2021-03-26, 02:03
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleballfettjohan
Är det någon som vet vilken teknik en elektronisk fotboja använder sig av? Har nämligen fått en och till min förvåning är det ej GPS i dom. Men skulle va kul att veta om det går att lura dom dom känner ju av tiden man skall va i ne och inte vara inne
Jag skulle inte pröva det om jag vore du. Upptäcks det så lär du få sitta av resten av straffet på kåken.
Citera
2021-03-26, 02:17
Medlem
sebnies avatar
Citat:
så har den ej varnat det borde betyda att den ändå känner av

Kan också vara så att det varit temporära problem. Då kommer du få på nobben nästa gång loggen överförs, eller då enheten kontrolleras vid t.ex. avbojning.

Det har inget med GSM eller triangulering att göra.
Man kan säga att bojan fungerar som en "keyless" till bilen. Så fort du kommer nära bilen så låses den upp. Just för att bilens antenn sänder rätt svagt (så att du måste komma tillräckligt nära) och bojan/nyckeln "svarar" på bilens förfrågan.
Citera
2021-03-26, 09:19
Medlem
distanss avatar
Citat:
Är det någon som vet vilken teknik en elektronisk fotboja använder sig av? Har nämligen fått en och till min förvåning är det ej GPS i dom. Men skulle va kul att veta om det går att lura dom dom känner ju av tiden man skall va i ne och inte vara inne

Hur vet du att den inte har GPS? Har du en mottagare i hemmet?

Citat:
Ursprungligen postat av Dinero
Med kommunikationssystem menar jag att fotbojan troligt är koplat till GSM telefonsystem.

Verkar som det är GPS som gäller nuförtiden:
https://sverigesradio.se/artikel/6967926

Citat:
Litt enkel matematik och ett lite script gör att din position kan bestämmas till att vara innanför en radie på 3 meter med 95% säkerhet och att du befinner dig innanför en radie på 1 meter med 70% säkerhet.

Njea.. Riktigt så enkelt och noggrant är det inte. T ex SOS Alarm är inte i närheten av den noggrannheten: Detta ska jämföras med nuvarande metod, via så kallat cell-id, där det i snitt visas en yta på cirka tre kvadratkilometer.

https://www.sosalarm.se/pressrum/pre...om-ringer-112/

Ange gärna dina källor!
Citera
2021-03-26, 09:42
Medlem
Självklart kan du manipulera bojan, det är ju det som är tanken med fotbojan! Att du ska få testa på dina utbrytarskills och skaffa dig nya färdigheter.

Och vart kan du få hjälp annars, om inte här på FB?
Citera
2021-03-26, 09:44
Medlem
Är det några som vet produsent och modellnamn på de fotbojor som blir nyttjad av Kriminalvården?

Är rejält nyfiken på dom nu efter denna tråden
Citera
2021-03-26, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av distans
Hur vet du att den inte har GPS? Har du en mottagare i hemmet?

Verkar som det är GPS som gäller nuförtiden:
https://sverigesradio.se/artikel/6967926

Njea.. Riktigt så enkelt och noggrant är det inte. T ex SOS Alarm är inte i närheten av den noggrannheten: Detta ska jämföras med nuvarande metod, via så kallat cell-id, där det i snitt visas en yta på cirka tre kvadratkilometer.

https://www.sosalarm.se/pressrum/pre...om-ringer-112/

Ange gärna dina källor!

Jo kan gott göra det. Har installerad en liten app på mobiltelefonen som beräknar position enligt pinging till masterna. Den visar aldrig en position sämre än 11 meter (dock har jag inte läst källkoden till appen så jag vet hur den beräknar positionen - så jag kan inte göra en bedömning om "allt" är tagit med för att få ner felmarginalen).

Källan på beräkning av position bruker jag min egen erfaring. Jag är utbildat befälhavare och har 11 års erfaring av digitala positioneringgsystem och baserade mitt uttalanden på det jag kommer i håg vad jag har läst om GSM systemet (dock med förbehåll att minnet mitt kan svika mig lite på detta området). Har dragit en slutsats baserad bland annat på den hydroakustiske utrustningen vi hade för att navigera/behålla positione efter som faktisk har lite sämre förutsättninger på felmarginal än vad gsm systemet har. Här även programmerad Hipap'en till att fungera på över 2000 meters djup där det har varit rejäle svårigheter med att bestämma position på grund av de enskilda "skiktlag" som är i havet som fuckade upp positioneringen

Kongsberg HIPAP.
https://www.kongsberg.com/maritime/p...s/hipap-models

Och ja, jag kommer också att leta upp info om hur GSM nätet fungerar och hur man blir triangulerad. För som sagt tidigare - jag kan minnas fel på det jag har läst för många år sedan om hur GSM nätet fungerar. Har jag fel i det jag har skrivit tidigare, lär jag också kommentera det.

EDIT:
Har inte tidigare skrivit om det men det måste fram några ord om hur säkerheten till en position beräknas. Ni som har GPS och vet att bruka den vet att den ger en position samt att den uppger också en felmarginal på positionen. GPS'en tar positionen kontinuerlig och bygger upp en datamodell baserad på positionerna (positionerna som GPS'en tar vill i regel aldrig vara 100% lika själv om du står i ro på ett ställe). Felmarginalen som kommer är rent av bare en kalulation mellan positionerna och är baserad på radien av vars 90% av de tagna positionerna är innanför. Lägger du in ett dgps signal (korrigeringssignal) blir felmarginalen mkt liten. Och lite tillbaks till min yrkeserfaring - jag har varit borti uppdrag som har ställd stora krav på säker position och då betalade en av klienterna ombord extra penninger för att få ett betre korrigeringssignal till GPS'erna och då hade systemet en felmarginal på 10 cm menar dock att komma ihåg att det är möjligt att få även ett än betre signal än detta (är dock många år sedan jag lade det maritima livet bak mig på grund av diabetes).
Senast redigerad av Dinero 2021-03-26 kl. 10:10.
Citera
2021-03-26, 10:37
Medlem
Länkarne jag pratar om.

Triangulering med GSM:
https://www.radiojitter.com/gsm-tran...n-without-gps/
Denna är lite kortfattad och utesluter en del detaljer som är viktiga för att värdera felmarginalen på
trianguleringen men annars har den en ok förklaring. Principerna till hur trianguleringen fungerar
kommer dock gott fram

Mera ingåande förklaring till hur GSM systemet är byggd upp:
https://www.tutorialspoint.com/gsm/gsm_tutorial.pdf
Här kommer det fram om "pingingen" en GSM sändare gör till telefonmasterna. Den visar också att
GSM sändaren synkroniserar sin clocka med telfonmasterna. Det innebärer att telefonmasterna
beräknar tiden det tar för pinget att gå fram och tillbaks mellan mast och mottagare. Hastigheten som
radiovågen färdas med är känd och den är konstant. Så med lite simpel matematik vill distansen vara noggrann.

Ja. Trianguleringens grundprinciper är att det mätas svak/stärk styrka på signalet som går mellan master och sändare men det är också fullt möjligt att komplementera beräkningen med tiden som signalet brukas på färden mellan mast och sändare för tiden blir mätt..
Och det är endast ett skript som behövs för att få detta till (jag nämner inte hur avancerad scriptet måste vara för att få detta till för så bra är jag inte på att programmera till att jag kan komma med en värdering på detta).

Lite mera om spaning efter pinget:
http://couttscommunications.com/mobile-ping-data.pdf
Senast redigerad av Dinero 2021-03-26 kl. 10:58.
Citera
2021-03-26, 14:36
Medlem
ja, läste mig upp vad du menar med cell id och posfix på den.. Och du har rätt i det du skriver.

Vad misförståndet beror på är att vi skriver om vidt enskilda greier. Du pratade om cell signalet som är den masten sändaren är ansluten nätvärket till.

Jag därimot pratade om det signalet som mobiltelefonen hela tiden skickar rundt för att avgöra vilken cell och mast den ska tillhöra. Det berömda "pinget" som varje gsm sändare skickar ut.

Därav krocken som uppstod mellan upplysningarne
Senast redigerad av Dinero 2021-03-26 kl. 14:38.
Citera
2021-10-02, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinero
Du gjorde mig rejält nyfiken nu..

Kan jag fråga om du ser något produsentnamn och modellnummer på fotbojan du har?
Hvis du gör det, kan du posta det här - så kan jag börja leta efter information om den och hur den fungerar.

-Dinero-
"prf purecom 10f" heter maskinen
Citera
2021-10-02, 08:57
Medlem
Milldues avatar
Citat:

Vad som möjligen kan fungera är att klona bojan. Sedan dölja den man bär och låta klonen utge sig för att vara du. Tror de använder NMT nätet.. det gjorde iaf de som kom i början (har mer enhetlig täckning än GSM ex. ute i skogar och uppe i Lappland osv..
Citera
2021-10-08, 16:01
Medlem
PernillaWahlgres avatar
Stökig tråd detta! NMT är släckt sedan 2008 och det nya digitala marknätet för tv finns på den frekvensen.

Till dig som blev fostrad med fotboja av din far... Usch! Så ska man inte göra mot barn! Skillnad när fotbojan är "kåken light", så att säga, men det är för vuxna över 18 år.
Citera
2021-10-08, 16:07
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PernillaWahlgre
Stökig tråd detta! NMT är släckt sedan 2008 och det nya digitala marknätet för tv finns på den frekvensen.

Till dig som blev fostrad med fotboja av din far... Usch! Så ska man inte göra mot barn! Skillnad när fotbojan är "kåken light", så att säga, men det är för vuxna över 18 år.
Nja, net1 har köpt upp 450 MHz-frekvensbandet , numera i sin tur uppköpta av Teracom.
Ger bra täckning, dock långsammare. Men om det används i fotbojor har jag ingen aning om.

Men principiellt kan väl allting hackas/dyrkas upp. Även en det är en Franz Jäger-boja.
Senast redigerad av Enoch.Thulin 2021-10-08 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in