Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Man kan inte skylla på lobbyister - beslutsfattaren är alltid ansvarig. Jag gissar att Haliburton också lobbade. Det duger inte att avlägset hitta allehanda beskyllningar på Israel för att man ogillar judar.
Vapenlobbyn spär på det krigslobbande som redan existerar. Utan Israellobbyns arbete för att få till Irakkriget skulle den kanske ändå ha lobbat för något annat krig, men det förtar inte Israels skuld för den invandring till Europa som Irakkriget medförde.
Att flera faktorer existerar får inte den viktigaste faktorn att plötsligt sluta existera. Du förnekar ju inte ens Israels skuld här, du försöker bara leda bort fokus från den med andra saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Nej, Du har en alldeles för förenklad bild av orsak och verkan. Världen är komplex, liksom de processer som präglar den.
Att vänstern har sin uppfattning om totalitarism innebär inte att det inte finns legitima uppfattningar om densamma. Vänstern behöver vi motarbeta i vilket fall som helst.
I politisk-analytisk mening duger islamism = islam som politiskt idéprogram, alldeles utmärkt även för Iran.
Nu var det förstås för att visa att jag inte använde samma analytiska indelning som The Economist, som inte använder totalitarism, så Du skjuter en aning förbi målet.
Det var vänsterns uppfattning som du citerade och neutralt beskrev som forskning. Jag frågade om din syn och fick vänsterns syn till svar. Mitt svar var då att ifrågasätta ditt anammande av vänsterns syn. Nu verkar du mena att det inte är din syn. Då är vi tillbaka till utgångsfrågan: vad är din syn? Och varför framförde du vänsterns syn som din, om den nu inte är din?
Att kalla Iran för islamistiskt är avsiktligt vilseledande retorik. Ordet kommer i politisk-analytisk mening från en strömning inom sunniislam som Israel av strategiska skäl ofta har understött, eftersom den är i konflikt med Israels fiender i Mellanöstern. När man kallar Iran islamistiskt snurrar man till det här, och klistrar ordet på en av Israels huvudfiender. Det finns inget ärligt uppsåt i det. Syftet är att manipulera folk till att attackera fel måltavla.
Citat:
Ursprungligen postat av
chonard
En fråga? Varför bryr sig Svensson om konflikter som grundar sig i religioner..
Israel-Palestina är en etnisk och territoriell konflikt, inte religiös. Många israeler är sekulära och många palestinier är kristna eller sekulära.
Konflikten är relevant för oss eftersom vi redan är indragna i den. Sveriges politik dikteras på många områden av sionistiska judar i våra inhemska medier, genom internationella organisationer som ger smörjobb till svenska politiker efter partikarriären, och genom påtryckningar från USA, vars Mellanösternpolitik är kontrollerad av Israellobbyn. Israels terrorism i Mellanöstern skapar migrantströmmar till Europa och Israels stöd till islamistiska grupper medför vågor av terrordåd på vår kontinent också. Vi har starka egna intressen av att försvaga, isolera och på sikt avveckla Israel.