Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-03-26, 12:33
  #1
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/ska...am-infor-ratta

Citat:
Förhoppningsvis lägger de ner det, för det är en patetisk bot att ge

"Stackars" Adam (som inte vet att det heter "bot" i singular) har brutit mot lagen. Han tycker dock att bara vissa lagar ska gälla, andra ska ignoreras.

Visst, något irriterande att han fick dubbla beloppet mot vad polismannen sa. Men lag är lag och har man brutit mot den så får man stå sitt kast.
Finns väl andra lagar än denna som är mer orimliga och där lite civil olydnad inte skadar.

Nu kan jag inget om fallet, men misstänker att polisen i såna här fall har fått in upprepade samtal om att (ofta unga killar) står med motorn på i samband med mek eller att de vill visa upp nåt (motorljudet?) för polarna.
Jag hoppas i alla fall att Adam inte är en random dude som råkade ha på motorn i 61 sekunder.

Men jag blir lite trött på att man kan gråta ut i public service på det här sättet.
Citera
2021-03-26, 12:39
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeggyOlson
https://sverigesradio.se/artikel/ska...am-infor-ratta



"Stackars" Adam (som inte vet att det heter "bot" i singular) har brutit mot lagen. Han tycker dock att bara vissa lagar ska gälla, andra ska ignoreras.

Visst, något irriterande att han fick dubbla beloppet mot vad polismannen sa. Men lag är lag och har man brutit mot den så får man stå sitt kast.
Finns väl andra lagar än denna som är mer orimliga och där lite civil olydnad inte skadar.

Nu kan jag inget om fallet, men misstänker att polisen i såna här fall har fått in upprepade samtal om att (ofta unga killar) står med motorn på i samband med mek eller att de vill visa upp nåt (motorljudet?) för polarna.
Jag hoppas i alla fall att Adam inte är en random dude som råkade ha på motorn i 61 sekunder.

Men jag blir lite trött på att man kan gråta ut i public service på det här sättet.

Han klagar på att polisen borde ha "bättre saker att göra", men väljer att ta upp jättemycket tid både från polis och domstol genom att överklaga. Logiskt..
Hans kompis har ju erkänt och de var där tillsammans, som jag förstår det. Vad menar "Adam" har hänt, att han stått på tomgång i under en minut? Han bör sluta grina och hosta upp de 2 000 kronorna..
Citera
2021-03-26, 12:45
  #3
Medlem
Kul att han anser sig vara oskyldig också, trots tidtagning..

Jag tycker ärligt talat det är bra att polisen ger böter för detta. Det är ju definitionen av dålig miljöpåverkan. Stå på tomgång utan anledning ger ju bara nackdelar för miljön. Kan väl jämföras med att slänga skräp i naturen.
Citera
2021-03-26, 12:55
  #4
Medlem
TheCryptKeepers avatar
Har dom haft varsin bil som tomgångskört, varpå båda har fått varsin bot?
Eller har dom suttit i en bil och begått en tomgångskörning "gemensamt och i samförstånd"?

Skämt i sido så tycker jag det är bra att tomgångskörning bötfälls.
__________________
Senast redigerad av TheCryptKeeper 2021-03-26 kl. 12:57.
Citera
2021-03-26, 13:01
  #5
Avstängd
therefores avatar
Det är jättebra att dom botar han. Får gärna gå lite högre så det blir kännbart!

På senare tid har jag sett så jävla många som går in o handlar o låter bilen stå på utanför... Det är något slags nytt fenomen som har börjat under vintern o dom förökar sig som råttor..

Har funderat på om man ska sätta sig i bilen o köra iväg en bit. Men i senaste bilen så satt frugan kvar.
Hade kunnat ta henne med såklart, men det blir så drygt o försöka kränga en skrikande kärring på blocket sen.
__________________
Senast redigerad av therefore 2021-03-26 kl. 13:09.
Citera
2021-03-26, 13:02
  #6
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Tagen på ett industriområde en fredagskväll. Antagligen några buskörande kepskillar som folk tröttnat på och polisen bestämt sig för att sätta dig.

Adam är värdig denna tråd:
(FB) Ny trend: Idioter får utrymme i kvällspressen.
Citera
2021-03-26, 13:06
  #7
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheCryptKeeper
Har dom haft varsin bil som tomgångskört, varpå båda har fått varsin bot?
Eller har dom suttit i en bil och begått en tomgångskörning "gemensamt och i samförstånd"?

Skämt i sido så tycker jag det är bra att tomgångskörning bötfälls.

Givetvis och det var knappast 30 minusgrader så det var befogat att ha bilen på tomgång.
Citera
2021-03-26, 13:15
  #8
Medlem
SexSexSexs avatar
Självklart ska det vara lagligt att ha bilen igång!!!

det finns oändligt många skäl till det

för det första är en minut aldeles för kort, det räcker med att man tappar fokus på om bilen är igång et ögonblick det blir aldeles för överspänt!! tre minuter borde vara en bra gräns, i stockholm är det 3 tror jag

lagen var tänkt att användas mot uppenbart slöseri - mot de som står i bilköer i evigheter där bilen står stilla och för folk som utan anledning har motorn igång länge i stan, helt utan praktisk anledning,
den var även tänkt at göra folk medvetna om att dom kan stänga av motorn oftare!


förbjuder man tomgångskörning i mer än en minut i alla lägen
begtränsar man folks umgängesmöjligheter och aktivitetsmöjligheter aldeles för mycket
särskilt i orter som sala kommun med mycket natur och glesbyggd,

man gör livet plågsamt och opraktiskt på löjligt många sätt

Minusgrader!
kl 11.30 i sala, (på kvällen?) i januari är det kallt!
då måste man ha bilen på om man inte ska börja frysa inom två tre minuter
ska man tala en stund mellan två bilar som dom gjorde måste man ha bilen på altså

Naturbesök!
om någon sitter i skogen och värmer sej med bilen på tomgång medan dom tar en paus från utomhusaktiviteterna skidåkning svampplockning älgjakt picknick skogsbruk etc etc gör dom något olagligt, vilken oändligt klantigt lag!

På resa!
att äta sin medhavda matsäck på en rastplats under bilturen medan man sitter i bilen höst och vintertid blir en plåga när bilen blir iskall efte ett par minuter

Nöje och "eromantik"!
att sitta med sin älskade och titta på utsikten inifrån bilen en utsiktsplats en höstkväll kväll blir fullständigt oromantiskt utan värme i bilen

det här är bara några få situationer, det finns säkert tusen till där tomgång är nögvändig el t o m livsnödvändig


Lagen är skapad av någon total itiot till Miljömupp!


den var som redan nämnt aldrig tänkt att tolkas bokstavligt och stenhårt!!! utan det var meningen att den skulle användas för situationer där bilföraren är löjligt slösig med tomgång utan praktisk anledning
och lagen gjorde att folk blev medvetna om tomgångskörning och började stänga av motorn när det inte var nödvändigt att ha den igång tomgångskörning har minskat mycket kraftigt och ny teknik begränsar den ännu mer sedan mer än ett decennium tillbaka


OT, det är konstigt, i den här tråden verkar bara miljömuppar hopas, trots att dom är lika ovanliga som en 40-taggare i en norrlandsskog här på FB
__________________
Senast redigerad av SexSexSex 2021-03-26 kl. 13:22.
Citera
2021-03-26, 13:53
  #9
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
i januari är det kallt!
då måste man ha bilen på om man [b]inte ska börja frysa inom två tre minuter
ska man tala en stund mellan två bilar som dom gjorde måste man ha bilen på altså

Nja. Inte börjar man frysa redan på ett par minuter. Är det kallt ute har man väl vanligtvis på sig kläder för att inte frysa på väg till och från bilens parkeringsplats.

Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
Naturbesök!
om någon sitter i skogen och värmer sej med bilen på tomgång medan dom tar en paus från utomhusaktiviteterna skidåkning svampplockning älgjakt picknick skogsbruk etc etc gör dom något olagligt, vilken oändligt klantigt lag!

Även i dessa fall brukar man väl ändå klä sig så att man inte ska frysa.

Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
På resa!
att äta sin medhavda matsäck på en rastplats under bilturen medan man sitter i bilen höst och vintertid blir en plåga när bilen blir iskall efte ett par minuter

Här tycker jag dock du har en poäng, om man köpt något i en korvkiosk eller en drive thru där man inte kan sitta inomhus.

Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
Nöje och "eromantik"!
att sitta med sin älskade och titta på utsikten inifrån bilen en utsiktsplats en höstkväll kväll blir fullständigt oromantiskt utan värme i bilen

Även här finns relevans i din synpunkt.
Citera
2021-03-26, 14:05
  #10
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Nja. Inte börjar man frysa redan på ett par minuter. Är det kallt ute har man väl vanligtvis på sig kläder för att inte frysa på väg till och från bilens parkeringsplats.



Även i dessa fall brukar man väl ändå klä sig så att man inte ska frysa.



Här tycker jag dock du har en poäng, om man köpt något i en korvkiosk eller en drive thru där man inte kan sitta inomhus.



Även här finns relevans i din synpunkt.

1
det var inte meningen att siffran skulle tolkas exakt och som gällande för alla, jag känner definitivt folk som fryser efter två minuter när det är minus tio i bilen

2 exemplen var till för att ge läsaren en ide om i i vilka situationer det är fel med denna lag och inte ämnade att få alla att hålla med om varje exempel, (jag utgår från att du inte bor i lgesbygd eftersom du inte såg poängen med just det här exemplet, men däremot med det där man sitter i bilen utanför en drive-through restaurang)
vi har miljontals situationer och miljontals människor, självklart händer det ofta att någon i gänget eller familjen vill tillbaka till bilen tidigare ände andra och värma sej det är kallt, självklart finns det miljontals människor som blivit överrumplade av att det var kallare än man trodde det skulle bli började regna etc, , ja du greppar situationen

4
Citera
2021-03-26, 14:10
  #11
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crowsi
Kul att han anser sig vara oskyldig också, trots tidtagning..

Jag tycker ärligt talat det är bra att polisen ger böter för detta. Det är ju definitionen av dålig miljöpåverkan. Stå på tomgång utan anledning ger ju bara nackdelar för miljön. Kan väl jämföras med att slänga skräp i naturen.


Det är väl ingen jävel som bryr sig om miljön innerst inne. Det är bara en läpparnas bekännelse då ingen vill göra avkall på sin bekväma livsstil.
Citera
2021-03-26, 14:16
  #12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
Naturbesök!
om någon sitter i skogen och värmer sej med bilen på tomgång medan dom tar en paus från utomhusaktiviteterna skidåkning svampplockning älgjakt picknick skogsbruk etc etc gör dom något olagligt, vilken oändligt klantigt lag!
Inte en chans att en naturmänniska sätter sig i bilen och startar den (hur lång tid tar det innan det blir varmt?) för att värma sig.

En person som gillar att vara ute i naturen klär sig för det ändamålet och behöver inte bilens värme.

Här är det frågan om ett miffo som ger sig själv rättigheter utöver vad andra ska få.

Hans larviga protest kostar pengar som samhället istället hade kunnat använda till att beivra grova brott. Men riktigt så långt tänker inte idioten.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback