• 1
  • 2
2021-03-25, 08:26
Medlem
kalleballfettjohans avatar
Är det någon som vet vilken teknik en elektronisk fotboja använder sig av? Har nämligen fått en och till min förvåning är det ej GPS i dom. Men skulle va kul att veta om det går att lura dom dom känner ju av tiden man skall va i ne och inte vara inne
Citera
2021-03-25, 08:32
Medlem
Inte lönt att pröva på det.

Den är koplat till ett trådlöst kommunikationssystem och det är också sensorer som lär triggas om du pillrar med den.

Med kommunikationssystem menar jag att fotbojan troligt är koplat till GSM telefonsystem. Litt enkel matematik och ett lite script gör att din position kan bestämmas till att vara innanför en radie på 3 meter med 95% säkerhet och att du befinner dig innanför en radie på 1 meter med 70% säkerhet.

Det är bara lite gammaldags triangulering som ska till. Behövs inte GPS till att bestämma din position.

-Dinero-
Citera
2021-03-25, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballfettjohan
Är det någon som vet vilken teknik en elektronisk fotboja använder sig av? Har nämligen fått en och till min förvåning är det ej GPS i dom. Men skulle va kul att veta om det går att lura dom dom känner ju av tiden man skall va i ne och inte vara inne

Du gjorde mig rejält nyfiken nu..

Kan jag fråga om du ser något produsentnamn och modellnummer på fotbojan du har?
Hvis du gör det, kan du posta det här - så kan jag börja leta efter information om den och hur den fungerar.

-Dinero-
Citera
2021-03-25, 08:53
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:

Lägg ner.

Smartare killar än du har provat!
Citera
2021-03-25, 09:13
Medlem
tomatlarss avatar
Bara att amputera benet då kan du röra dig fritt sen med ett häftigt träben som en pirat.
Citera
2021-03-25, 09:25
Medlem
Kriminalvården har varken humor eller tolerans. Att få boja är en förmån. Minsta utslag på promille eller fix med Bojan är transport in på kåken.
Citera
2021-03-25, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinero

Den är koplat till ett trådlöst kommunikationssystem och det är också sensorer som lär triggas om du pillrar med den.

Med kommunikationssystem menar jag att fotbojan troligt är koplat till GSM telefonsystem. Litt enkel matematik och ett lite script gör att din position kan bestämmas till att vara innanför en radie på 3 meter med 95% säkerhet och att du befinner dig innanför en radie på 1 meter med 70% säkerhet.

Det är bara lite gammaldags triangulering som ska till. Behövs inte GPS till att bestämma din position.

-Dinero-

Om man bosatt i en by, där det inte finns någon mast i närheten och definitivt inte finns flera master, hur tror du att man löser det då?
Citera
2021-03-25, 11:23
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinero

-Dinero-

3m?
Kanske 30m noggrannhet som bäst i stadsmiljö med många master runtomkring att tillgå.
På landsbygden >1km.
Citera
2021-03-25, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allegera
Om man bosatt i en by, där det inte finns någon mast i närheten och definitivt inte finns flera master, hur tror du att man löser det då?

Har ingen "snöring" - därav min frågan om produsent och modellnummer på fotbojan så jag kan börja att leta efter information om hur satyget fungerar
Citera
2021-03-25, 13:27
Medlem
sebnies avatar
Citat:
dom känner ju av tiden man skall va i ne och inte vara inne

NEJ!
Bojan känner inte av tiden eller inte!
Inte "GSM-enheten/Telefonenheten" i ditt hus/lägenhet heller.

Det är "servern" hos kriminalvården som avgör om du får vara ute eller inne. Därför kriminalvården kan ändra dina tider över telefon.

Utan så som det fungerar, är att "GSM-enheten/Telefonenheten" sänder ut en krypterad signal, som bojan sedan "svarar" krypterat på. Sändaren i "GSM-enheten/Telefonenheten" ställs in så att den inte "når" utanför ditt hus/lägenhet (man kan också ställa in den mindre för att t.ex. spärra av vissa rum i ditt hus/lägenhet).

Därefter, så skickar GSM-enheten/Telefonenheten det till "servern" hos kriminalvården.

Det är "servern" hos kriminalvården som bestämmer om tiden är korrekt eller inte (dvs om du ska vara inne eller ute).
Det enda bojan registrerar, är om du ÄR inne eller ute.

Om anslutningen mellan GSM-enheten och servern tappas, kommer GSM-enheten/Telefonenheten spara lokalt i en logg om du är "inne" eller "ute". Det gör att man i efterhand kan se om du skött dig, även om anslutningen skulle gå ner.

(Tidigare innan loggen fanns så ansågs det vara en överträdelse - som gav varning, om anslutningen strulade, det var ditt ansvar att se till att anslutningen var i funktion. Nu med logg kan man se ändå)

Man kan säga att den fungerar som en stämpelklocka på jobbet.
Den reggar in och ut bara.
Sedan är det din chef (eller ekonomisystemet) som avgör vilka tider du får jobba och vilken lön du får.
Citera
2021-03-25, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
3m?
Kanske 30m noggrannhet som bäst i stadsmiljö med många master runtomkring att tillgå.
På landsbygden >1km.

är nog bedre än som så. i stadsmiljö. Nu tar jag ett punkt för givet och det är att fotbojan går på GSM nätet.

I varje enskild triangulering när man hittar en position från redan kände punkter vill det vara en felmarginal. Jo flera trianguleringspunkter du nyttjar för att mäta en given position vill felmarginalen hela tiden gå ner. I klassisk navigering tar man riktningen till ett given föremål. Första linjen du får visar att objektet ska vara någon plats långs denna linjen. Linje tå du får visar att föremålet ska vara någon plats vars linjerna mötes, tredje linjen du kan sätta ut till föremålet vill inte ge exakt position (litt fel i mätningarne osv) men det bildas en "triangel" vars du kan vara 100% att föremålet befinner sig innanför. Kan du företa flera mätninger av riktningen från kända punkter vill du klara att reducera felmarginalen nästan ner mot noll.

Samma princip fast med lite ändrade förutsättningar för mätningar blir nyttjad för att triangulera en gsm sändare. Telefonmasterna kan inte mäta riktning till en sänadare men de mäter signalstyrka och tid det tar för signalet att gå fram och tillbaks mellan GSM sändare och masten. Det gör att det kan ganska noggrant bestämmas att du ska befinna dig i en viss radie av masten. En gsm sändar "pingar" alla masterna rundt omkring sig (om jag inte minns fel) oavsätt vilket nät gsm sändaren tillhörer. Jo flera master som får "pinget" jo flera radier bildas. I Skäringspunktet mellan dessa radier vill gsm sändaren befinna sig

Och ja - tillförlitligheten till radien vill bli dårligare jo längre bort gsm sändaren befinner sig från telefonmasten.

Om du är på landet vill du inte automatisk få en felmarginal på över en kilomer. det avhänger helt av hur många radier som kan bildas mellan mast(er) och sändare. Är det endast en som får en radie från sändaren så måste sändaren befinna sig någon plats på denna radien (som givetvis inte är täckt av andra master i området). En stor faktor är vad som ligger mellan sändare och mast. Jag är lite osäker men menar att man måste vara innanför en radie på 15-18 km om man befinner si på land, är det över öppet vatten är jag rimlig säker på att distansen kan vara upp till 36km mellan mast och sändare

Jag befinner mig i en stadsmiljö och det är 12-15 aktiva telefonmaster rundt mig som kan få en bra radie till min telefon. Det gör att felmarginalen blir väldigt liten
Citera
2021-03-25, 16:39
Medlem
kalleballfettjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
NEJ!
Bojan känner inte av tiden eller inte!
Inte "GSM-enheten/Telefonenheten" i ditt hus/lägenhet heller.

Det är "servern" hos kriminalvården som avgör om du får vara ute eller inne. Därför kriminalvården kan ändra dina tider över telefon.

Utan så som det fungerar, är att "GSM-enheten/Telefonenheten" sänder ut en krypterad signal, som bojan sedan "svarar" krypterat på. Sändaren i "GSM-enheten/Telefonenheten" ställs in så att den inte "når" utanför ditt hus/lägenhet (man kan också ställa in den mindre för att t.ex. spärra av vissa rum i ditt hus/lägenhet).

Därefter, så skickar GSM-enheten/Telefonenheten det till "servern" hos kriminalvården.

Det är "servern" hos kriminalvården som bestämmer om tiden är korrekt eller inte (dvs om du ska vara inne eller ute).
Det enda bojan registrerar, är om du ÄR inne eller ute.

Om anslutningen mellan GSM-enheten och servern tappas, kommer GSM-enheten/Telefonenheten spara lokalt i en logg om du är "inne" eller "ute". Det gör att man i efterhand kan se om du skött dig, även om anslutningen skulle gå ner.

(Tidigare innan loggen fanns så ansågs det vara en överträdelse - som gav varning, om anslutningen strulade, det var ditt ansvar att se till att anslutningen var i funktion. Nu med logg kan man se ändå)

Man kan säga att den fungerar som en stämpelklocka på jobbet.
Den reggar in och ut bara.
Sedan är det din chef (eller ekonomisystemet) som avgör vilka tider du får jobba och vilken lön du får.

Ja det där verkar stämma så som jag oxå har förstått det. När dom var här och installera den så sa den ene att vi ställer den på 1:an och det antar jag är känsligheten ang avstånd. Han sa oxå att det är plus minus 5 min gällande tid det får fela när jag är ute eller ska va hemma. Men när jag har varit tidigare hemma så har jag väntat en bra bit utanför och när tiden gått ut jag ska va inne så har den ej varnat det borde betyda att den ändå känner av på ett rätt långt avstånd och att jag kan röra mig där. Är en liten lägenhet jag har och på trappen får jag vara sa han men inte längre Har ej heller tänkt bryta mot reglerna mest nyfiken hur det fungerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in