2021-03-22, 23:36
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FettoBob
I mitt andra inlägg angav ett exempel om möjligheten att bevisa subjektiva upplevelser i människor genom fMRI. Alltså, att vara medveten om en tanke. Om denna "FZ" sedan visar känslor externt och på fMRI, ser jag ingen anledning till att misstro dennes subjektiva upplevelser om känslor heller. Vad säger du?

Jag säger nog detta: att det enda du och jag någonsin objektivt kan observera är just beteende och hjärntillstånd. Det tycks, utan större bekymmer, vara möjligt att föreställa sig en situationen i vilken hjärntillstånd och beteenden förblir desamma, men där den subjektiva upplevelsen uteblir. Vi kan tyvärr inte se subjektiva känslomässiga upplevelser på en fMRI.
Citera
2021-03-22, 23:42
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Jag kan inte föreställa mig hur filosofiska zombies skulle fungera, d.v.s. ett system som skulle sakna medvetenhet men ändå kunna göra allt som vi kan göra. Det är mycket möjligt att ett sådant system är möjligt, men jag kan inte se något som talar för det.

Det finns alltså ingen som påstår att filosofiska zombies finns i den verkliga världen. Chalmers menar dock att de är just tänkbara, möjliga att föreställa sig utan att stöta på motsägelser. Och att de är logiska möjliga eftersom de är tänkbara. Och eftersom de är logiskt möjliga, måste fysikalismen vara falsk. Håller du med?
Citera
2021-03-22, 23:45
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Jag säger nog detta: att det enda du och jag någonsin objektivt kan observera är just beteende och hjärntillstånd. Det tycks, utan större bekymmer, vara möjligt att föreställa sig en situationen i vilken hjärntillstånd och beteenden förblir desamma, men där den subjektiva upplevelsen uteblir. Vi kan tyvärr inte se subjektiva känslomässiga upplevelser på en fMRI.

Det stämmer att vi inte kan se subjektiva känslomässiga upplevelser. Men antagandet om FZs påstår att de saknar medvetande. Det går att bevisa medvetandet genom fMRI och förhör.
Citera
2021-03-22, 23:47
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Det går att bevisa medvetandet genom fMRI och förhör.

Hur då?
Citera
2021-03-22, 23:48
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
P-zombien.

Hur ska jag kunna veta vem som är vem?
Det kan jag inte. Alltså är det enklast att utgå ifrån att inget skiljer dem åt.
Tills motsatsen bevisas.

Med andra ord; p-zombie blir ett meningslöst begrepp.
Citera
2021-03-22, 23:50
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Hur då?

En FZ tänker på en boll, och säger "jag tänker på en boll", samtidigt som fMRIn får fram bilden av bollen. Då är FZ medveten om sin tanke.
Senast redigerad av FettoBob 2021-03-22 kl. 23:52.
Citera
2021-03-22, 23:55
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Hur ska jag kunna veta vem som är vem?
Det kan jag inte. Alltså är det enklast att utgå ifrån att inget skiljer dem åt.
Tills motsatsen bevisas.

Jag tror du missförstår. Det här är alltså ett tankeexperiment, och vi är, då vi genomför detta tankeexperiment, helt på det klara över vem som är zombien och vem som är människan. Det faktum att vi, helt uppenbarligen, under något slags blindtest, skulle ha svårt att skilja mellan en zombie och en människa är liksom inte riktigt relevant. Det är alltså ingen som skall ge sig ut på stan för att bevisa att någon kanske eller kanske inte är en zombie.

Citat:
Med andra ord; p-zombie blir ett meningslöst begrepp.

Nej då, som du ser så använder man dem för att torgföra tänkbarhetsargument, ett argument som diskuteras flitigt av samtidigt filosofer inom medvetandefilosofin.
Senast redigerad av Elyon 2021-03-22 kl. 23:58.
Citera
2021-03-22, 23:56
Medlem
Elyons avatar
Citat:
En FZ tänker på en boll, och säger "jag tänker på en boll", samtidigt som fMRIn får fram bilden av bollen. Då är FZ medveten om sin tanke.

Det var alltså fenomenella upplevelser, och inte tankar. Vi vet att maskiner och zombies kan tänka. Vad de saknar är fenomenellt medvetande.
Citera
2021-03-22, 23:57
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Det stämmer att vi inte kan se subjektiva känslomässiga upplevelser. Men antagandet om FZs påstår att de saknar medvetande. Det går att bevisa medvetandet genom fMRI och förhör.

Om du kopplade ihop din hjärna med zombien så skulle du få den subjektiva upplevelsen.
Citera
2021-03-23, 00:08
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Jag tror du missförstår. Det här är alltså ett tankeexperiment, och vi är, då vi genomför detta tankeexperiment, helt på det klara över vem som är zombien och vem som är människan. Det faktum att vi, helt uppenbarligen, under något slags blindtest, skulle ha svårt att skilja mellan en zombie och en människa är liksom inte riktigt relevant. Det är alltså ingen som skall ge sig ut på stan för att bevisa att någon kanske eller kanske inte är en zombie.

Nej då, som du ser så använder man dem för att torgföra tänkbarhetsargument, ett argument som diskuteras flitigt av samtidigt filosofer inom medvetandefilosofin.

Premissen är att det föreligger en skillnad. Samtidigt så kan inget experiment avgöra någon skillnad.
Det är ju fel.
En människa och en p-zombie är exakt samma sak.
Citera
2021-03-23, 00:09
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Det var alltså fenomenella upplevelser, och inte tankar. Vi vet att maskiner och zombies kan tänka. Vad de saknar är fenomenellt medvetande.

På vilket sätt saknar den fenomenellt medvetande om du ber den att tänka på ett träd, som den sedan uppfattar, och tänker på, vilket fMRIn kan understryka?
Citera
2021-03-23, 00:11
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Om du kopplade ihop din hjärna med zombien så skulle du få den subjektiva upplevelsen.

Det låter som en perfekt meditationsteknik! Helt stilla i zombiehuvudet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in