2021-03-25, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaff
Alltså kontantinsatsen var ju på 450, lånet var på 2 550000 = 3 miljoner.
Förlusten totalt blir ju 100 000 +mäklararvode etc.
Jag hade 40% ägarandel.

Att exet VILLE gå in med hela kontantinsatsen kan jag ju inte göra mycket åt nu i efterhand..
Frågan är mer varför jag ska betala exakt 50% av vad mitt ex förlorar på affären när jag har hjälpt till med att betala av lånet.
Absolut har vi ju köpt lägenheten tillsammans och jag kommer att behöva betala, men jag tycker kanske inte att det är rimligt att jag betalar lika mycket?
Om ni hade gjort vinst då?

Om ni köpte för att bo där tillsammans (oavsett vem som betalade mest eller inget) då är en ev vinst och även en förlust något som ni ska dela på. Enligt sambolagen. Spelar ingen roll vad du tycker.
Citera
2021-03-25, 22:01
Medlem
Puss.in.bootss avatar
Du köpte 40 % av en lägenhet för 1 200 000 kr och lånade hela beloppet.

Hon köpte 60 % av en lägenhet.för 1 800 000 kr och lånade 1 350 000 kr.

Eftersom ni lånade ungefär lika mycket pengar av banken så är det logiskt att ni betalade halva räntan var.

Men nu så sålde du dina 40% av lägenheten för 1 160 000 kr och gjorde alltså en förlust på 40 000 kr.

Hon sålde sina 60% av lägenheten för 1 740 000 kr och gjorde alltså en förlust på 60 000 kr.

Mäklarkostnaden borde kanske däremot delas 50/50.

Sen är frågan om det är värt att ta strid för de 10 000 kr som det handlar om.
Citera
2021-03-25, 22:10
Medlem
Citat:
Innan den såldes sa jag till mitt ex att om det blir en vinst så får du hela vinsten.

Har ni skrivit något samboavtal? Om ni bott där i fyra år så bör ni väl ha amorterat mer än 100 000 kr, eller? Det bör rimligtvis blivit mer pengar över än de 450 000 kr som din fd sambo gått in med och efter att lånen blivit lösta.
Citera
2021-03-25, 23:58
Medlem
Citat:
Jag hade 40% ägarandel.

Att exet VILLE gå in med hela kontantinsatsen kan jag ju inte göra mycket åt nu i efterhand..
Frågan är mer varför jag ska betala exakt 50% av vad mitt ex förlorar på affären när jag har hjälpt till med att betala av lånet.
Absolut har vi ju köpt lägenheten tillsammans och jag kommer att behöva betala, men jag tycker kanske inte att det är rimligt att jag betalar lika mycket?

Hon ville, varför ville hon gå in med hela?
Hade du medel? Om inte så har du bott mer flott än du hade haft råd med tack vare henne.
Citera
2021-03-26, 01:58
Medlem
SYSTEMexes avatar
Eftersom att ni köpte bostaden för gemensamt bruk har du enligt sambolagen rätt till halva bostaden. Detta gäller oavsätt vem som har lagt in kontantinsats (om inget separat samboavtal slutits). Grattis till dina nyförvärvade ~1,5 miljoner!
Citera
2021-03-26, 06:28
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Hur har ni lyckats gå minus på lägenhetsaffär? Sålde ni till hennes nya kille eller?
På 5år i Stockholm har priserna gått upp ca 50% så att man säljer med förlust är helt galet.
Citera
2021-03-26, 06:47
Medlem
Citat:
Jag och mitt ex köpte en lägenhet för ca 4 år sedan. Lägenheten kostade 3 millar och exet stod för hela kontantinsatsen på 450. Vi har betalat 50/50 på amorteringar och avgift. Lägenheten såldes förra året i januari (eftersom vi gjorde slut..) och såldes då för 2,9 miljoner.

En förlust på 100 000 alltså. Man får ju göra avdrag på halva förlusten (om jag nu fattar hur man gör med deklarationen nån gång..)

Mitt ex vill att vi delar lika på allt som försäljningen kostar, alltså jag ska betala exet halva förlusten, halva mäklarkostnaden etc.

Med tanke på att jag har betalat in hälften av amorteringen tycker jag inte riktigt att det är rimligt, men förstår inte riktigt hur jag ska nå fram till mitt ex med detta..

Eller är det rimligt..? Jag vet knappt längre..

Om ni har köpt lägenheten för gemensamt bruk så gäller sambolagen. Den tar inte hänsyn till ägarandelar eller vem som har betalat handpenning. Enligt sambolagen ska ni helt enkelt dela på hela kakan. Det som gäller då är att ni har fått 2,9 mille i en gemensam pott som ska användas till att betala av lånet, mäklaren samt andra kostnader som är förknippade med försäljningen. Det som blir över ska ni dela lika mellan er. Observera igen att sambolagen inte tar hänsyn till handpenning eller ägarandelar. I praktiken innebär det att ditt ex torskar del av sin handpenning och du kommer få en vinst om du petar in siffror i uträkningen ovan.

Om du däremot inte är ett a-hole så tar ni den gemensamma potten på 2,9 mille och använder den till att betala av lånet, mäklaren, andra kostnader som är förknippade med försäljningen OCH återbördar handpenningen till ditt ex SEN delar på resten.
Citera
2021-03-26, 07:57
Medlem
miqqqas avatar
Det är skillnad på det moraliska och det juridiska här (eftersom du inte nämnt något om att ni har avtalat något kring handpenning eller liknande).

Moraliskt anser jag att exet bör få tillbaka de pengar hon satt in, och anser att det bör tas hänsyn till amorteringen - har de amorterat 200k under tiden så borde det finnas mer pengar över än handpenningen och jag ser ingen anledning till att exet ska gå därifrån med mer pengar än innan medan TS går back. Så hur mycket har ni kvar på lånet när ni lämnar lägenheten?

Juridiskt är det en helt annan sak där TS har rätt att kräva hälften av pengarna som finns efter lån och kostnader är betalda.
Citera
2021-03-26, 08:22
Medlem
Den köptes för gemensamt bruk, ni har bott där lika mycket. Rent juridiskt ägde ni den därför lika mycket (Sambolagen) oavsett din sambos kontantinsats och du skulle haft rätt till halva vinsten. Du är också ansvarig för halva förlusten.

Sluta böla.
Citera
2021-03-26, 08:29
Medlem
Citat:
Ja, även om en går in med hela kontantinsatsen kan man äga den 50/50, eller som i det här fallet 40/60. När pengarna kommer in från försäljningen går de ju först och främst till att lösa lånet. Resterande pengar gick rakt in på exets konto så det vet jag inte hur mycket det var, men typ 300 eller nåt då antar jag? Så det är ju de förlorade pengarna av kontantinsatsen det här handlar om.

Så du ser uppenbart att ni äger den tillsammans.

Alltså skall du då uppenbart splitta exakt likadant på vinst/förlust minus kontsntinsatsen som den andra parten stod för till 100%

Alltså skall du betala hälften av förlusten som är kvar nu.

Var glad att det inte är högre summor bara. Oändligt många som fått lida vid separation och boatadsförsäljningar. Du klarsr dig bra.
Citera
2021-03-26, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skink
Den köptes för gemensamt bruk, ni har bott där lika mycket. Rent juridiskt ägde ni den därför lika mycket (Sambolagen) oavsett din sambos kontantinsats och du skulle haft rätt till halva vinsten. Du är också ansvarig för halva förlusten.

Sluta böla.

Juridiskt har du ju fel. TS har rätt till halva lägenheten så länge inga papper har skrivits därav har TS egentligen rätt till halva kontantinsatsen. Blir Exet jobbigt så kan TS börja jävlas helt enkelt.
Citera
2021-03-26, 08:33
Medlem
Citat:
Jag hade 40% ägarandel.

Kamma dig. Du ska ta hälften av förlusten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in