• 1
  • 2
2021-03-17, 22:48
Medlem
Gubbmagens avatar
Jag har sökt men inte hittat svar då majoriteten vill ha en lägenhet i söderläge med garanterad sol som ger varma och kvalmiga rum på sommaren. Jag har söderläge/västläge idag och det blir väldigt varmt på sommaren och nu har jag chansen att byta lägenhet till en lägenhet som ligger mot öst/syd. Idag har jag sol på balkongen från ca 13:00 som försvinner först när den går ner, lite beroende på årstid och hur högt solen står.

Den nya lägenheten innebär morgonsol på morgonen och sol fram till ca 13:00-14:00 då den försvinner från alla fönster då fastigheten bredvid skuggar. Det jag undrar över är vad man kan förvänta sig nu? Morgon/förmiddagsol värmer ju väldigt bra när man är ute på sommaren, så frågan är om Österläge kan ge en aning svalare lägenhet än en lägenhet som ligger i söderläge/västläge på sommaren.

Lägenhet idag ligger på en trappa och den nya ligger på sex trappor.

Kort:
Vilket värmer upp en lägenhet mest, åtta timmar morgon/förmiddag/lunch-sol eller 8 timmar lunch/eftermiddag/kvälssol?
Citera
2021-03-17, 22:55
Medlem
Mellan 12 och 15 tycker jag solen är som hetast och svalast är det mot öst.
Sedan blir det nog lite varmare också ju högre upp man kommer.
Men det låter ändå som att du kommer att få det lite svalare.
Citera
2021-03-17, 23:00
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Bor själv i söder/västerläge och jag måste säga att från 10 fram till 17-18 så värmer det på som värst. Jag har varmt hela somrarna så alla fönster och dubbeldörren till balkongen står öppna hela sommarperioden dygnet runt.
Citera
2021-03-17, 23:02
Medlem
Stenballes avatar
Det är vanligtvis varmare på eftermiddagen, men framförallt så är det väl skönt om det hinner bli lite svalt i lägenheten innan natten?
Är en sval lägenhet det viktigaste så rekommenderar jag morgon-/förmiddagssol.
Citera
2021-03-18, 00:06
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Aldrig förstått hysterin kring att det skulle vara bra med fönster i söderläge. Det är ju bara jobbigt att behöva skärma av solljuset och på sommaren riskerar det bli olidligt varmt inne.

Samma med balkong/altan. Under högsommaren som är den tid på året man verkligen utnyttjar dessa så blir det bara överdrivet varmt. Kvällssol måste väl ändå vara bäst på uteplatser?
Citera
2021-03-18, 00:09
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Bor själv i söder/västerläge och jag måste säga att från 10 fram till 17-18 så värmer det på som värst. Jag har varmt hela somrarna så alla fönster och dubbeldörren till balkongen står öppna hela sommarperioden dygnet runt.

Klassiskt misstag om man vill ha svalt inomhus är det du gör att du öppnar upp när det är varmt ute. Det du gör är att du släpper in den varma luften och gör det än varmare inomhus.

Rätt sätt är att blockera solljuset från att lysa in och att stänga alla fönster och all ventilation under den varma delen av dygnet. Öppna upp under den svala delen av dygnet.
Citera
2021-03-18, 03:17
Medlem
Jag har bytt från en lägenhet med alla fönster i sydvästläge - tack gode gud säger jag bara. Så varmt och kvavt, hopplöst under sommarmånaderna.

Nu har jag en sol på ena sidan som dyker upp sen eftermiddag, och har en betydligt svalare lägenhet, jag har fönster så jag kan ordna genomblåsning också. Grejen är att när det är fina varma sommardagar/kvällar så är man ute. När man kommer hem vill man ha svalt inne och kunna sova.
Jag tror att det är ett säljknep påhittat av mäklare och gäller för hus, där man ofta vill ha sin altan och trädgård i sydläge. För lägenheter blir det som ett växthus istället.
Citera
2021-03-18, 09:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Att tänka på är att du då aldrig kommer ha sol på din balkong när du är ledig om du nu jobbar normala tider.
Kan absolut hålla med fler i tråden att det kan vara jobbigt med söder/väst läge då hela lägenheten många gånger blir outhärdlig att vara i så det är en svår balansgång. För att hålla ner temperaturen under soliga dagar så ska man släppa in så lite sol och luft som möjligt, gärna innan det når fönstret så en markis av täckande modell är det bästa, annars är det persienn som gäller. Öppna sen fönster så fort det blir svalare ute och släpp in den luften istället.
Att öppna alla fönster när det är 30 grader varmt kommer bara släppa in all den heta luften som inte kommer ha någon stans att ta vägen.

Kan man och får man så är ett AC-agg (luft/luft aggregat) en ruskigt bra och effektiv lösning men tyvärr sällan godkända i lägenheter.
Citera
2021-03-19, 17:26
Medlem
Gubbmagens avatar
Tack för alla svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Att tänka på är att du då aldrig kommer ha sol på din balkong när du är ledig om du nu jobbar normala tider.
Det kommer att gå bra ändå känner jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
För att hålla ner temperaturen under soliga dagar så ska man släppa in så lite sol och luft som möjligt... Öppna sen fönster så fort det blir svalare ute och släpp in den luften istället.
Det är precis så jag gör idag på sommaren. Jag öppnar aldrig fönstret om det är varmare ute än inne. Jag byggde också ihop flera datorchassifläktar som ser ut som ett torn som jag sätter i fönstret när man väl öppnar och kan kontrollera så att den antingen drar in luft eller drar ut luft ur lägenheten samtidigt som ett andra fönster är öppet. Den skulle jag inte vilja leva utan.

Steglös fläktkontroller till det samt temperatursensor så jag kan se hur varm luften är som passerar fläkten, så nördvarningen är ett faktum.
Citera
2021-03-21, 10:27
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Klassiskt misstag om man vill ha svalt inomhus är det du gör att du öppnar upp när det är varmt ute. Det du gör är att du släpper in den varma luften och gör det än varmare inomhus.

Rätt sätt är att blockera solljuset från att lysa in och att stänga alla fönster och all ventilation under den varma delen av dygnet. Öppna upp under den svala delen av dygnet.
Så gör ju bara alla klassiska surgubbar som vägrar erkänna att de har fel.

Så om du vill ha så olidligt hett som möjligt hemma hos dig, så bara fortsätt ha dina fönster stängda hela sommaren genom.

Vi andra, som hellre vill ha det lite svalare, vi har öppet, med tvärdrag rakt genom ...

---

Men lita för Guds skull inte på mig.
Prova istället själv nästa gång det blir för varmt (det är ju inte varje år).

Jag var lika dum som du ända fram tills förrförra årets värmebölja.
Jag stod helt enkelt inte ut i bastuhettan. Det gick ju inte att ens lyfta ett finger utan att svetten skulle börja forsa av en ...
Så jag öppnade fönstret - helt.

Och ...

Temperaturen sjönk.
Drastiskt.
På ingen tid alls.

Från att ha varit helt jävla illamåendeframkallande räligt.
Till att bli ... fullt acceptabelt faktiskt.

Och så himla skönt på kvällen när solen gått ner.
Att känna hur den underbara sommarnattens fingrar smeker ens kropp till sömns.

---

Men, fortsätt du vara envis.
Det är ju bara du själv som blir lidande - hoppas jag.

---

TS, borde välja ett läge som inte ger kvällssol.

För när det är som allra varmast - och ljusast sent på kvällen - då är det faktiskt bara störigt att ha en strålande sol som bara vrålar rakt in i ens lägenhet, när man hellre hade velat ha lite skugga och lite normalt dunkel.

Men det du tror om grannhuset som ger skugga, är inte sant.
För om sommaren står ju solen så högt att inga grannhus nånsin kan ge någon skugga.
Iaf inte mitt på dagen.

Om du har en våning som bara ger dig morgonsol så borde du tacka för det.

Jag har både soluppgång och solnedgång - på varje solståndsdatum - på varje motsatt sida av min lägenhet.
Dvs när det är midvintersolstånd så går solen upp utanför mitt kök.
Och när det är midsommarsolstånd så går solen ner utanför mitt storarumsfönster.

Min lägenhet är som Ale stenar med andra ord, eller Stone Henge ...

Men jag kan inte Se det motsatta.
Dvs vinterns solnedgång, eller sommarens soluppgång.
Men, som sagt, så ser jag solårets allra första soluppgång, liksom jag ser solårets allra sista solnedgång.
Citera
2021-03-21, 10:39
Medlem
S.O.Stolps avatar
Kvällssol verkar vara att föredra, om man väljer mellan öst- och västläge.

(FB) Kvällssol eller morgonsol på balkongen
Citera
2021-03-21, 23:42
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Så om du vill ha så olidligt hett som möjligt hemma hos dig, så bara fortsätt ha dina fönster stängda hela sommaren genom.

Vi andra, som hellre vill ha det lite svalare, vi har öppet, med tvärdrag rakt genom ...
Jo, men du kan ju inte på allvar mena att om du har +23 grader inne och +29 grader ute så blir det svalare inne om du öppnar för korsdrag och låter den 29-gradriga luften komma in i rummet. Det kan kännas skönt med luftdrag, men du höjer aktivt innetempen.

Med samma logik som ovan skulle då ett rum på +23 grader bli varmare om du öppnar för korsdrag när det är -10 grader ute. Och så är ju inte fallet som bekant.

Att ha öppet då tempen ute är samma eller lägre än tempen inne är ju det man eftersträvar, och då med öppet hela natten för att få in sval nattluft tills in på morgonen/förmiddag då tempen återigen stiger och lägger sig över den rumstemperatur man har inne.

Målet är att aldrig släppa in varmare luft än vad man redan har. Ibland är man tvungen en kort stund för att få in lite nytt syre dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in