2021-03-18, 11:28
Bannlyst
Hej funderar på att skaffa mig 8k tv och undrar om det finns 8k filmer till?

Måste jag ladda ner det eller finns det som DVD? Vart laddar man ner isf?
Citera
2021-03-18, 11:37
Medlem
salxars avatar
DVD? DVD har inte ens 4K. Hur ska de ha 8K filmer?

Att köpa en 8K TV är helt slöseri med pengar idag. Finns så gott som inga filmer alls i det formatet. Kör på 4K istället.
Citera
2021-03-18, 11:38
Medlem
yz44s avatar
Youtube har väl en del som går att se men om det finns vanliga filmer är jag osäker på.
Citera
2021-03-18, 11:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av salxar

Att köpa en 8K TV är helt slöseri med pengar idag. Finns så gott som inga filmer alls i det formatet. Kör på 4K istället.

Precis misstänkte det. Får väl hålla mig till 4k, det kommer annars att bli huvudvärk.
Citera
2021-03-18, 11:45
Medlem
saganshuss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sexston
Precis misstänkte det. Får väl hålla mig till 4k, det kommer annars att bli huvudvärk.
Det stämmer inte eftersom en 8K TV kan skala upp ifrån 4K (och även ifrån FHD och 2K) till 8K så bilden blir bättre än med en 4K TV. Även om du inte får ut äkta 8K så får du bättre bild med en 8K TV.
Citera
2021-03-18, 12:14
Medlem
salxars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det stämmer inte eftersom en 8K TV kan skala upp ifrån 4K (och även ifrån FHD och 2K) till 8K så bilden blir bättre än med en 4K TV. Även om du inte får ut äkta 8K så får du bättre bild med en 8K TV.
Är det där ens sant? Låter helt otroligt att det skulle bli bättre bild av att skala upp skiten.
Citera
2021-03-18, 12:16
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Youtube har väl en del som går att se men om det finns vanliga filmer är jag osäker på.
Smartphones börjar också komma med 8k, i dagsläget känns det som att elda för kråkorna.

Jag har nyss köpt min första UHD-tv och den ska få gå till 8K är den nya standarden, det är bara en tidsfråga, sen behövs det inte högre upplösning för ögat. Till dess finns det säkert en massa 8K-filmer också.

Lite besviken är man på UHD, inte kvaliteten men det är inte mycket sevärt som är inspelat i tillräckligt hög upplösning. Är inte råfilmen i tillräckligt hög upplösning ser det oftast bättre ut i FHD. Porren kommer givetvis bana vägen för 8K men tids nog så.

Efter 8K kommer nog utvecklingen gå mot annat än upplösning. En mashup mellan 3D och hologram som man inte behöver speciella glajjor till kanske...
Citera
2021-03-18, 12:22
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Är det där ens sant? Låter helt otroligt att det skulle bli bättre bild av att skala upp skiten.
Ja, det är helt sant. Dagens teknik med Ai kan göra fantastiska saker för bildkvalitén. Det ser jag enkelt på min 4K TV att när man spelar upp en gammal DVD så blir bilden mycket bättre än på den gamla FHD som jag hade. Uppskalning med modern teknik fungerar verkligen. Man kan även se det på vanliga TV-sändningar att bilden får bättre upplösning trots att källan bara är HD.
Citera
2021-03-18, 13:00
Medlem
JustZlatans avatar
4K är helt onödigt så 8K är dubbelt så onödigt. Bilden blir inte bättre ju högre K du har. Det är samma sak med antal pixlar i kameran. Amatörer tror att ju mer pixlar desto bättre bildkvalitet. Det är HELT FEL.

En HD-tv med 2K eller vad det är har den bästa bildkvaliteten man behöver.
Citera
2021-03-18, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
4K är helt onödigt så 8K är dubbelt så onödigt. Bilden blir inte bättre ju högre K du har. Det är samma sak med antal pixlar i kameran. Amatörer tror att ju mer pixlar desto bättre bildkvalitet. Det är HELT FEL.

2K är inte är mycket bättre än 1080P.
4K har väl ca 4 gånger så många pixlar, jämför man dessa på en likadan panel så är det stor skillnad
Övergången från 4K till 8K tror jag är svårare se skillnad på, fördelen är väl att med 8K så kan man bibehålla skärpan på en större panel.

Här finns lite mer info ang detta

https://www.cnet.com/news/4k-1080p-2...ons-explained/
Citera
2021-03-18, 13:53
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Men vad talar du om? Skillnaden i kvalitét mellan vanliga 1080p och 4K är betydande, speciellt så på större tv-apparater. Med det inte sagt att 1080p inte kan se riktigt bra ut, men det är en annan fråga.
Citera
2021-03-18, 15:06
Medlem
Zot^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sexston
Hej funderar på att skaffa mig 8k tv och undrar om det finns 8k filmer till?

Måste jag ladda ner det eller finns det som DVD? Vart laddar man ner isf?

Saker som (äkta)HDR, kontrast och kalibrering samt panelteknik är mer viktigt för bildkvalitén än antalet pixlar. Fokusera på detta istället.

Vad ska man titta på i 8k i dagsläget? Det blir ju svårt att ens hitta något förutom kanske någon filmsnutt från Samsung som visas i TV butiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in