Citat:
Ursprungligen postat av
Plaff
Jag och mitt ex köpte en lägenhet för ca 4 år sedan. Lägenheten kostade 3 millar och exet stod för hela kontantinsatsen på 450. Vi har betalat 50/50 på amorteringar och avgift. Lägenheten såldes förra året i januari (eftersom vi gjorde slut..) och såldes då för 2,9 miljoner.
En förlust på 100 000 alltså. Man får ju göra avdrag på halva förlusten (om jag nu fattar hur man gör med deklarationen nån gång..)
Mitt ex vill att vi delar lika på allt som försäljningen kostar, alltså jag ska betala exet halva förlusten, halva mäklarkostnaden etc.
Med tanke på att jag har betalat in hälften av amorteringen tycker jag inte riktigt att det är rimligt, men förstår inte riktigt hur jag ska nå fram till mitt ex med detta..
Eller är det rimligt..? Jag vet knappt längre..
Om ni har köpt lägenheten för gemensamt bruk så gäller sambolagen. Den tar inte hänsyn till ägarandelar eller vem som har betalat handpenning. Enligt sambolagen ska ni helt enkelt dela på hela kakan. Det som gäller då är att ni har fått 2,9 mille i en gemensam pott som ska användas till att betala av lånet, mäklaren samt andra kostnader som är förknippade med försäljningen. Det som blir över ska ni dela lika mellan er. Observera igen att sambolagen inte tar hänsyn till handpenning eller ägarandelar. I praktiken innebär det att ditt ex torskar del av sin handpenning och du kommer få en vinst om du petar in siffror i uträkningen ovan.
Om du däremot inte är ett a-hole så tar ni den gemensamma potten på 2,9 mille och använder den till att betala av lånet, mäklaren, andra kostnader som är förknippade med försäljningen OCH återbördar handpenningen till ditt ex SEN delar på resten.