2021-03-21, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KokaKing
Tack! Guld värt, det visste jag inte. Jag drog en pararell till leasing mot privatpersoner. Då ska jag följa upp detta.

Har i eget företaget tre bilar, en som tagits ut ny är på leasingavtal, de andra köpta, äldre modeller.
Betalade en första förhöjd hyra när bilen hämtades på cirka 170', sedan 9' per månad. Slutligen skall den lösas till ett förutbestämt belopp efter tre år för ungefär 300'. Inget ingår utöver bilen, service, reservdelar och vad som mer kan vara betalas av företaget. Notera att slutpriset är fast, har bilen körts långt så blir det att betala ett överpris, men det i sin tur orsakat av "för låg" månadsavgift.
Citera
2021-03-21, 13:22
Medlem
Framförallt vid köp av ny bil bör exempelvis vinterhjul och andra lösa tillbehör köpas separat (inget som hindrar att det sker på samma företag, bara det är på separat faktura), på allt förutom själva bilen kan full moms lyftas. På en begagnad bil där vinterhjul följer med går det givetvis inte.
Citera
2021-03-21, 13:24
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Har ett helt nystartat AB som är i behov av en tjänstebil för att kunna utföra de jobb och tjänster vi erbjuder. En arbetsbil av format skåpbil är vad vi behöver.

Banken vill inte låna oss några pengar för att det inte finns någon historik att utgå ifrån.

Så vad är bäst i detta läget? Finansiera bilen privat och ställa den på mig som privatperson eller köpa bilen privat och sen skriva den på företaget?

Är lite förvirrad med alla olika beteckningar av förmånsbil och tjänstebil. Det är ju en tjänstebil vi behöver. Men som jag förstår det som kan man äga bilen privat och låta företaget stå för alla kostnader.

Tack på förhand!
20-30% handpenning och 40% restvärde har funkat för mina nystartade bolag.

EDIT. Upplägget gäller alltså företagsleasing.
Citera
2021-03-21, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
20-30% handpenning och 40% restvärde har funkat för mina nystartade bolag.

EDIT. Upplägget gäller alltså företagsleasing.

Verkar rimligt. Om de sedan begär personlig borgen beror på övriga omständigheter och vad det rör sig om för belopp.

Du menar knappast handpenning, men skulle ha varit sådan vid avbetalning. "Första förhöjd hyra" brukar det benämnas. Leasing är ju en form av hyra.
Citera
2021-03-21, 13:37
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Verkar rimligt. Om de sedan begär personlig borgen beror på övriga omständigheter och vad det rör sig om för belopp.

Du menar knappast handpenning, men skulle ha varit sådan vid avbetalning. "Första förhöjd hyra" brukar det benämnas. Leasing är ju en form av hyra.
Japp. Jag syftade på "första förhöjd hyra". En kontantinsats.
Vad gäller personliga borgen så har jag aldrig gått med på sådant. Om personlig borgen krävs för att få bilen, och TS är med på noterna, så se i alla fall till att förhandla hårt på "första förhöjda hyran" och restvärdet till din fördel.
Citera
2021-03-21, 14:34
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
För att sälja bilen privat till företaget?
Hav i åtanke att inget momsavdrag kan ske vid en sådan transaktion och att under den tid som bilen ägs privat ingen kostnad kopplad till fordonet förutom milersättningen får belasta företaget. Detta innefattar exempelvis skatt, försäkring, service, reparationer, skadekostnad i förekommande fall eller självrisker.

Har gjort liknade affärer med personbilar också, men då för att kunna använda bilen privat utan förmånsbeskattning, det senare undviks gärna på en begagnad bil och i synnerhet om den privata körningen är ringa. Nya bilar som skall användas i företaget skall aldrig ägas privat, då bättre med separat bil för privat bruk om låg körsträcka privat är trolig.
Du pratar om momssmittad bil? Momsen är väl endast intressant vid leasing?
Betalar företaget 100.000 kr till en privatperson med noll moms får väl företaget dra av 100.000 kr i företaget?
Citera
2021-03-21, 14:36
Medlem
Deckard-Cains avatar
Citat:
Jasså okej ni menar så. Inte nödvändigtvis nu när ni säger det. Vi har tittat på begagnad bil för att minska kostnaderna och inte ta för stora lån det första vi gör.

Finns säkert begagnade bilar hos försäljaren vetu!
Citera
2021-03-21, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Du pratar om momssmittad bil? Momsen är väl endast intressant vid leasing?
Betalar företaget 100.000 kr till en privatperson med noll moms får väl företaget dra av 100.000 kr i företaget?
Ja, som avdragsgill kostnad, dock ingen avlyftbar moms.

Moms gäller fullt ut om det är en lastbil med flak eller skåpbil med separat hytt, det senare kan vara aktuellt för ts.
Citera
2021-03-21, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Japp. Jag syftade på "första förhöjd hyra". En kontantinsats.
Vad gäller personliga borgen så har jag aldrig gått med på sådant. Om personlig borgen krävs för att få bilen, och TS är med på noterna, så se i alla fall till att förhandla hårt på "första förhöjda hyran" och restvärdet till din fördel.

Personlig borgen till eget (nystartat) företag får man nog acceptera, tämligen vanligt.

Hur tänkte du med "förhandla"? summan av "första förhöjd hyra" och samtliga månadsavgifter samt restvärde skall ju stämma överens med priset på bilen, inte något att förhandla om. Bilpriset kan däremot givetvis vara föremål för förhandling.
Citera
2021-03-21, 17:15
Medlem
Citat:
Jasså okej ni menar så. Inte nödvändigtvis nu när ni säger det. Vi har tittat på begagnad bil för att minska kostnaderna och inte ta för stora lån det första vi gör.

Kredit (om nu inte leasing passar) via handlaren har fördelen att bilen agerar säkerhet, därav relativt låg ränta.
Citera
2021-03-21, 17:18
Medlem
Citat:
Generellt något som bör undvikas, finns givetvis situationer då det anbefalles.
I aktuellt fall krävs tydligen en skåpbil, därmed inte ett fordon som redan existerar privat, ej heller lämpligt att äga privat då det har begränsad användbarhet privat. Dessa nämnda 18,50 räcker inte långt, därför lämpligt endast om en mycket begränsad körsträcka förväntas bli aktuell.

Troligen mest lämpligt med företagsleasing, vid nystartat företag krävs säkert personlig borgen för att accepteras. Alternativt köpa den kontant och förbättra likviditeten i företaget temporärt genom ett lån från ägaren till företaget.
Om större bil än en Caddy erfordras kan det vara lönsamt att hitta en med luftspalt bakom hytten.

alltså bara jag som älskar Nordiads sätt att förklara saker?
Citera
2021-03-21, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGalliano
alltså bara jag som älskar Nordiads sätt att förklara saker?

Skriver allt på tydlig svenska. Inte bra så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in