Citat:
Har en hyfsad inkomst, sparar några tusen varje månad. Men gör av med alldeles för mycket på konsumtion. Vi snackar inte lyxfällan här, men kommer på nya grejer jag gärna vill ha, och kan inte låta bli att beställa. Nya knivar, det måste jag ha, och en sån snygg skärbräda också. Sen ett par skor, lite hobbyprylar, lite kläder osv osv. Det tar aldrig slut, men ändå kan jag knappt komma på vad jag köpt på sistone.
När man väl får hem grejerna känns det bra och kul, använder dem i varierande grad, men det kommer nya behov hela tiden. Hela internet drivs av att få oss att konsumera och jag är så jävla lurad, jag vet. Men hur kommer man bort från skiten då? Dels är det ett störigt beteende och ett karaktärsdrag jag inte gillar, vad är det för en jävla grund och ointressant människa som håller på såhär som en dresserad apa? Dels går det åt en del pengar helt i onödan.
Det där med pengarna, har inte tålamod att spara ordentligt. Visst, det växer varje månad. Men det går ju ändå långsamt, och i stunden känns det roligare att köpa något än att läsa dem på sparkontot. Har inget specifikt sparmål som driver mig heller.
Känner någon igen sig och vad gör man för att ändra sig?
Ps. Det är jättekul för dig om du klarar dig på nästan inga pengar, men orkar inte med svar som är typ jag lever på 100 spänn och en pinne. Ds.
När man väl får hem grejerna känns det bra och kul, använder dem i varierande grad, men det kommer nya behov hela tiden. Hela internet drivs av att få oss att konsumera och jag är så jävla lurad, jag vet. Men hur kommer man bort från skiten då? Dels är det ett störigt beteende och ett karaktärsdrag jag inte gillar, vad är det för en jävla grund och ointressant människa som håller på såhär som en dresserad apa? Dels går det åt en del pengar helt i onödan.
Det där med pengarna, har inte tålamod att spara ordentligt. Visst, det växer varje månad. Men det går ju ändå långsamt, och i stunden känns det roligare att köpa något än att läsa dem på sparkontot. Har inget specifikt sparmål som driver mig heller.
Känner någon igen sig och vad gör man för att ändra sig?
Ps. Det är jättekul för dig om du klarar dig på nästan inga pengar, men orkar inte med svar som är typ jag lever på 100 spänn och en pinne. Ds.
var lite i samma sits som dig för många år sen, nu är det nere på en nivå att ingen höjer på ögonbrynen och vanligt folk är normalt värre än mig.
kunde lätt bränna 50k varje månad. nu hade jag ekonomi att göra det (inga skulder).
insåg hur galet det var efter ett tag.
insåg att jag kommer spendera pengar hur jag än vänder och vrider på det.
varför inte spendera dom på bra saker.
hade väldigt dyra kostnader på bilen, kollade nogrannare.
fick en nästan ny bil som var häftigare i mina ögon som jag skulle tjäna in inköpskostnaden på 3-4 år.
skulle bygga en sak på huset, tänkte ta in snickare kollade noggrannare på de.
kunde köpa utrustning och material för samma peng som snickaren skulle ha.
gjorde detför. nu har jag maskiner för yrkesbruk som blivit använda vid 6-8 liknande tillfällen. ett par hundra tusen till i fickan.
nu har jag svårt att investera pengarna i saker hemma och efter lekt som dom tyska barnen mellan världskrigen så har jag börjat spendera pengar på fonder, aktier, crypto mm
inom 3-4år kan jag betala av min villa före morsan.
tog 25% av avkastningen på ett år. flyttade till annat kont.
25% av avkastningen på ovan 25% pengar går till leksaker.
måste snart flytta bort en större summa. för dessa 25% börjar bli löjligt mycket att handla leksaker för.
inom 10år kommer arbete ske pga nöje och det sociala inte ett måste.