• 2
  • 3
2021-03-26, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Hur har ni lyckats gå minus på lägenhetsaffär? Sålde ni till hennes nya kille eller?
På 5år i Stockholm har priserna gått upp ca 50% så att man säljer med förlust är helt galet.

Det har de inte alls gjort. Priserna ligger på samma nivå som 2017 i Stockholm och Göteborg.
Citera
2021-03-26, 09:34
Medlem
F.B.Dases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grim.Fandango
Hur har ni lyckats gå minus på lägenhetsaffär? Sålde ni till hennes nya kille eller?
På 5år i Stockholm har priserna gått upp ca 50% så att man säljer med förlust är helt galet.
Det är inte säkert att de sålt den till underpris. De kan ju lika väl ha köpt den till överpris.
Citera
2021-03-26, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puss.in.boots
Du köpte 40 % av en lägenhet för 1 200 000 kr och lånade hela beloppet.

Hon köpte 60 % av en lägenhet.för 1 800 000 kr och lånade 1 350 000 kr.

Eftersom ni lånade ungefär lika mycket pengar av banken så är det logiskt att ni betalade halva räntan var.

Men nu så sålde du dina 40% av lägenheten för 1 160 000 kr och gjorde alltså en förlust på 40 000 kr.

Hon sålde sina 60% av lägenheten för 1 740 000 kr och gjorde alltså en förlust på 60 000 kr.

Mäklarkostnaden borde kanske däremot delas 50/50.

Sen är frågan om det är värt att ta strid för de 10 000 kr som det handlar om.

+1

Mest rimliga.
Citera
2021-03-26, 09:47
Medlem
uddevs avatar
Herrigud vad e det jag läser.
Du gled in på en räkmacka i en lya där någon annan betalade 450000 kr i handpenning, du bidrog med 0. Trots att du bidrog med 0 spänn så slapp du topplån och däremd dyrare bostadskostnad. I övrigt så har ni delat 50/50. Självklart skall hon ha tillbaka sina 450000 kr och i övrigt så delar ni 50/50 på förlusten eller vinsten (vilket det nu inte blev någon). Manna upp o skärp dig.
Citera
2021-03-26, 10:09
Medlem
yz44s avatar
Om du äger 40% så är det också rimligt att du tar 40% av kostnaderna.
Citera
2021-03-26, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Det är skillnad på det moraliska och det juridiska här (eftersom du inte nämnt något om att ni har avtalat något kring handpenning eller liknande).

Moraliskt anser jag att exet bör få tillbaka de pengar hon satt in, och anser att det bör tas hänsyn till amorteringen - har de amorterat 200k under tiden så borde det finnas mer pengar över än handpenningen och jag ser ingen anledning till att exet ska gå därifrån med mer pengar än innan medan TS går back. Så hur mycket har ni kvar på lånet när ni lämnar lägenheten?

Juridiskt är det en helt annan sak där TS har rätt att kräva hälften av pengarna som finns efter lån och kostnader är betalda.

Var lite det spåret jag var inne på men formulerade mig väldigt minimalt. Jag menar man har la lite moral som människa?
Citera
2021-03-26, 17:42
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaff
Innan den såldes sa jag till mitt ex att om det blir en vinst så får du hela vinsten.

Då är det rimligt att hon tar hela förlusten också. Man kan inte ha kakan och äta den med.

I realiteten enligt sambolagen har du nog rätt till en del av kontantinsatsen dvs 50% av det som blev över.
Citera
2021-03-26, 18:48
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Juridiskt har du ju fel. TS har rätt till halva lägenheten så länge inga papper har skrivits därav har TS egentligen rätt till halva kontantinsatsen. Blir Exet jobbigt så kan TS börja jävlas helt enkelt.

Precis, ägarförhållandet i köpekontraktet har egentligen ingen betydelse. Det som betyder något är precis som du skriver eventuellt samboavtal och/eller skuldebrev sinsemellan.

Det kan dock vara en del av retoriken i "förhandlingen" att anföra att TS faktiskt har rätt till halva överskottet. Hota med att anlita en bodelningsförättare via tingsrätten så lär exet nog inse att större summor står på spel, iaf om/när det närmar sig skarpt läge.

Moraliskt rätt? Nej, inte enligt min mening. Det bästa är ju att hitta en lösning som båda parterna är nöjda med, men ibland är inte det möjligt och då får man ta till de åtgärder som gynnar en själv. Man kan alltid backa för att "visa sin goda vilja".

Finns det avtal sinsemellan är dock ovanstående resonemang inte att rekommendera...
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in