fiender. Med tiden tystnade Pärs röst i den debatten, men den uppfattning han företrädde lever vidare bland annat på Flashbacks feminismforum.

Hur ser ni konservativa på detta fenomen med män som med tårar i ögonen förklarar vilket förtryckande kvinnovälde de tvingas leva under? Är det förenligt med en önskvärd mansroll att klä sig i denna sorts offerkoftor? Hur bör man gå vidare?

Han hade rätt och försökte göra en bra sak - men han var tyvärr svag och såg ännu svagare ut och drog därmed skam över ståndpunkten. Det var inte bra - men samtidigt kan inte han lastas för det.

/Johan
Citera
2021-03-30, 21:09
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Därför jag motsätter mig ”mannen att ta största bördan i mardrömsuppgifter fylld av slit och våld".

Det har dock existerat lag på att män måste skydda fosterlandet, det fanns däremot inga lagar på att kvinnor exempelvis skulle gifta sig och födda barn (förutom möjligen hos adelsklassen). Å andra sidan så fick män förr i tiden rätt till maktpositioner som kvinnor var förbjudna att inneha. Att välja mellan att ha rätt till makt eller frånsäga sig denna makt och även den ansvar som kommer med makten, blir ju alltså en fråga som saknar självklara svar.

Men det är som sagt fel att sitta och diskutera om hur män och kvinnor levde för hundratals år sedan för att få någonslags rätt att skryta eller gråta över sitt köns situation idag.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-03-30 kl. 21:14.
Citera
2021-03-30, 21:29
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Det har dock existerat lag på att män måste skydda fosterlandet, det fanns däremot inga lagar på att kvinnor exempelvis skulle gifta sig och födda barn (förutom möjligen hos adelsklassen).

Oppression Olympics
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in