• 1
  • 2
2021-03-23, 08:54
Medlem
EnLitenFryss avatar
Läste denna i kommunalarbetaren och blir helt bananer på en del föräldrar.

https://ka.se/2021/03/22/nar-barnen-blir-vara-kunder/

Några citat:

Citat:
Chefen har fått ett samtal. En familj vill inte ha normalkost till sitt barn. De vill heller inte ha någon av de etablerade undantagen. Det vill säga vegetarisk eller fläskfri kost. Som dietkock hamnar de som är allergiska och intoleranta på mitt matbord. Detta barn är dock inget av det. Föräldrarna vill ha stenålderskost. Chefen har googlat. Färsk fisk, färskt kött, frukt, bär, nötter, inga mjölkprodukter, inget salt, inget vitt socker, inga spannmålsprodukter.

Citat:
Chefen säger att föräldrarna är läkarstudenter och vet minsann vad de pratar om. De äter själva stenålderskost. På stenåldern fick man inte cancer, säger de och chefen. Det var väl för att man dog vid trettiofem, tänker jag, men säger ingenting. Det finns en risk för att barn som växer upp med stenålderskost blir kortare än andra barn på grund av kalkbrist. Men det väger de upp med att äta kalktabletter.

Hur mycket anpassningar ska skolorna behöva göra pga föräldrarnas personliga övertygelser?
Citera
2021-03-23, 09:02
Moderator
Maviels avatar
Det där är jättesvårt att svara på - speciellt om du har barn som hamnar i gråzonen.

Så som det fungerar i de flesta skolor idag avslår skolorna om läkarintyg saknas. Med undantag av mat som är minus fläsk, och i många fall finns det även ett vegetariskt alternativ att välja.

Jag har en dotter som inte är diagnosticerad med laktosintolerans, men som mår fruktansvärt dåligt och blir gasig i magen. Hon fick inte laktosfri kost. Nu går det ju oftast att hantera med laktrase tabletter och att undvika viss mat.

Jag har även en son med autism som under småbarnsåren hade väldigt svårt med maten relaterat till sin autismdiagnos. Han klarade inte av mat i för stora bitar, sammanblandad mat, morötter, svamp. I princip fanns det 3 rätter som skolan erbjöd som han kunde äta utan att han reagerade kraftigt med att kaskadkräka över matsalen. Han var underviktig och orkade inte med sin skolgång. Vi hade läkarintyg på hans selektiva kost relaterat till hans autismdiagnos. Det bestämde sig skolan att avslå. Kändes mindre bra. Som tur var bytte vi till en specialskola där de insåg att deras uppdrag var att se till att barn ska få en näringsriktig måltid så att de kan fungera under skoldagen.

Spontant tycker jag utifrån då att stenålderskosten går bort. Uppenbarligen dock för dessa föräldrarna är det viktigt för dem. Lika viktigt som för en muslim att inte äta fläskkött. Ingen av dessa är medicinskt motiverade. Det är svårt.
Citera
2021-03-23, 09:03
Moderator
Maviels avatar
Vill tillägga till mitt tidigare inlägg då att när tvånget att äta för sonen försvann - med ett pedagogiskt upplägg både hemifrån och på skola - så äter han idag i princip allt. Något jag inte tror han hade gjort om han fortsatt i en skola som kallade honom "pjåskig" och tvingade honom sitta kvar tills han ätit upp.
Citera
2021-03-23, 09:06
Medlem
FladderFarfars avatar
Skicka med ungen ett köttben, en abborre och lite nötter.

Problem solved.
Citera
2021-03-23, 09:07
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Läste denna i kommunalarbetaren och blir helt bananer på en del föräldrar.

https://ka.se/2021/03/22/nar-barnen-blir-vara-kunder/

Några citat:

Hur mycket anpassningar ska skolorna behöva göra pga föräldrarnas personliga övertygelser?

Stenålderskosten är mycket bra, mycket bättre än vegetariskt skit man kör två dagar i veckan nu, och fläskkött, gissa varför det inte får vara fläsk i maten nu kan du ju gissa. Alla korvar smakar skit då de är gryniga korvar utan fläskkött.
Citera
2021-03-23, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Det där är jättesvårt att svara på - speciellt om du har barn som hamnar i gråzonen.

Så som det fungerar i de flesta skolor idag avslår skolorna om läkarintyg saknas. Med undantag av mat som är minus fläsk, och i många fall finns det även ett vegetariskt alternativ att välja.

Jag har en dotter som inte är diagnosticerad med laktosintolerans, men som mår fruktansvärt dåligt och blir gasig i magen. Hon fick inte laktosfri kost. Nu går det ju oftast att hantera med laktrase tabletter och att undvika viss mat.

Jag har även en son med autism som under småbarnsåren hade väldigt svårt med maten relaterat till sin autismdiagnos. Han klarade inte av mat i för stora bitar, sammanblandad mat, morötter, svamp. I princip fanns det 3 rätter som skolan erbjöd som han kunde äta utan att han reagerade kraftigt med att kaskadkräka över matsalen. Han var underviktig och orkade inte med sin skolgång. Vi hade läkarintyg på hans selektiva kost relaterat till hans autismdiagnos. Det bestämde sig skolan att avslå. Kändes mindre bra. Som tur var bytte vi till en specialskola där de insåg att deras uppdrag var att se till att barn ska få en näringsriktig måltid så att de kan fungera under skoldagen.

Spontant tycker jag utifrån då att stenålderskosten går bort. Uppenbarligen dock för dessa föräldrarna är det viktigt för dem. Lika viktigt som för en muslim att inte äta fläskkött. Ingen av dessa är medicinskt motiverade. Det är svårt.
Vansinnigt märkligt av skolan. Tycker man måste mycket mer pengar på specialskolor, har själv jobbat inom det och sett first hand hur mycket bättre många elever med diagnoser mår i dessa.
Citera
2021-03-23, 09:12
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Hur vet dom att inga fick cancer på stenåldern?

Det fanns inga läkare då heller, eller dagis. Man ska leva som man lär, inte bara plocka utvalda russin ur kakan. Gissningsvis är dessa "läkare" hängivna vänsterextremister.

Det vore kul att få veta var dessa står i frågor som vaccin, 5G, chemtrails osv.
Senast redigerad av HeddonBorborello 2021-03-23 kl. 09:16.
Citera
2021-03-23, 09:14
Medlem
Anpassar man efter religion bör man vara konsekvent och anpassa efter andra idéer också.

Eller låta det vara lika för alla (undantaget allergi givetvis).

Vem säger att en vansinnig idé är mer ok än en annan? (Religion kontra stenåldersmat).
Citera
2021-03-23, 09:46
Medlem
warfighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femlaxar
Anpassar man efter religion bör man vara konsekvent och anpassa efter andra idéer också.

Eller låta det vara lika för alla (undantaget allergi givetvis).

Vem säger att en vansinnig idé är mer ok än en annan? (Religion kontra stenåldersmat).
Jag håller med dig. Man borde kunna dra ner på anpassningarna som baseras på fria fantasier och nöja sig med att tydligt markera vad som innehåller vad, så kan de som har låtsaskompisar välja bort just de sakerna. Eget ansvar att ta med en macka hemifrån om maten inte passar.
Citera
2021-03-23, 09:50
Medlem
klart inte förskolan ställer upp på detta - de lär knappast ha råd om alla ska ha färsk mat på bordet.
Citera
2021-03-23, 10:02
Medlem
Helt sjukt egentligen. Ska man avvika från normala saker så ska man fan betala för det själv och ta med egen mat. Detta tycker jag gäller även fläsk förnekare. Skiter fullständigt i om det är religions baserat. Precis som en övertygelse till en gud är ju dessa föräldrars övertygelse om just kost och borde enligt rimlighetensskull betraktas jämnbördigt och då kan vi lika gärna dra åt för alla och sluta serva idioter deras dieter.
Citera
2021-03-23, 10:15
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Hur vet dom att inga fick cancer på stenåldern?

Skeletten finns ju i vissa fall kvar. Cancer syns inte alltid i skelettet, men ganska ofta sprider det sig till skelettet eller trycker på skelettet och lämnar därmed spår. Det finns även studier på mumier som visar på samma sak. Man tror att ökad cancer beror på kost och industrialisering.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in