Citat:
Ursprungligen postat av
soliditet
Nybörjarfråga..
Jag hade vid senaste momsredovisningen ett mycket bra resultat, eftersom att jag 1. inte haft några större utgifter i företaget och 2. jag trodde att mina egna uttag skulle minska resultatet, vilket det ju inte gör, (som sagt jag är nybörjare).
Eftersom jag haft en hel del egna uttag har jag inte tillräckligt med pengar i företaget för att betala skatten. Och för närvarande inte tillräckligt med privata pengar till den heller. Jag har förvisso förlängt räkenskapsår så behöver inte betala skatt förrän i december.
Säg som exempel att resultatet var 100k. Av dessa 100k har jag tagit ut 75k till det privata som "lön". Jag har alltså 25k kvar i firman. Det fattas alltså ca 25k (om man räknar med att ca 50% ska gå till skatt, tänker jag rätt?). Hur gör jag för att rätta till detta? Jag har ett antal större jobb som pågår och som jag har framför mig, så nya pengar är på väg in i företaget, men samtidigt har jag såklart privata kostnader. Jag har snålat som sjutton med utgifter i företaget, så här finns det ju möjlighet att börja göra investeringar för att få ner resultatet. Men hur mycket kan jag investera? Kan jag teoretiskt sett använda dom 25k som finns kvar till olika inköp? Samtidigt ska jag väl betala skatt på dom 75k som jag tagit ut som "lön".
Har inte riktigt koll just nu på vilka pengar som ska gå till vad..
Du har alltså sålt varor och tjänster men inte ännu betalt moms eller lagt undan pengar till dessa skatter. Nu ser du att du inte kommer att ha råd med skatteinbetalningar. Grattis, vad tror du händer om du inte betalar dina skulder???
Tips, se till att ordna fram pengarna annars kommer det att sluta illa för dig.
Hur skulle en investering kunna få ner resultatet tänker Du? Har du pengar att investera så har du ju pengar till att betala dina skatteskulder. Om du investerar så ökar du dina anläggningstillgångar det vill säga att värdet är oförändrat och det enda som du gjort är försämrat kassaflödet vilket är jättedålig i ditt fall då du behöver kassan till att betala skulder.