Citat:
Ursprungligen postat av
maktspel
Min tanke med förra inlägget var inte att diskutera att förklara varför det känns rätt att jag med vissa konservativa böjelser tycker att jag kan ta parti för Israel.
Att svälta en befolkning behöver inte vara folkmord, däremot är det taskigt gjort. Israel har hållit vissa mattransporter, men de har också behövt ta oerhörda risker för att eskortera livsmeddelstransporter in i Gaza. Det är ett krig och då uppstår alltid situationer som är tveksamma. Eftersom andelen civila döda är så låg i jämförelse med andra likanade konflikter måste väl ändå Israel ha gjort något rätt?
Att svälta ihjäl en befolkning medvetet är definitivt folkmord. Israel tar inga risker med livmedelstransporterna, utan det gör hjälporganisationerna (som World Kitchen gjorde när Israel kallblodigt mördade 7 västerlänningar som gav ut mat till gazas befolkning).
Det är krig i Ukraina också men inte ens Ryssland försöker svälta ihjäl ukrainare. Amerikanerna har aldrig bedrivit sådan taktik heller i många brutala krig de har bedrivit. Det är väl exempelvis nazisterna och saudierna mot Yemen som bedriver blockad av mat som krigsmetod. Det är på den nivån som Israel befinner sig.
Andelen civila döda är inte alls låga i jämförelse med liknande konflikter, du måste köpa att nästan varje man som Israel dödad var en hamskrigare för att ens tro på siffrorna de presenterar, men sanningen är att ingen har någon aning om hur många hamaskrigare som mördats.
Det vi känner till är att andelen kvinnor och barn som dödats varit mycket högre än i liknande konflikter.
Vi vet givetvis inte ens hur många som har dött, många ligger under ruiner och hur många som dött av svält eller avsaknaden av sjukhus och hygien kommer vi bara veta några år efter att kriget tagit slut.
Min gissning vore att långt över hundratusen dött totalt direkt eller indirekt.
Jag skulle påstå att den så kallade serbiska folkmordet på muslimer som USA gjorde en stor grej av är ett skämt jämfört med vad Israel gör just nu. USA har förlorat sin roll att moralisera vad Kina och Ryssland håller på med i och med konflikten, hela västvärlden ser ut som stora hycklare.