Citat:
Ursprungligen postat av
Strix m/94
Instämmer delvis. Turkiet är också en stor militärmakt, och hittills har detta ansetts vara en tillgång för Nato.
Som sagt. Irans inblandning med Hamas attacker, vilket dragit bort mycket uppmärksamhet från Rysslands krig i Ukraina, tyder på ett anspråk även utanför MÖ. Iran anses också bedriva omfattande spionverksamhet i Europa, så att det är ett stort hot är tveklöst.
Jag säger inte att vi bör behandla varesig Turkiet, Saudi Arabien eller Iran som fiender eller vänner. Vi har inte råd med sådana spel i en kaotisk konfliktzon som Mellanöstern. Vi bör vara varsamma och ha goda relationer med dem alla, och absolut inte välja sida mellan dem. Se och lär från hur kineserna hanterar Mellanöstern.
Det är minst sagt en ganska långsökt hot som Iran i så fall står för mot Europa jämfört med Saudi Arabien och Turkiet. Det går ju lika gärna att se Iran då som en positiv kraft för Europa då de gav aktivt stöd till Assads kamp mot Isis, samt all huvudvärk de orsakar för Saudi Arabien (och till mindre grad Turkiet).
I Mellanöstern så får du en hel del min fiendes fiendes fiende och min väns fiendes vän som också är min fiendes vän och också vän till min fiendes fiender, och det blir då alltför förvirrande för att skapa allianser grundat på vilka fiender man har gemensamt med land x eller y.
Ifall ISIS är din fiende och Israel är din vän, och Assad är din väns (Israel) fiendes (Iran) vän och ISIS är din väns fiendes fiende och Iran är din väns fiendes vän, då blir det inte så enkelt att spela på vem som är din fiendes fiende och därmed din vän. Assad var också genom sin sekulära ledarskap kristna arabers vän i området och höll tillbaka en islamistisk rörelse som kunde ha mördat Syriens 2 miljoner kristna och förstört världens äldsta kyrkor i området (därmed var Assad hela kristna världens vän). Israel kan tillsammans med Saudierna och amerikanerna se ISIS och andra destabiliserande sunni-extremister som förstör Irans shia bälte in till Syrien och södra Libanon som positivt, då ISIS är mindre av ett hot mot just Israel än hezbollah. Däremot är ISIS ett större hot mot Västvärlden med sin mer internationella terrorism, och amerikansk och saudisk stöd till sunni-islamistiska "frihetskrigare" (storslagna ord som används när terrorister är ens fienders fiender) i Libyen och Syrien var inte bra för Europa (ifall inget annat för miljontals flyktingar vi fick in därigenom) även ifall det potentiellt skulle vara bra för Israel och Saudi Arabien (nu misslyckades det med att Frankensteins monster ISIS blev för extremt heltenkelt, men Libyens radikala "frihetskrigare" förstörde Gaddafis Libyen till spillror).
Så tro inte att du kommer ha liknande intressen som Israel när du vill bekämpa element som bedriver internationell terrorism i mellanöstern. Det där förstår ju Israel som själv inte ser Ryssland som fiender trots att Ryssland är deras främsta fiendes (Iran) bästa vän och bästa vännens (USA) främsta fiende (tillsammans med Kina), och därmed har man inte gett stöd till Ukraina. Israel gick ju inte ens med på sanktionerna Väst applicerade mot Ryssland, och det finns fortfarande stora affischer där Netanyahu skakar hand med Putin hängandes längs Israels gator.
Israel är bättre på att spela det stora globala maktspelet heltenkelt än oss naiva nordeuropeer.