• 1
  • 2
2021-03-21, 11:23
Medlem
KokaKings avatar
Har ett helt nystartat AB som är i behov av en tjänstebil för att kunna utföra de jobb och tjänster vi erbjuder. En arbetsbil av format skåpbil är vad vi behöver.

Banken vill inte låna oss några pengar för att det inte finns någon historik att utgå ifrån.

Så vad är bäst i detta läget? Finansiera bilen privat och ställa den på mig som privatperson eller köpa bilen privat och sen skriva den på företaget?

Är lite förvirrad med alla olika beteckningar av förmånsbil och tjänstebil. Det är ju en tjänstebil vi behöver. Men som jag förstår det som kan man äga bilen privat och låta företaget stå för alla kostnader.

Tack på förhand!
Citera
2021-03-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaKing
Har ett helt nystartat AB som är i behov av en tjänstebil för att kunna utföra de jobb och tjänster vi erbjuder. En arbetsbil av format skåpbil är vad vi behöver.

Banken vill inte låna oss några pengar för att det inte finns någon historik att utgå ifrån.

Så vad är bäst i detta läget? Finansiera bilen privat och ställa den på mig som privatperson eller köpa bilen privat och sen skriva den på företaget?

Är lite förvirrad med alla olika beteckningar av förmånsbil och tjänstebil. Det är ju en tjänstebil vi behöver. Men som jag förstår det som kan man äga bilen privat och låta företaget stå för alla kostnader.

Tack på förhand!

Nja, om du använder din privata bil i företaget, får du bara dra av 18,50kr / mil och inget annat.
Kan inte företagsleasing vara en idé ? Känner dock inte till hur det fungerar i detalj.
Citera
2021-03-21, 11:58
Medlem
holmiums avatar
Det bästa och minst riksfyllda under uppbyggnadsfasen är att köra med en privat bil i företaget.
För närvarande kan du skattefritt debitera företaget 18,50 per körd mil.
Vad du debiterar företaget utöver 18,50 per mil beskattas som inkomst.

Du behöver inte fråga någon om lov för detta och du slipper kräla i stoftet för banken eller leasegivare.
Citera
2021-03-21, 12:11
Medlem
KokaKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Nja, om du använder din privata bil i företaget, får du bara dra av 18,50kr / mil och inget annat.
Kan inte företagsleasing vara en idé ? Känner dock inte till hur det fungerar i detalj.

Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det bästa och minst riksfyllda under uppbyggnadsfasen är att köra med en privat bil i företaget.

Du behöver inte fråga någon om lov för detta och du slipper kräla i stoftet för banken eller leasegivare.
Tack för svar hörrni.

Problemet med det är ju att vi behöver en skåpbil för att flytta och lasta grejer. Så privat bil går inte då varken jag eller min kollega äger en sådan. I det fallet blir det då att finansiera skåpbilen privat och göra avdrag för körda mil. Kan jag senare sälja bilen till mitt egna företag för att få tillbaka dom pengarna/betala av lånet privat?
Citera
2021-03-21, 12:12
Medlem
Citat:

Generellt något som bör undvikas, finns givetvis situationer då det anbefalles.
I aktuellt fall krävs tydligen en skåpbil, därmed inte ett fordon som redan existerar privat, ej heller lämpligt att äga privat då det har begränsad användbarhet privat. Dessa nämnda 18,50 räcker inte långt, därför lämpligt endast om en mycket begränsad körsträcka förväntas bli aktuell.

Troligen mest lämpligt med företagsleasing, vid nystartat företag krävs säkert personlig borgen för att accepteras. Alternativt köpa den kontant och förbättra likviditeten i företaget temporärt genom ett lån från ägaren till företaget.
Om större bil än en Caddy erfordras kan det vara lönsamt att hitta en med luftspalt bakom hytten.
Citera
2021-03-21, 12:18
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Generellt något som bör undvikas, finns givetvis situationer då det anbefalles.
I aktuellt fall krävs tydligen en skåpbil, därmed inte ett fordon som redan existerar privat, ej heller lämpligt att äga privat då det har begränsad användbarhet privat. Dessa nämnda 18,50 räcker inte långt, därför lämpligt endast om en mycket begränsad körsträcka förväntas bli aktuell.

Troligen mest lämpligt med företagsleasing, vid nystartat företag krävs säkert personlig borgen för att accepteras. Alternativt köpa den kontant och förbättra likviditeten i företaget temporärt genom ett lån från ägaren till företaget.
Om större bil än en Caddy erfordras kan det vara lönsamt att hitta en med luftspalt bakom hytten.

Där finns ingen gräns vid 18,50. Det är en beskattningsfråga.

Vad finns det för hinder att äga en eller flera skåpbilar, lastbilar eller vilket fordon som helst privat ?

Det enda är att om man köper privat skall man köpa ett fordon som inte är momssmittat längre, det brukar bli billigare. Så egentligen är man hänvisad till begagnade fordon som har ägts av privatpersoner.
Citera
2021-03-21, 12:22
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Tack för svar hörrni.

Problemet med det är ju att vi behöver en skåpbil för att flytta och lasta grejer. Så privat bil går inte då varken jag eller min kollega äger en sådan. I det fallet blir det då att finansiera skåpbilen privat och göra avdrag för körda mil. Kan jag senare sälja bilen till mitt egna företag för att få tillbaka dom pengarna/betala av lånet privat?

Ja givetvis, finns det pengar i bolaget kan du när som helst sälja bilen till detta.
Om du privat är likvid är det en bra lösning att låna in pengar till firman mot ränta och låta firman köpa bilen.

Om tillgången på likvid är den trånga sektorn så hjälper dock inte ägandeformen......
Citera
2021-03-21, 12:22
Medlem
Citat:
Där finns ingen gräns vid 18,50. Det är en beskattningsfråga.

Vad finns det för hinder att äga en eller flera skåpbilar, lastbilar eller vilket fordon som helst privat ?

Det enda är att om man köper privat skall man köpa ett fordon som inte är momssmittat längre, det brukar bli billigare. Så egentligen är man hänvisad till begagnade fordon som har ägts av privatpersoner.

Inget som hindrar att köpa privat, men sällan någon nytta av dessa privat.
18,50 skattefritt, allt därutöver skattas som lön.

Ditt sista stycke förefaller obegripligt, menar du tvärtom? Köps bilen på företaget så skall den däremot inte vara momssmittad om det skall gå att lyfta någon moms alls, endast halv sådan vid leasing, hel om det är flak eller skåp med separat hytt.
Citera
2021-03-21, 12:32
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Inget som hindrar att köpa privat, men sällan någon nytta av dessa privat.
18,50 skattefritt, allt därutöver skattas som lön.

Ditt sista stycke förefaller obegripligt, menar du tvärtom? Köps bilen på företaget så skall den däremot inte vara momssmittad om det skall gå att lyfta någon moms alls, endast halv sådan vid leasing, hel om det är flak eller skåp med separat hytt.

Det fetade vi menar uppenbarligen detsamma men infallsvinkeln är olika:

Köper man bil på ett företag vill man kunna göra det begränsade momsavdraget.
Köper man bil privat är detta egalt.
Citera
2021-03-21, 12:34
Medlem
Citat:
Det fetade vi menar uppenbarligen detsamma men infallsvinkeln är olika:

Köper man bil på ett företag vill man kunna göra det begränsade momsavdraget.
Köper man bil privat är detta egalt.
Exakt så, men du skrev annorlunda.
Då ts är ute efter en skåpbil så kan det eventuellt gå att lyfta av full moms, detta beroende på vilken biltyp som passar. Vet inte heller om denne är ute efter nytt eller begagnat.
Citera
2021-03-21, 12:44
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Tack för svar hörrni.

Skaffa en oberoende firma som kan uppskatta det aktuella värdet vid tidpunkten. Den kan ni få genom att ni gör en överenskommelse med den ni köper bilen av att det skall ingå så slipper ni den extra utgiften.
Jag har gjort det och det har inte varit några problem alls. Jag fick bilen tom generöst värderad och förlorade inte så mycket alls privat på värdet. Plus att jag fick in milpengar under tiden.
Citera
2021-03-21, 12:51
Medlem
KokaKings avatar
Citat:
Exakt så, men du skrev annorlunda.
Då ts är ute efter en skåpbil så kan det eventuellt gå att lyfta av full moms, detta beroende på vilken biltyp som passar. Vet inte heller om denne är ute efter nytt eller begagnat.
Mycket riktigt. Det kommer inte att gå att dra av momsen om jag köper den privat. Så självklart är detta en kostnadsfråga. Om det går undviker jag att köpa den privat. Men som Holmium skrev så kan man väl isåfall låna pengar till bolaget. Och på så sätt köpa bilen via företaget.

Problemet handlar dels om själva finansieringen och dels om vilka avdrag eller inte vi kan göra. För tillfället tittar vi på bilar från 2017 och uppåt, begagnat alltså. Vet inte vad fördelen är med att köpa en ny, ja ser inte hur vi skulle kunna få ett lån på företaget via en bilfirma om inte banken vill låna oss. Haft liknande problem när vi skulle köpa abonnemang och sådär.

Så antigen låna pengar till företaget och köpa bilen på så sätt eller att leasa.

Leasing på företagsbil känns väl sådär då den riskerar att bli bucklig repig och annat...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in