Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-03-26, 14:19
  #13
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Det är väl ingen jävel som bryr sig om miljön innerst inne. Det är bara en läpparnas bekännelse då ingen vill göra avkall på sin bekväma livsstil.
Jo, jag gör faktiskt det. Källsorterar, kör inte bilen på tomgång, kastar inte plastpåsar i naturen med mera.
Citera
2021-03-26, 14:21
  #14
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
Naturbesök!
om någon sitter i skogen och värmer sej med bilen på tomgång medan dom tar en paus från utomhusaktiviteterna skidåkning svampplockning älgjakt picknick skogsbruk etc etc gör dom något olagligt, vilken oändligt klantigt lag!

På resa!
att äta sin medhavda matsäck på en rastplats under bilturen medan man sitter i bilen höst och vintertid blir en plåga när bilen blir iskall efte ett par minuter

Nöje och "eromantik"!
att sitta med sin älskade och titta på utsikten inifrån bilen en utsiktsplats en höstkväll kväll blir fullständigt oromantiskt utan värme i bilen
Det där med kläder, det är inget som du funderat på?

Säg till om du vill ha tips på butiker som säljer sånt. Det finns saker som tröjor, jackor, strumpor med mera, som gör att du inte behöver frysa. Men du har alltid en bil med dig som du kan värma dig i? Konstigt.
Citera
2021-03-26, 15:29
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Inte en chans att en naturmänniska sätter sig i bilen och startar den (hur lång tid tar det innan det blir varmt?) för att värma sig.

En person som gillar att vara ute i naturen klär sig för det ändamålet och behöver inte bilens värme.

Här är det frågan om ett miffo som ger sig själv rättigheter utöver vad andra ska få.

Hans larviga protest kostar pengar som samhället istället hade kunnat använda till att beivra grova brott. Men riktigt så långt tänker inte idioten.

Om det är viktigt att resurser ska gå till viktiga saker, utreda rån, våldsbrott osv. Så kan man ju strunta i att lägga tid på saker som bara är för att driva in pengar och bättra på uppklarad brottsstatistik från början, som:

5km/h Fortkörning där det inte utgjorde någon fara.

Någon som rökt en pinne på sin fritid.

Någon som inte stannat i 3 sekunder vid stoppskylt vid en vägkorsning helt utan bilar i sikte.

Laddat ner film, musik eller streamat livesport.

61 sekunders tomgångskörning (kom igen, det gör varken till eller från om några bränner runt eller står still på en parkering om kvällen några minuter, låt folk ha kul)

Cyklat utan lampa i mörker o sånt trams som bra poliser släpper - kan säga till om på sin höjd men låta det gå...

Finns många bra poliser, men om man sitter och försöker nypa tomgångskörare eller cyklister utan lampa om kvällen så hör man inte till den definitionen enligt mig.

Det är upp till polisen och vilka som ger dem direktiv vad som borde prioriteras, om systemet blir överlastat för att man prioriterar struntsaker är det inte den som haft motorn igång några sekunder för länge eller laddat ned en films problem.


Tomgångskörning kan ge varning 3 ggr innan det leder till böter t.ex. Skulle vara lika effektivt men vara rimligare och inte skapa onödig irritation mellan folk och polis.
__________________
Senast redigerad av .Void 2021-03-26 kl. 15:35.
Citera
2021-03-26, 15:34
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
Självklart ska det vara lagligt att ha bilen igång!!!

det finns oändligt många skäl till det

för det första är en minut aldeles för kort, det räcker med att man tappar fokus på om bilen är igång et ögonblick det blir aldeles för överspänt!! tre minuter borde vara en bra gräns, i stockholm är det 3 tror jag

lagen var tänkt att användas mot uppenbart slöseri - mot de som står i bilköer i evigheter där bilen står stilla och för folk som utan anledning har motorn igång länge i stan, helt utan praktisk anledning,
den var även tänkt at göra folk medvetna om att dom kan stänga av motorn oftare!


förbjuder man tomgångskörning i mer än en minut i alla lägen
begtränsar man folks umgängesmöjligheter och aktivitetsmöjligheter aldeles för mycket
särskilt i orter som sala kommun med mycket natur och glesbyggd,

man gör livet plågsamt och opraktiskt på löjligt många sätt

Minusgrader!
kl 11.30 i sala, (på kvällen?) i januari är det kallt!
då måste man ha bilen på om man inte ska börja frysa inom två tre minuter
ska man tala en stund mellan två bilar som dom gjorde måste man ha bilen på altså

Naturbesök!
om någon sitter i skogen och värmer sej med bilen på tomgång medan dom tar en paus från utomhusaktiviteterna skidåkning svampplockning älgjakt picknick skogsbruk etc etc gör dom något olagligt, vilken oändligt klantigt lag!

På resa!
att äta sin medhavda matsäck på en rastplats under bilturen medan man sitter i bilen höst och vintertid blir en plåga när bilen blir iskall efte ett par minuter

Nöje och "eromantik"!
att sitta med sin älskade och titta på utsikten inifrån bilen en utsiktsplats en höstkväll kväll blir fullständigt oromantiskt utan värme i bilen

det här är bara några få situationer, det finns säkert tusen till där tomgång är nögvändig el t o m livsnödvändig


Lagen är skapad av någon total itiot till Miljömupp!


den var som redan nämnt aldrig tänkt att tolkas bokstavligt och stenhårt!!! utan det var meningen att den skulle användas för situationer där bilföraren är löjligt slösig med tomgång utan praktisk anledning
och lagen gjorde att folk blev medvetna om tomgångskörning och började stänga av motorn när det inte var nödvändigt att ha den igång tomgångskörning har minskat mycket kraftigt och ny teknik begränsar den ännu mer sedan mer än ett decennium tillbaka


OT, det är konstigt, i den här tråden verkar bara miljömuppar hopas, trots att dom är lika ovanliga som en 40-taggare i en norrlandsskog här på FB

Bilar är till för att färdas i. Om du väljer att sitta och häcka i en volvo 245 på din fritid är det fine men det innebär inte att du ska få sitta på tomgång och lyssna på eddy meduza.
Citera
2021-03-26, 15:35
  #17
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Istället för att komma med personangrepp, så kanske du kan berätta för mig och oss vad som är fel med en lag som säger att man inte får köra på tomgång hur länge som helst.

Och sedan kan du fortsätta med att berätta varför man inte ska kunna klä sig så att man slipper att frysa om bilen inte är igång.

Att protestera mot precis allt från samhället är bara naivt. Jag protesterar gärna, och kan göra det riktigt rejält, men bara mot det jag anser är fel.

Så, kör på!


det var du som började med personangrepp ditt fittiga jävla mupphuvud!

du behver få en riktigt stor psykologisk undersökning gjord!

mitt första inlägg beskrev tydligt delar av vad som är fel med miljömuppslagen tomgångskörning max en minut

du blandar ihop grundläggande logiska och intellektuella regler och begrepp på ett sätt som gör det tydligt för den som läser att du inte har lärt dej tillräckligt om sådant för att föra en normalt utstakande diskussion.
Citera
2021-03-26, 15:46
  #18
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
Om det är viktigt att resurser ska gå till viktiga saker, utreda rån, våldsbrott osv. Så kan man ju strunta i att lägga tid på saker som bara är för att driva in pengar och bättra på uppklarad brottsstatistik från början, som...
Om man för tomgångskörning får in en dryg tusenlapp efter ett par minuter, så tycker jag det känns som en ganska bra affär för den gemensamma staten.

Om dessutom idioten efter det slutar att köra onödigt på tomgång är affären än bättre.
Citera
2021-03-26, 15:48
  #19
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
Ta Tesla t ex, deras bldatorer är fulla av tv spel som bara kan spelas när bilen står still, det säger allt om vad den stora majoriteten av bilköpare anser!
Drar deras bilar bensin eller diesel? Bullrar dom?

Och vem tror att man måste ha motorn igång i en bensinbil för att spela spel?
Citera
2021-03-26, 15:49
  #20
Medlem
Citat:
Ta Tesla t ex, deras bldatorer är fulla av tv spel som bara kan spelas när bilen står still, det säger allt om vad den stora majoriteten av bilköpare anser!
Elbilar som sagt..

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om man för tomgångskörning får in en dryg tusenlapp efter ett par minuter, så tycker jag det känns som en ganska bra affär för den gemensamma staten.

Om dessutom idioten efter det slutar att köra onödigt på tomgång är affären än bättre.

Mer troligt är att han kommer gasa extra mycket på tomgång i fortsättningen (nåja, ett kort tag) och bränna doughnuts och däck på parkeringar o rondeller om kvällen.
__________________
Senast redigerad av .Void 2021-03-26 kl. 15:52.
Citera
2021-03-26, 15:55
  #21
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
det var du som började med personangrepp ditt fittiga jävla mupphuvud!
Var har jag angripit dig som person. Visa mig, tack.
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
...du behver få en riktigt stor psykologisk undersökning gjord!
Själv kan jag tänka mig att en person som står på tomgång med en polisbil framför sig kanske borde undersökas. Och varför inte även de som anser att det är något helt normalt?
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
mitt första inlägg beskrev tydligt delar av vad som är fel med miljömuppslagen tomgångskörning max en minut
Både läste och svarade. Att du tror att personer som gillar att gå i naturen då och då går in och värmer sig i bilen betyder inte att du slipper motsvar.
Citat:
Ursprungligen postat av SexSexSex
du blandar ihop grundläggande logiska och intellektuella regler och begrepp på ett sätt som gör det tydligt för den som läser att du inte har lärt dej tillräckligt om sådant för att föra en normalt utstakande diskussion.
Det där förstod jag inte alls, apropå både logik och det intellektuella.
Citera
2021-03-26, 15:57
  #22
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Drar deras bilar bensin eller diesel? Bullrar dom?

Och vem tror att man måste ha motorn igång i en bensinbil för att spela spel?


Alla biltillverkare satsar på entertainment i sina bila, oavsett motortyp

om man har motorn igång beror på om det är för varmt eller för kallt ute eller inte
Citera
2021-03-26, 15:57
  #23
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Givetvis och det var knappast 30 minusgrader så det var befogat att ha bilen på tomgång.

Jag lät min bil stå igång i typ en halvtimma för inte så länge sedan. Batteriet hade blivit dåligt, så jag behövde hjälp att starta bilen när jag var på stan. Lät den sedan stå igång på Biltemas parkering medan jag gick in och köpte ett nytt batteri. Det kan finnas alla möjliga anledningar till att folk låter motorn stå igång, och det måste inte vara pga extrem kyla. Annat kan tex vara att det är varmt/kallt ute och man har barn/hund i bilen.
Citera
2021-03-26, 15:58
  #24
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Void
Mer troligt är att han kommer gasa extra mycket på tomgång i fortsättningen (nåja, ett kort tag) och bränna doughnuts och däck på parkeringar o rondeller om kvällen.
Du menar att en vuxen man kommer bete sig som ett barn som inte får som hen vill?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback