Citat:
Ursprungligen postat av
Bromandude
Vilka brister behöver jag åtgärda?
Hur ska jag kunna veta det? Jag känner inte dig. Men jag kan gissa, för att ge dig stoff att sålla bland:
Eftersom du är 25 så har du sannolikt bristande självdistans, och ett kortsiktigt perspektiv. Saker blir större för dig än de egentligen är.
Introspektion leder ofta till oro, grubblerier, melankoli och hopplöshet. Det kan vara nyttigt och utvecklande att genomgå perioder då man går in för att förstå sig själv etc. men det blir en brist om man fastnar i ständig introspektion, och inte lever i verkligheten, så att säga. Om du t ex vill ha en partner, då finner du inte henne inuti din egen tankevärld.
Svag självkänsla är otroligt vanligt, och samspelar ofta med negativa beteenden och utfall.
Att inte våga erkänna för dig själv vad man verkligen, verkligen vill, förhindrar att man tar första steget i riktning mot att få/skaffa det.
Man kan även göra sig själv olycklig genom att jaga orealistiska drömmar och ideal. Det kan paradoxalt nog leda till att man i slutändan får nöja sig med en betydligt större kompromiss än man hade behövt göra, om man hade lärt sig uppskatta ”tillräckligt bra” kvinnor tidigare.
Jag förstår överlag inte varför du stressar med att binda dig redan vid 25. Det är mer lämpligt att göra när du är 30-35, eller ännu äldre. Män mognar som årgångsvin, och kvinnor föredrar inte sällan en lite äldre, mogen man framför en yngre, omogen.