2021-03-23, 00:15
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FettoBob
Det låter som en perfekt meditationsteknik! Helt stilla i zombiehuvudet.

Tänk på att det inte är någon skillnad mellan en p-zombie och en människa. P-zombie är bara ett annat ord för människa.
Citera
2021-03-23, 00:19
Medlem
Theofrast.Bombasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Hur ska jag kunna veta vem som är vem?
Det kan jag inte. Alltså är det enklast att utgå ifrån att inget skiljer dem åt.
Tills motsatsen bevisas.

Med andra ord; p-zombie blir ett meningslöst begrepp.
Citera
2021-03-23, 00:21
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
Tänk på att det inte är någon skillnad mellan en p-zombie och en människa. P-zombie är bara ett annat ord för människa.

Vi är varken p-zombies eller människor; vi är filosofiska människor
Citera
2021-03-23, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Det finns alltså ingen som påstår att filosofiska zombies finns i den verkliga världen. Chalmers menar dock att de är just tänkbara, möjliga att föreställa sig utan att stöta på motsägelser. Och att de är logiska möjliga eftersom de är tänkbara. Och eftersom de är logiskt möjliga, måste fysikalismen vara falsk. Håller du med?
Vadå föreställa sig? Så som det går att föreställa sig Spindelmannen utan att stöta på några motsägelser? Bara för att man inte ser någon motsägelse så innebär inte det att det inte finns. Ska det vara någon mening med en sådan föreställning så måste man kunna beskriva exakt hur systemet fungerar, annars kan man inte veta om det är fysikaliskt möjligt eller inte.

Och nej, även om filosofiska zombies vore möjliga så kan medvetandet ändå vara en extra helt och hållet fysisk process i hjärnan, en process utan någon funktion.
Citera
2021-03-23, 00:22
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Vi är varken p-zombies eller människor; vi är filosofiska människor

FB-zombies!
Citera
2021-03-23, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Vadå föreställa sig? Så som det går att föreställa sig Spindelmannen utan att stöta på några motsägelser? Bara för att man inte ser någon motsägelse så innebär inte det att det inte finns. Ska det vara någon mening med en sådan föreställning så måste man kunna beskriva exakt hur systemet fungerar, annars kan man inte veta om det är fysikaliskt möjligt eller inte.

Och nej, även om filosofiska zombies vore möjliga så kan medvetandet ändå vara en extra helt och hållet fysisk process i hjärnan, en process utan någon funktion.
Ja, men Nej.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Funktion
Citat:
En funktion är en regel som till varje invärde kopplar utvärden. Ofta beskrivs sambandet mellan invärde och utvärde med en matematisk formel, där invärdet representeras med en eller flera variabler, alternativt med en tabell eller grafiskt med en graf, ett sambandsdiagram eller ett pildiagram. En viktig egenskap hos funktioner är att de är deterministiska (det vill säga konsekventa, så att varje invärde alltid ger samma utvärde). Detta gör att funktionen kan ses som en maskin, som systematiskt levererar utvärden så fort man stoppar in invärden.

Etymologi:

Ordet funktion kommer av latinets functio som betyder "fullgörande, verkställande", dvs att någonting görs färdigt, att någonting fixas.

Alla (även fysikaliska) processer består av syntaktiska funktioner.
Senast redigerad av Theofrast.Bombast 2021-03-23 kl. 00:29.
Citera
2021-03-23, 00:27
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
FB-zombies!

Du, och många andra på filosofiforumet, lutar aningen mot det mer sofistikerade hållet än den genomsnittlige Flashbackarn
Citera
2021-03-23, 00:27
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Det finns alltså ingen som påstår att filosofiska zombies finns i den verkliga världen. Chalmers menar dock att de är just tänkbara, möjliga att föreställa sig utan att stöta på motsägelser. Och att de är logiska möjliga eftersom de är tänkbara. Och eftersom de är logiskt möjliga, måste fysikalismen vara falsk. Håller du med?

Men visst är det en motsägelse att utgå ifrån att det föreligger en skillnad (vilken endast är vagt definierad) för att i nästa stund hävda att ingen skillnad finns i praktisk mening.

Alltså finns det anledning att ifrågasätta premissen som ju är medvetandet.
Citera
2021-03-23, 00:32
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Du, och många andra på filosofiforumet, lutar aningen mot det mer sofistikerade hållet än den genomsnittlige Flashbackarn

"Aningen", det är ju alltid något

I vilket fall, för att hålla mig till topic, jag tvivlar på medvetandet så som vi är vana att föreställa oss det.
Jag utesluter inte att jag själv är en p-zombie, och det menar jag helt seriöst.
Citera
2021-03-23, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theofrast.Bombast
Ja, men Nej.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Funktion

Alla (även fysikaliska) processer består av syntaktiska funktioner.
Nu diskuterar vi inte matematik utan kroppsfunktioner.
Citera
2021-03-23, 00:50
Medlem
FettoBobs avatar
Citat:
"Aningen", det är ju alltid något

I vilket fall, för att hålla mig till topic, jag tvivlar på medvetandet så som vi är vana att föreställa oss det.
Jag utesluter inte att jag själv är en p-zombie, och det menar jag helt seriöst.

Jag utesluter inte att du är en party-zombie!
Citera
2021-03-23, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Nu diskuterar vi inte matematik utan kroppsfunktioner.
Även kroppsfunktioner är funktioner.

Rätt skall vara rätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in