Citat:
Ursprungligen postat av
OriginalBiceps
Nej det gör jag inte, och ingen annan seriös människa heller.
Kosten har bestått av väldigt mycket större andel kolhydrater genom historien än vad som är normalt idag. Då pratar jag långt längre tillbaka än 70-talet. Motbevisa mig gärna data på hur kolhydratskonsumptionen sett ut både före och efter 70-talet.
Dessutom har du inte läst mina källor verkar det som. De redovisar hur protein påverkar barnets vikt, bland annat genom uppreglering av IGF-1. Jag pratar alltså om pre-pubertala barn, inte tonåringar.
Ditt svammel om "balans" förstår jag inte ens.

Vi tar och ger dig lite basfakta:
Khan Medicine om just fett och proteinmetabolism.
https://www.youtube.com/watch?v=GnXNTC3EyWg
Nej, kosten har inte bestått i mycket större del av kolhydrater än den gamla tallriksmodellen (som består av nästan 85% kolhydrater). Före 70-talet hade man en mer balanserad modell med mer protein i form av fisk och kött och mer fett. Idag har man som sagt en tallrik där man har väldigt lite fett (Det som barn behöver mest faktiskt) och väldigt lite protein. Man har ökat tallriksmodellen till att ha spannmål, bröd och grönsaker till 85% (alla dessa är kolhydrater).
Nu säger jag inte att barn skall undvika kolhydrater, för det är fullkomligt banalt och felaktigt. Men drar man ned kolhydraterna till runt 55-60% av måltiden så räcker det för ett barn. Som du ser i lektionen från Khan har kroppen mer nytta av fett och protein än glykogen. Däremot är det inte bra att små barn går på en djup ketogen kost (om det inte finns noggranna medicinska kontroller för det) då barnet behöver fettet och proteinerna för att bygga sina kroppsfunktioner.
I dagens samhälle behöver vi nog skala ned kolhydraterna till nästan 45% då vi har fler stillasittande barn idag. OM inte barn rör på sig kan de inte förbränna den andel kolhydrater de får i sig och glykogenen ombildas istället till fett. Eftersom att barn går på en glykogen diet och har glykogen och glukosvärden som skjuter i höjden av all majskrokar, majsgröt, majsvälling och en tallriksmodell av 85% kolhydrater, kommer kroppen aldrig till det stadium att den behöver förbränna fett. Den har en ständig tillgång till glykogen. Därav blir barn feta för att glykogen ombildas till fett som aldrig förbränns.
DÄREMOT BEHÖVER BARN FETT OCH PROTEIN TILL KROPPSUTVECKLING!
Det är betydligt svårare för kroppen att ombilda protein till fett än vad det är att ombilda glykogen till fett. Äter man mer protein och fett till andel i måltiden så kommer dessa att förbrännas när glykogenet tar slut (som du vet).
(Sedan välj dina källor med omsorg då jag snabbt kan se om de är objektiva eller inte).