Citat:
Ursprungligen postat av
distans
Hur vet du att den inte har GPS? Har du en mottagare i hemmet?
Verkar som det är GPS som gäller nuförtiden:
https://sverigesradio.se/artikel/6967926
Njea.. Riktigt så enkelt och noggrant är det inte. T ex SOS Alarm är inte i närheten av den noggrannheten:
Detta ska jämföras med nuvarande metod, via så kallat cell-id, där det i snitt visas en yta på cirka tre kvadratkilometer.
https://www.sosalarm.se/pressrum/pre...om-ringer-112/
Ange gärna dina källor!
Jo kan gott göra det. Har installerad en liten app på mobiltelefonen som beräknar position enligt pinging till masterna. Den visar aldrig en position sämre än 11 meter (dock har jag inte läst källkoden till appen så jag vet hur den beräknar positionen - så jag kan inte göra en bedömning om "allt" är tagit med för att få ner felmarginalen).
Källan på beräkning av position bruker jag min egen erfaring. Jag är utbildat befälhavare och har 11 års erfaring av digitala positioneringgsystem och baserade mitt uttalanden på det jag kommer i håg vad jag har läst om GSM systemet (dock med förbehåll att minnet mitt kan svika mig lite på detta området). Har dragit en slutsats baserad bland annat på den hydroakustiske utrustningen vi hade för att navigera/behålla positione efter som faktisk har lite sämre förutsättninger på felmarginal än vad gsm systemet har. Här även programmerad Hipap'en till att fungera på över 2000 meters djup där det har varit rejäle svårigheter med att bestämma position på grund av de enskilda "skiktlag" som är i havet som fuckade upp positioneringen
Kongsberg HIPAP.
https://www.kongsberg.com/maritime/p...s/hipap-models
Och ja, jag kommer också att leta upp info om hur GSM nätet fungerar och hur man blir triangulerad. För som sagt tidigare - jag kan minnas fel på det jag har läst för många år sedan om hur GSM nätet fungerar. Har jag fel i det jag har skrivit tidigare, lär jag också kommentera det.
EDIT:
Har inte tidigare skrivit om det men det måste fram några ord om hur säkerheten till en position beräknas. Ni som har GPS och vet att bruka den vet att den ger en position samt att den uppger också en felmarginal på positionen. GPS'en tar positionen kontinuerlig och bygger upp en datamodell baserad på positionerna (positionerna som GPS'en tar vill i regel aldrig vara 100% lika själv om du står i ro på ett ställe). Felmarginalen som kommer är rent av bare en kalulation mellan positionerna och är baserad på radien av vars 90% av de tagna positionerna är innanför. Lägger du in ett dgps signal (korrigeringssignal) blir felmarginalen mkt liten. Och lite tillbaks till min yrkeserfaring - jag har varit borti uppdrag som har ställd stora krav på säker position och då betalade en av klienterna ombord extra penninger för att få ett betre korrigeringssignal till GPS'erna och då hade systemet en felmarginal på 10 cm menar dock att komma ihåg att det är möjligt att få även ett än betre signal än detta (är dock många år sedan jag lade det maritima livet bak mig på grund av diabetes).