2024-10-29, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Stor humor är att det dels är liberala värderingar du hyllar och samtidigt att just yttrandefriheten successivt stryps i väst.

Är det judiska folkmordsexperter som säger att Israel inte bedriver folkmord i Gaza? För experter från FN och ICC har i alla fall bedömt att det finns saklig grund att anklaga Israel för folkmord. Jag finner det helt obegripligt hur man som konservativ kan ge ett sådant oreserverat och okritiskt stöd till Israel givet det vi sett det senaste året.

Ja, anklaga ja. ICC avgör (FN har nog straffat ut sig själva med att samarbeta militärt med Hamas)

Är det islamistiska teologer i Iran som redan dömt dem?
Citera
2024-10-29, 17:58
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoom-out
Självklart borde araberna i regionen inte få ytterligare en stat som kallas Palestina – det skulle bara hämma utvecklingen. Det bästa vore om Västbanken integrerades med Israel.

Det ironiska är att det redan bor två miljoner araber i Israel som har tillgång till allt: högre utbildning, världsledande sjukvård, goda arbetsmöjligheter och en trygg pension mm. Israel är, utan tvekan, den bästa platsen för dem att leva i hela regionen.

Så du får då ge 5 miljoner palestinare israelisk medborgarskap då som lösning på problemet. Något säger mig att de flesta israeler skulle föredra att ge palestinare deras lilla bit mark och kalla det för en stat istället för att ge dem israelisk medborgarskap.

Israelisk girighet i frågan kan kosta dem mycket dyrt i framtiden, mardrömmen vore väl ifall en riktigt karismatisk Mandelatyp dyker upp som tillslut tvingar framtida palestinare i storisrael att få medborgerliga rättigheter och det finns så många israeliska bosättare i västbanken att en palestinsk stat helt enkelt inte kan existera längre.

När boomers dör ut i USA om en sådär 20 år så återstår sedan inte mycket stöd till Israel bland yngre befolkningen. Även unga republikaner vill inte slicka Israels röv utan är mer lutade mot "America first"-principen.

Hökarna i Israels regering förstår hur problematisk situationen ser ut för Israel och det är däför som man försöker med alla metoder tvinga fram etnisk rensning i Gaza, men problemet är givetvis att det inte finns någonstans att utvisa alla palestiner, arabiska stater kommer inte tillåta nakba 2.0 att bli en verklighet, och Israel har fastnad i ingenmansland. Att verkligen mörda 2 miljoner araber vore också otänkbart då världen tittar på (något som alla Ben-Gvir och Smotrichs i regeringen inte fattar, men definitivt Netanyahu). Nu verkar de landa på att använda sig av kriget för att tömma Norra Gaza och fylla på det med bosättare, men det kommer bara att skjuta upp problemet om vad som skall hända med de 2 miljoner palestinarna ihopklumpade i Södra Gaza och de problem de kommer orsaka Israel.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-10-29 kl. 18:04.
Citera
2024-10-29, 18:02
Medlem
maktspels avatar
Citat:
Stor humor är att det dels är liberala värderingar du hyllar och samtidigt att just yttrandefriheten successivt stryps i väst.

Är det judiska folkmordsexperter som säger att Israel inte bedriver folkmord i Gaza? För experter från FN och ICC har i alla fall bedömt att det finns saklig grund att anklaga Israel för folkmord. Jag finner det helt obegripligt hur man som konservativ kan ge ett sådant oreserverat och okritiskt stöd till Israel givet det vi sett det senaste året.
Jag har inte något oreserverat stöd för Israel, utan är kritisk till mycket. Men jag tycker att debatten är löjlig, och förstår inte varför så många fler människor ska ha bestämda åsikter här än t ex kriget mot IS. För min del har jag ju jobbat i många länder i Mellanöstern och jag har alltid varit intresserad, men nu är det helt plötsligt något som nästan alla ska ha åsikter om.

Jag läste ganska många som sa att det inte var folkmord då den debatten var het, och det är möjligt att vissa av dem som uttalade sig var judar. Det var faktiskt en debattartikel av svensk forskare nyligen (han kan förvisso ha lite judiskt DNA, vad vet jag) https://kvartal.se/artiklar/det-som-sker-i-gaza-ar-inte-ett-folkmord/

Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Svälter man medvetet en befolkning så är det folkmord. Vi kan diskutera länge om ifall man släpper bomber på skolor och sjukhus för att förstöra hamas som gömmer sig bland civila, men det finns inga gråzoner när det kommer till att stoppa humanitär bistånd från att komma in till befolkningen.

Att dessutom artikulera att man medvetet svälter befolkningen för att orsaka tvångsförflyttning ut ur Gaza för att skapa storisrael gör det ännu värre. Målet är inte att slå ut Hamas, målet är att skapa Storisrael och tvångsförflytta palestiner med alla metoder som finns tillgängliga.

Min tanke med förra inlägget var inte att diskutera att förklara varför det känns rätt att jag med vissa konservativa böjelser tycker att jag kan ta parti för Israel.

Att svälta en befolkning behöver inte vara folkmord, däremot är det taskigt gjort. Israel har hållit vissa mattransporter, men de har också behövt ta oerhörda risker för att eskortera livsmeddelstransporter in i Gaza. Det är ett krig och då uppstår alltid situationer som är tveksamma. Eftersom andelen civila döda är så låg i jämförelse med andra likanade konflikter måste väl ändå Israel ha gjort något rätt?
Citera
2024-10-29, 18:12
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel

Min tanke med förra inlägget var inte att diskutera att förklara varför det känns rätt att jag med vissa konservativa böjelser tycker att jag kan ta parti för Israel.

Att svälta en befolkning behöver inte vara folkmord, däremot är det taskigt gjort. Israel har hållit vissa mattransporter, men de har också behövt ta oerhörda risker för att eskortera livsmeddelstransporter in i Gaza. Det är ett krig och då uppstår alltid situationer som är tveksamma. Eftersom andelen civila döda är så låg i jämförelse med andra likanade konflikter måste väl ändå Israel ha gjort något rätt?

Att svälta ihjäl en befolkning medvetet är definitivt folkmord. Israel tar inga risker med livmedelstransporterna, utan det gör hjälporganisationerna (som World Kitchen gjorde när Israel kallblodigt mördade 7 västerlänningar som gav ut mat till gazas befolkning).

Det är krig i Ukraina också men inte ens Ryssland försöker svälta ihjäl ukrainare. Amerikanerna har aldrig bedrivit sådan taktik heller i många brutala krig de har bedrivit. Det är väl exempelvis nazisterna och saudierna mot Yemen som bedriver blockad av mat som krigsmetod. Det är på den nivån som Israel befinner sig.

Andelen civila döda är inte alls låga i jämförelse med liknande konflikter, du måste köpa att nästan varje man som Israel dödad var en hamskrigare för att ens tro på siffrorna de presenterar, men sanningen är att ingen har någon aning om hur många hamaskrigare som mördats.

Det vi känner till är att andelen kvinnor och barn som dödats varit mycket högre än i liknande konflikter.

Vi vet givetvis inte ens hur många som har dött, många ligger under ruiner och hur många som dött av svält eller avsaknaden av sjukhus och hygien kommer vi bara veta några år efter att kriget tagit slut.

Min gissning vore att långt över hundratusen dött totalt direkt eller indirekt.

Jag skulle påstå att den så kallade serbiska folkmordet på muslimer som USA gjorde en stor grej av är ett skämt jämfört med vad Israel gör just nu. USA har förlorat sin roll att moralisera vad Kina och Ryssland håller på med i och med konflikten, hela västvärlden ser ut som stora hycklare.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2024-10-29 kl. 18:15.
Citera
2024-10-29, 18:37
Medlem
Jag har aldrig sett eller hört judar som vill ta över världen och introducera "jude-lagar" och förbjuda oss från allt vi älskar. Säg vad ni vill om "de styr oss redan", jag känner mig inte det minsta påverkad av judar i mitt liv och lever precis som jag vill.

Extrema muslimer vill aktivt ta över hela världen och påtvinga oss Sharia-lagar, som skulle förstöra mitt liv om det kom hit, inklusive de som Israel slåss mot, Hamas och Hisbollah, så jag måste ta Israels sida, för extremism måste utrotas, även om det blir mycket civila som dör, tyvärr.

Så är du konservativ bör du frukta sharia-lagar mer än något judar kan hitta på, och ta Israels sida.
Citera
2024-10-29, 18:45
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ja, anklaga ja. ICC avgör (FN har nog straffat ut sig själva med att samarbeta militärt med Hamas)

Är det islamistiska teologer i Iran som redan dömt dem?

Ja, Israel har ju redan beskjutit FN-posteringar. Men att döma ut FN är inget som ens Israel uppbackade av USA har makten att göra. Och definitivt inte en pillekvitt som du.
Citera
2024-10-29, 18:50
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag har aldrig sett eller hört judar som vill ta över världen och introducera "jude-lagar" och förbjuda oss från allt vi älskar. Säg vad ni vill om "de styr oss redan", jag känner mig inte det minsta påverkad av judar i mitt liv och lever precis som jag vill.

Extrema muslimer vill aktivt ta över hela världen och påtvinga oss Sharia-lagar, som skulle förstöra mitt liv om det kom hit, inklusive de som Israel slåss mot, Hamas och Hisbollah, så jag måste ta Israels sida, för extremism måste utrotas, även om det blir mycket civila som dör, tyvärr.

Så är du konservativ bör du frukta sharia-lagar mer än något judar kan hitta på, och ta Israels sida.

Hur fan kan muslimer i mellanöstern ta över världen? Gerillor som Hamas och Hezbollah är alltså en möjlig framtida hot mot Sveriges säkerhet, är du seriös? Bara ifall de civila tvingas fly så kan de bli ett problem för europeiska samhällen och bara ifall våra samhällen för en naiv invandringspolitik därutöver.

Det är neocon-filosofi som du presenterar, gå och kriga mot muslimer i deras länder innan de tar över världen!

Muslimsk extremism kan inte utrotas med bomber, alltså ifall det ens kan utrotas! Krig är ju själva bränslet åt extremism. Hur gick det när USA gick in i Irak och Afghanistan för att utrota extremismen?

Israel är ju inte så korkade att de på riktigt tror att de krigar för att förgöra extremism bland muslimerna, målet med kriget är helt klart att försöka sig på etnisk rensning av palestinerna i området och helst gärna att Europa tar emot dessa miljontals civila så att det inte längre är Israels problem. Israel är inte så korkade att de tror att de förintar muslimsk extremism genom att släppa bomber ovan deras huvuden.
Citera
2024-10-29, 18:51
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maktspel
Jag har inte något oreserverat stöd för Israel, utan är kritisk till mycket. Men jag tycker att debatten är löjlig, och förstår inte varför så många fler människor ska ha bestämda åsikter här än t ex kriget mot IS. För min del har jag ju jobbat i många länder i Mellanöstern och jag har alltid varit intresserad, men nu är det helt plötsligt något som nästan alla ska ha åsikter om.

Jag läste ganska många som sa att det inte var folkmord då den debatten var het, och det är möjligt att vissa av dem som uttalade sig var judar. Det var faktiskt en debattartikel av svensk forskare nyligen (han kan förvisso ha lite judiskt DNA, vad vet jag) https://kvartal.se/artiklar/det-som-sker-i-gaza-ar-inte-ett-folkmord/

Nu vet ju inte du vilka erfarenheter av regionen andra flashbackanvändare har. Men helt plötsligt uttrycker dig betydligt försiktigare än tidigare. Stötefrågan om folkmordsanklagelserna går dock inte bara att svamla över. Om något annat land än Israel hade agerat på det sätt som Israel gjort i Gaza så hade det aldrig varit något snack om saken. Solklart fall av folkmord. Nu vet vi förstås att judar bedöms med en annan måttstock till följd av den enorma makt man har främst i USA.
Citera
2024-10-29, 18:58
Medlem
Citat:
Hur fan kan muslimer i mellanöstern ta över världen? Gerillor som Hamas och Hezbollah är alltså en möjlig framtida hot mot Sveriges säkerhet, är du seriös? Bara ifall de civila tvingas fly så kan de bli ett problem för europeiska samhällen och bara ifall våra samhällen för en naiv invandringspolitik därutöver.

Det är neocon-filosofi som du presenterar, gå och kriga mot muslimer i deras länder innan de tar över världen!

Muslimsk extremism kan inte utrotas med bomber, alltså ifall det ens kan utrotas! Krig är ju själva bränslet åt extremism. Hur gick det när USA gick in i Irak och Afghanistan för att utrota extremismen?

Israel är ju inte så korkade att de på riktigt tror att de krigar för att förgöra extremism bland muslimerna, målet med kriget är helt klart att försöka sig på etnisk rensning av palestinerna i området och helst gärna att Europa tar emot dessa miljontals civila så att det inte längre är Israels problem. Israel är inte så korkade att de tror att de förintar muslimsk extremism genom att släppa bomber ovan deras huvuden.

Självklart är de ett hot mot Sverige, inte med deras vapen men deras tänk. Vi har hundratusentals muslimer i Sverige och med vår massinvandring skulle Sverige kunna ha flera miljoner om några år.

Om vi låter grupper som Hamas etc existera så finns chansen att deras budskap sprider sig till vanliga muslimer så att säga. Och det har redan börjat. Många muslimer är pro hamas i sverige

Det finns självklart vettiga muslimer som förstår att Israel är good guys i den här konflikten, men all för många är redan hjärntvättade och tar hamas sida.

Hamas och Hisbollah är exakt samma som ISIS och Alquiada, det kommer aldrig gå att resonera med dem. De kommer aldrig ändra sig eller ge upp, de måste utrotas med våld, inte bara för vår skull men för mellanösterns och all vettiga muslimers skull också.
Citera
2024-10-29, 19:24
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Självklart är de ett hot mot Sverige, inte med deras vapen men deras tänk. Vi har hundratusentals muslimer i Sverige och med vår massinvandring skulle Sverige kunna ha flera miljoner om några år.

Om vi låter grupper som Hamas etc existera så finns chansen att deras budskap sprider sig till vanliga muslimer så att säga. Och det har redan börjat. Många muslimer är pro hamas i sverige

Det finns självklart vettiga muslimer som förstår att Israel är good guys i den här konflikten, men all för många är redan hjärntvättade och tar hamas sida.

Hamas och Hisbollah är exakt samma som ISIS och Alquiada, det kommer aldrig gå att resonera med dem. De kommer aldrig ändra sig eller ge upp, de måste utrotas med våld, inte bara för vår skull men för mellanösterns och all vettiga muslimers skull också.

Du har aldrig någonsin utrotat muslimsk extremism med våld, iden är ju skrattretande. Helt klart har även muslimer i europa blivit mer extrema av israels våld mot palestiner, våld är själva bränslet till extremism.

Israel är i alla fall lite mer realistiska än vad du är, etnisk rensning är enda sättet för dem att bli av med problemet.

Lämna pojkrummets romantik om civilisationernas kamp snälla du, Israels krig gynnar bara Israel.
Citera
2024-10-29, 19:31
Medlem
Citat:
Du har aldrig någonsin utrotat muslimsk extremism med våld, iden är ju skrattretande. Helt klart har även muslimer i europa blivit mer extrema av israels våld mot palestiner, våld är själva bränslet till extremism.

Israel är i alla fall lite mer realistiska än vad du är, etnisk rensning är enda sättet för dem att bli av med problemet.

Lämna pojkrummets romantik om civilisationernas kamp snälla du, Israels krig gynnar bara Israel.

Jag håller absolut inte med men vi kan släppa diskussionen. Kolla på ISIS 2014 när de var som störst kontra ISIS idag, de finns kvar men har inte ens 10% av sin kraft kvar. De blev mer eller mindre utrotade med våld.
Citera
2024-10-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ja, Israel har ju redan beskjutit FN-posteringar. Men att döma ut FN är inget som ens Israel uppbackade av USA har makten att göra. Och definitivt inte en pillekvitt som du.

De vill slänga ut UNRWA nu, är på nyheterna.

UNRWA har tjänstgjort som livvakter åt Hamas och misstänks ju varit med 7 oktober.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in