Citat:
Ursprungligen postat av
Hurt-Åke
Klassiskt misstag om man vill ha svalt inomhus är det du gör att du öppnar upp när det är varmt ute. Det du gör är att du släpper in den varma luften och gör det än varmare inomhus.
Rätt sätt är att blockera solljuset från att lysa in och att stänga alla fönster och all ventilation under den varma delen av dygnet. Öppna upp under den svala delen av dygnet.
Så gör ju bara alla klassiska surgubbar som vägrar erkänna att de har fel.
Så om du vill ha så olidligt hett som möjligt hemma hos dig, så bara fortsätt ha dina fönster stängda hela sommaren genom.
Vi andra, som hellre vill ha det lite svalare, vi har öppet, med tvärdrag rakt genom ...
---
Men lita för Guds skull inte på mig.
Prova istället själv nästa gång det blir för varmt (det är ju inte varje år).
Jag var lika dum som du ända fram tills förrförra årets värmebölja.
Jag stod helt enkelt inte ut i bastuhettan. Det gick ju inte att ens lyfta ett finger utan att svetten skulle börja forsa av en ...
Så jag öppnade fönstret - helt.
Och ...
Temperaturen sjönk.
Drastiskt.
På ingen tid alls.
Från att ha varit helt jävla illamåendeframkallande räligt.
Till att bli ... fullt acceptabelt faktiskt.
Och så himla skönt på kvällen när solen gått ner.
Att känna hur den underbara sommarnattens fingrar smeker ens kropp till sömns.
---
Men, fortsätt du vara envis.
Det är ju bara du själv som blir lidande - hoppas jag.
---
TS, borde välja ett läge som inte ger kvällssol.
För när det är som allra varmast - och ljusast sent på kvällen - då är det faktiskt bara störigt att ha en strålande sol som bara vrålar rakt in i ens lägenhet, när man hellre hade velat ha lite skugga och lite normalt dunkel.
Men det du tror om grannhuset som ger skugga, är inte sant.
För om sommaren står ju solen så högt att inga grannhus nånsin kan ge någon skugga.
Iaf inte mitt på dagen.
Om du har en våning som bara ger dig morgonsol så borde du tacka för det.
Jag har både soluppgång och solnedgång - på varje solståndsdatum - på varje motsatt sida av min lägenhet.
Dvs när det är midvintersolstånd så går solen upp utanför mitt kök.
Och när det är midsommarsolstånd så går solen ner utanför mitt storarumsfönster.
Min lägenhet är som Ale stenar med andra ord, eller Stone Henge ...
Men jag kan inte Se det motsatta.
Dvs vinterns solnedgång, eller sommarens soluppgång.
Men, som sagt, så ser jag solårets allra första soluppgång, liksom jag ser solårets allra sista solnedgång.