• 1
  • 2
2021-03-25, 20:45
Medlem
Jag och mitt ex köpte en lägenhet för ca 4 år sedan. Lägenheten kostade 3 millar och exet stod för hela kontantinsatsen på 450. Vi har betalat 50/50 på amorteringar och avgift. Lägenheten såldes förra året i januari (eftersom vi gjorde slut..) och såldes då för 2,9 miljoner.

En förlust på 100 000 alltså. Man får ju göra avdrag på halva förlusten (om jag nu fattar hur man gör med deklarationen nån gång..)

Mitt ex vill att vi delar lika på allt som försäljningen kostar, alltså jag ska betala exet halva förlusten, halva mäklarkostnaden etc.

Med tanke på att jag har betalat in hälften av amorteringen tycker jag inte riktigt att det är rimligt, men förstår inte riktigt hur jag ska nå fram till mitt ex med detta..

Eller är det rimligt..? Jag vet knappt längre..
Citera
2021-03-25, 20:49
Moderator
Maviels avatar
Om det inte hade varit så att hon betalat in mer av själva kontantinsatsen så hade det varit enklare att svara på.

Om ni säljer en bostad till förlust - så självklart så är det hälften var av allt - men hur kontantinsatsen kommer in i det hela får ni reglera.

Vem står på vad beträffande bostaden? Står det hälften var oavsett kontantinsats?
Citera
2021-03-25, 20:49
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaff
Jag och mitt ex köpte en lägenhet för ca 4 år sedan. Lägenheten kostade 3 millar och exet stod för hela kontantinsatsen på 450. Vi har betalat 50/50 på amorteringar och avgift. Lägenheten såldes förra året i januari (eftersom vi gjorde slut..) och såldes då för 2,9 miljoner.

En förlust på 100 000 alltså. Man får ju göra avdrag på halva förlusten (om jag nu fattar hur man gör med deklarationen nån gång..)

Mitt ex vill att vi delar lika på allt som försäljningen kostar, alltså jag ska betala exet halva förlusten, halva mäklarkostnaden etc.

Med tanke på att jag har betalat in hälften av amorteringen tycker jag inte riktigt att det är rimligt, men förstår inte riktigt hur jag ska nå fram till mitt ex med detta..

Du har ju inte betalat mer än halva amorteringen.... ditt ex har betalt HELA kontantinsatsen och halva amorteringen.

Dela på kostnaden för fan
Citera
2021-03-25, 20:50
Medlem
Citat:

Ditt ex borde kräva dig på 225 000 kr för kontantinsatsen. Minska med din del av försäljningen så har du 175 000 kr kvar att betala till ditt ex. Det skulle vara rimligt. Bara att dra fram swishen.
Citera
2021-03-25, 20:52
Medlem
Jag förstår inte, är något full just nu men om jag förstår det rätt så anser du inte att du ska vara tvungen att betala hälften av kostnaderna pga att du varit med och betalat 50% av ränta och amorteringar på lägenheten?

Men ditt ex har väl stått för de andra 50% plus hela insatsen för lägenheten ?
Citera
2021-03-25, 20:59
Medlem
Alltså kontantinsatsen var ju på 450, lånet var på 2 550000 = 3 miljoner.
Förlusten totalt blir ju 100 000 +mäklararvode etc.
Jag hade 40% ägarandel.

Att exet VILLE gå in med hela kontantinsatsen kan jag ju inte göra mycket åt nu i efterhand..
Frågan är mer varför jag ska betala exakt 50% av vad mitt ex förlorar på affären när jag har hjälpt till med att betala av lånet.
Absolut har vi ju köpt lägenheten tillsammans och jag kommer att behöva betala, men jag tycker kanske inte att det är rimligt att jag betalar lika mycket?
Citera
2021-03-25, 21:00
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Ditt ex borde kräva dig på 225 000 kr för kontantinsatsen. Minska med din del av försäljningen så har du 175 000 kr kvar att betala till ditt ex. Det skulle vara rimligt. Bara att dra fram swishen.

Varför i hela friden då?

Hon har ju fått tillbaka kontantinsatsen.

Det som kvarstår är ju en kostnad för att lösa lånet. Den delar de såklart lika.
Citera
2021-03-25, 21:02
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Jag hade 40% ägarandel.

Att exet VILLE gå in med hela kontantinsatsen kan jag ju inte göra mycket åt nu i efterhand..
Frågan är mer varför jag ska betala exakt 50% av vad mitt ex förlorar på affären när jag har hjälpt till med att betala av lånet.
Absolut har vi ju köpt lägenheten tillsammans och jag kommer att behöva betala, men jag tycker kanske inte att det är rimligt att jag betalar lika mycket?

Ni köpte den tillsammans. Hon har fått tillbaka sin kontantinsats men resten av lånet får ni ju ta 50-50.

Om det hade blivit 500.000 i vinst, skulle du tycka att hon skulle få 300.000 eller 250.000?
Citera
2021-03-25, 21:05
Medlem
Etta.Places avatar
Dina förklaringar är förvirrande. Hon har gått in med 450k och du har gått in med noll, men du har ägt lägenheten till 40% och hon till 60%?

Hur mycket av sin ursprungliga kontantinsats fick hon nu tillbaka? Allt som blev över? Eller har du knallat iväg med en del av den?

Du ska väl åtminstone betala 40% av mäklarkostnaden isf. Enligt sambolagen hade du dock förmodligen haft rätt till 40% av det som återstod av den gamla kontantinstatsen, om ni inte skrivit ngt om den.
Citera
2021-03-25, 21:13
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Jag hade 40% ägarandel.

Du och ditt ex har ju löpande betalat lika mycket? Ägandet var 50/50, dvs vid vinst skulle vinsten delas 50/50 väl?
Citera
2021-03-25, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etta.Place
Dina förklaringar är förvirrande. Hon har gått in med 450k och du har gått in med noll, men du har ägt lägenheten till 40% och hon till 60%?

Hur mycket av sin ursprungliga kontantinsats fick hon nu tillbaka? Allt som blev över? Eller har du knallat iväg med en del av den?

Du ska väl åtminstone betala 40% av mäklarkostnaden isf. Enligt sambolagen hade du dock förmodligen haft rätt till 40% av det som återstod av den gamla kontantinstatsen, om ni inte skrivit ngt om den.

Ja, även om en går in med hela kontantinsatsen kan man äga den 50/50, eller som i det här fallet 40/60. När pengarna kommer in från försäljningen går de ju först och främst till att lösa lånet. Resterande pengar gick rakt in på exets konto så det vet jag inte hur mycket det var, men typ 300 eller nåt då antar jag? Så det är ju de förlorade pengarna av kontantinsatsen det här handlar om.
Citera
2021-03-25, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Du och ditt ex har ju löpande betalat lika mycket? Ägandet var 50/50, dvs vid vinst skulle vinsten delas 50/50 väl?

Innan den såldes sa jag till mitt ex att om det blir en vinst så får du hela vinsten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in