Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-03-21, 05:39
  #1
Medlem
Madagascars avatar
Sedan två år tillbaka finansieras SVT och SR av en skatt som alla med inkomst måste betala. Innan dess blev de finansierade med tv-avgiften som bara de som hade tv var tvungna att betala (ja, även SR var finansierade från tv-avgiften).

Dvs förut var svensk public service tvungna att göra program, produktioner, vinklingar etc som folket ville ha annars skulle folk inte vilja ha en tv och betala tv-avgift. Nu måste public service blidka lagstiftarna för att behålla sin finansiering - skatten. (Riktigt så enkelt är det inte.)

Har public service blivit betydligt mer regimvänliga sedan tv-avgiften försvann?

Jag tycker det ser ut så. Jag tycker public service varit mycket regimvänlig under pandemin. Väldigt lite kritik. Ofta har det känts som Nordkorea.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2021-03-21 kl. 05:42.
Citera
2021-03-21, 05:53
  #2
Medlem
TordesPungs avatar
Kan du ge oss lite exempel på nu och då?
Citera
2021-03-21, 06:01
  #3
Medlem
Gentss avatar
Utifrån anmälningsbenägenhet så förstår jag att man vill ha en tvångsskatt. Är ju bara att titta på de senaste fällningarna hos Granskningsnämnden. Läs mer om GAL - TAN-skalan. Det har dykt upp många anmälningar med beslut.

I besluten finns en övervikt för åsikter åt vänster. Närmare 75% om jag inte missminner mig.

Det här är ett problem eftersom att public service har som mål att vara opartiska. Det är inskrivet i sändningstillståndet. Det kan man säga är en förutsättning för uppdraget och för den demokratiska legitimiteten för public service. Det är därför av största vikt att vi fortsätter upplysa om händelser där våra skattepengar går till att bedriva statlig politisk vinkling.
Citera
2021-03-21, 06:16
  #4
Medlem
TordesPungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gents
Utifrån anmälningsbenägenhet så förstår jag att man vill ha en tvångsskatt. Är ju bara att titta på de senaste fällningarna hos Granskningsnämnden. Läs mer om GAL - TAN-skalan. Det har dykt upp många anmälningar med beslut.

I besluten finns en övervikt för åsikter åt vänster. Närmare 75% om jag inte missminner mig.

Det här är ett problem eftersom att public service har som mål att vara opartiska. Det är inskrivet i sändningstillståndet. Det kan man säga är en förutsättning för uppdraget och för den demokratiska legitimiteten för public service. Det är därför av största vikt att vi fortsätter upplysa om händelser där våra skattepengar går till att bedriva statlig politisk vinkling.

Kommer ihåg när Janne J berättade om vad hans kollegor sa när han skulle granska våldsvänstern....

"Men förihelvete du ska väl inte gå emot våra egna!"

Inte ordagrant men ungefär så berättade han om reaktionerna från kollegorna.
Citera
2021-03-21, 09:33
  #5
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Sedan två år tillbaka finansieras SVT och SR av en skatt som alla med inkomst måste betala. Innan dess blev de finansierade med tv-avgiften som bara de som hade tv var tvungna att betala (ja, även SR var finansierade från tv-avgiften).

Dvs förut var svensk public service tvungna att göra program, produktioner, vinklingar etc som folket ville ha annars skulle folk inte vilja ha en tv och betala tv-avgift. Nu måste public service blidka lagstiftarna för att behålla sin finansiering - skatten. (Riktigt så enkelt är det inte.)

Har public service blivit betydligt mer regimvänliga sedan tv-avgiften försvann?

Jag tycker det ser ut så. Jag tycker public service varit mycket regimvänlig under pandemin. Väldigt lite kritik. Ofta har det känts som Nordkorea.
Jag tror det förändrats på minst två sätt.

1 SVT och SR gör snöänglar i alla skattepengarna aom de hällt in i ett lekrum för anställda så de ska kunna känna sig som Joakim von Anka.

2 SVT och SR har blivit än mer maktfullkomliga och tvekar inte att köra ner sin smutsiga agenda i halsen på alla tittare och lyssnare (=pöbeln) . Vem ska stoppa dom nu? Vem ska sparka dom för tjänstefel nu? De har fått carte blanche.
Citera
2021-03-21, 10:42
  #6
Medlem
pelle_snusks avatar
Jag kan inte påstå att jag märkt någon förändring åt något håll.
Citera
2021-03-21, 10:47
  #7
Medlem
Torsuss avatar
Jag har inte gjort någon jämförelse mellan nu och då. Men i jämförelse med utländska nyhetskanaler så är det att jämföra elitserien med korpligan.
Citera
2021-03-21, 11:13
  #8
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Har inte tittat på SVT sedan 2005 så jag vet inte om det gjort någon skillnad. En budget som är garanterad genom skatten bör ju dock innebära att de som driver SVT kan ge luft åt sina egna politiska böjelser utan konsekvens. Givet SVT:s välkända vänsterlutning är det mycket oroande. Det är farligt att institutionalisera nykommunism på det viset.
Citera
2021-03-21, 12:15
  #9
Moderator
yz44s avatar
Det är fortfarande samma propaganda, så ingen skillnad där.
Vore intressant att se hur länge de skulle klara sig på den fria marknaden.
Citera
2021-03-21, 12:38
  #10
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Det är fortfarande samma propaganda, så ingen skillnad där.
Vore intressant att se hur länge de skulle klara sig på den fria marknaden.
Inte länge, och det vet dom. Därav tvångsfinansiering.
Det hade räckt med en bråkdel av skattepengarna och en kanal istället.
Citera
2021-03-21, 12:51
  #11
Medlem
Madagascars avatar
Ifall jag har rätt i att svensk public service nu agerar mer regimvänligt så blir det intressant när vi får regimbyte. Dvs om public service agerar regimvänligt, oavsett vad den är, för att behålla sin försörjning, kan ju det starkt påverka produktioner, program etc.

Det brukar ofta nämnas att SD vill lägga ner public service. Men den nya finansieringsordningen kan även medföra möjligheter för SD (efter ett regimskifte) att styra vinkling och utbud i public service. De kanske tycker det är mer intressant än att lägga ner public service.
Citera
2021-03-21, 12:54
  #12
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Jag har inte gjort någon jämförelse mellan nu och då. Men i jämförelse med utländska nyhetskanaler så är det att jämföra elitserien med korpligan.

Vilka nyhetskanaler tänker du på då?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback