• 3
  • 4
2021-03-21, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Skriver allt på tydlig svenska. Inte bra så?

jodå det är precis det jag menar. Du jobbar med redovisning/revision, det ser jag på språket och termerna du använder
Citera
2021-03-21, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGalliano
jodå det är precis det jag menar. Du jobbar med redovisning/revision, det ser jag på språket och termerna du använder

Nej, inte det. Driver ett litet företag, som småföretagare får man hålla reda på det mesta!
Citera
2021-03-21, 19:16
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Personlig borgen till eget (nystartat) företag får man nog acceptera, tämligen vanligt.

Hur tänkte du med "förhandla"? summan av "första förhöjd hyra" och samtliga månadsavgifter samt restvärde skall ju stämma överens med priset på bilen, inte något att förhandla om. Bilpriset kan däremot givetvis vara föremål för förhandling.
Jag har skaffat bil till samtliga mina bolag innan första bokslutet. Inga lyxbilar utan vanliga små skåpbilar.
Förhandlingen? Banken säger 0-20% första förhöjda hyra, 50% restvärde och personlig borgen. Jag svarar med 30% första förhöjda hyra och 40% restvärde, alltså mer aggressiv betalningsplan men ingen personlig borgen. Funkar alltid. Jag har normalt banken som leasinggivare för bilen.
Citera
2021-03-21, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Jag har skaffat bil till samtliga mina bolag innan första bokslutet. Inga lyxbilar utan vanliga små skåpbilar.
Förhandlingen? Banken säger 0-20% första förhöjda hyra, 50% restvärde och personlig borgen. Jag svarar med 30% första förhöjda hyra och 40% restvärde, alltså mer aggressiv betalningsplan men ingen personlig borgen. Funkar alltid. Jag har normalt banken som leasinggivare för bilen.

Vilket inte innebär att detta kan tillämpas av andra, allehanda detaljer som kan påverka.
Vad vinner du på ditt upplägg då, förutom avsaknaden av borgenskrav givetvis?
Citera
2021-03-21, 19:26
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Vilket inte innebär att detta kan tillämpas av andra, allehanda detaljer som kan påverka.
Vad vinner du på ditt upplägg då, förutom avsaknaden av borgenskrav givetvis?
Att slippa borgen är huvudanledningen.
Sen brukar restvärdet vara långt över 40% men det har jag ju redan betalat för. Trevligt med klirr i kassan oavsett.
Citera
2021-03-21, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Att slippa borgen är huvudanledningen.
Sen brukar restvärdet vara långt över 40% men det har jag ju redan betalat för. Trevligt med klirr i kassan oavsett.
Borgen skall förstås undvikas, men resten skall ändå totalt bli värdet på bilen. Om du köper lös bilen på slutet så kan inte moms lyftas på den delen, kan vara en anledning att hålla ned restvärdet.
Citera
2021-03-22, 23:25
Medlem
varför tar du inte och leasar en företagsbil? det borde väl kunna gå.
Citera
2021-03-23, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGalliano
varför tar du inte och leasar en företagsbil? det borde väl kunna gå.
En stor del av tråden handlar just om det samt det troliga kravet på personlig borgen.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in