2021-03-21, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coronaknemo
Du tar ut 75% i ”lön”? Det var optimistiskt.
Jag har tänkt galet. Jag fattar såklart att jag inte kan ta ut 75% i lön. Jag har snålat som fan med utgifterna i företaget, men det hjälper ju inte.
Citera
2021-03-21, 11:23
Medlem
Har hört att ca 55% av din inkomst (utanför momsen, momsen är aldrig din) blir skatt och avgifter i egen firma.
På 100k kunde du ha tagit ca 45k då. Har du 25kvar nu så verkar du sakna ca 30k till skatt (totalt 55k).

Handlar du upp dina 25k på saker som firman "behöver" har du gjort 75k vinst -> ca 42.k i skatt (13k minskad skatt), men du kommer sakna 42k till den skatten. Så just nu ser det bättre ut att inte handla upp allt och försöka spara till skatten.

Är inte säker på att jag har rätt om totala %en avgifter och skatt. Men i framtiden bör vara medveten om vad din % är och sedan tänka "på varje 100-lapp innan moms är 45kr mina". Sen får du välja en lön du vill ha och tänka ut vad du behöver fakturera för att få den.

Finns kanske fördelar med AB som någon gärna får förklara i detalj så alla glada amatörer förstår hur man kan och bör lägga upp det
Citera
2021-03-21, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Momsen är inbetald. Men skatten ska ju betalas i slutet av året. Dock vill jag föra över pengar dit löpande såklart så att jag hela tiden lägger undan pengar till det.

Jag tror det blev lite galet. Min omsättning har varit ca 80k, och utgifter i firman ca 7k. Men eget uttag 56k. Men resultatet blir ju ändå alltså 73k. Jag inser att jag gjort bort mig. Men hur räddar jag upp situationen?

Jag förutsätter att du menar att du har gjort en vinst på 73k? Om det är hela inkomsten under året har du ju ett grundavdrag som reducerar skatten en del, så det blir inte så mycket skatt.

Jag antar också att du lämnat in en preliminär inkomst och fått en preliminär skatteinbetalning per månad bestämd. Mer än det behöver du hur som helst inte betala in löpande (om ens det) innan slutlig skatt blir bestämd efter deklaration.
Citera
2021-03-21, 11:26
Medlem
Citat:
Momsen är inbetald. Men skatten ska ju betalas i slutet av året. Dock vill jag föra över pengar dit löpande såklart så att jag hela tiden lägger undan pengar till det.

Jag tror det blev lite galet. Min omsättning har varit ca 80k, och utgifter i firman ca 7k. Men eget uttag 56k. Men resultatet blir ju ändå alltså 73k. Jag inser att jag gjort bort mig. Men hur räddar jag upp situationen?

Räkna ut skatten.
Gör en likviditetsprognos.
Citera
2021-03-21, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Men-vinkeljarn
Har hört att ca 55% av din inkomst (utanför momsen, momsen är aldrig din) blir skatt och avgifter i egen firma.
På 100k kunde du ha tagit ca 45k då. Har du 25kvar nu så verkar du sakna ca 30k till skatt (totalt 55k).

Handlar du upp dina 25k på saker som firman "behöver" har du gjort 75k vinst -> ca 42.k i skatt (13k minskad skatt), men du kommer sakna 42k till den skatten. Så just nu ser det bättre ut att inte handla upp allt och försöka spara till skatten.

Är inte säker på att jag har rätt om totala %en avgifter och skatt. Men i framtiden bör vara medveten om vad din % är och sedan tänka "på varje 100-lapp innan moms är 45kr mina". Sen får du välja en lön du vill ha och tänka ut vad du behöver fakturera för att få den.

Finns kanske fördelar med AB som någon gärna får förklara i detalj så alla glada amatörer förstår hur man kan och bör lägga upp det

Jag har hela tiden tänkt att 50% är inte mina pengar, dom går till skatt/soc avg. Men lika bra att avsätta 55% då.
Citera
2021-03-21, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Jag förutsätter att du menar att du har gjort en vinst på 73k? Om det är hela inkomsten under året har du ju ett grundavdrag som reducerar skatten en del, så det blir inte så mycket skatt.
Ja jag har gjort en vinst på 73k. Var hittar jag info om grundavdrag?

Citat:
Jag antar också att du lämnat in en preliminär inkomst och fått en preliminär skatteinbetalning per månad bestämd. Mer än det behöver du hur som helst inte betala in löpande (om ens det) innan slutlig skatt blir bestämd efter deklaration.
Har inte lämnat in det än, eftersom att firman är såpass nystartad och jag inte vetat hur mycket jag kommer få in. Men jag får sätta mig med det nu då. SKV anger att jag ska betala 0kr just nu. Men det stämmer ju inte.
Citera
2021-03-21, 11:52
Medlem
Citat:
Ja jag har gjort en vinst på 73k. Var hittar jag info om grundavdrag?

Har inte lämnat in det än, eftersom att firman är såpass nystartad och jag inte vetat hur mycket jag kommer få in. Men jag får sätta mig med det nu då. SKV anger att jag ska betala 0kr just nu. Men det stämmer ju inte.

Grundavdrag:
https://www.skatteverket.se/privat/s...?q=grundavdrag

Om firman är nystartad och skv tycker du ska betala 0kr behöver du inte bry dig förrän du gjort första deklarationen. Men sätt undan pengar så du har när det är dags att betala skatten. Efter att första deklarationen är klar, kommer du att få en anpassad preliminärskatt kommande år.
Citera
2021-03-21, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Men-vinkeljarn

Det är enklare att hantera lön och skatt i ett AB, där fungerar det på samma sätt som vid anställning på vilket annat företag som helst, med källskatteavdrag varje månad som det görs löneutbetalning och arbetsgivaravgift på liknande sätt. I en EF följs ju inte beskattning och uttag åt alls.
Citera
2021-03-21, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Det är enklare att hantera lön och skatt i ett AB, där fungerar det på samma sätt som vid anställning på vilket annat företag som helst, med källskatteavdrag varje månad som det görs löneutbetalning och arbetsgivaravgift på liknande sätt. I en EF följs ju inte beskattning och uttag åt alls.
Ja jag har funderat på AB för det verkar mkt enklare på det viset.
Citera
2021-03-21, 12:13
Medlem
Citat:
Ja jag har funderat på AB för det verkar mkt enklare på det viset.
Fler än ägaren som skall ha lön? Estimerad årsomsättning?
Citera
2021-03-21, 12:59
Medlem
Citat:

Med tanke på den relativt låga omsättningen får vi nog utgå ifrån att TS redovisar enligt bokslutsmetoden alltså att hela hela redovisningen sker i allmänna deklarationen.
Och eftersom det rör sig om en enskild firma måste ju då även andra eventuella löner vägas in
för att få en helhetsbild.
Men du har ju som sagt 9 månader på dig så om du satsar på att ta ut så lite du kan privat ett tag
tills du får en kassa i firman som täcker skatterna så kanske du reder ut det.
Om inte lönsamheten är tillräckligt stor för att bygga upp en kassa kanske du borde överväga
att lägga ner verksamheten och istället betala ikapp skatterna med privata pengar.
Citera
2021-03-21, 13:16
Medlem
Awendelas avatar
Citat:
Skatt ska vi betala. Det är bara att göra. Det skiter jag i. Men jag måste såklart ha koll på vad jag gör

Kika på skatteverkets skatteverktyg så ser du hur mycket som går till vad inkl vad du får för grundavdrag på ett visst överskott med dina förutsättningar (kommun, med i kyrka o.s.v.).

https://app.skatteverket.se/rakna-sk...atteutrakning/

Använd den andra räknaren och sätt in 0 betalad skatt och ditt överskott under näringsverksamhet så får du ett ungefärligt värde på allt och en uppställning likt deklarationen vad allt går till i skatt och hur mycket på varje.

Under 2020 fick alla enskild firmor rabatt på sociala avgifter upp till 100k i överskott p.g.a. covid19 så där kan du ha ett par tusenlappar i mindre skatt som du behöver betala om du inte räknat med det redan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in