• 1
  • 2
2021-03-21, 23:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Jo, men du kan ju inte på allvar mena att om du har +23 grader inne och +29 grader ute så blir det svalare inne om du öppnar för korsdrag och låter den 29-gradriga luften komma in i rummet. Det kan kännas skönt med luftdrag, men du höjer aktivt innetempen.

Med samma logik som ovan skulle då ett rum på +23 grader bli varmare om du öppnar för korsdrag när det är -10 grader ute. Och så är ju inte fallet som bekant.

Att ha öppet då tempen ute är samma eller lägre än tempen inne är ju det man eftersträvar, och då med öppet hela natten för att få in sval nattluft tills in på morgonen/förmiddag då tempen återigen stiger och lägger sig över den rumstemperatur man har inne.

Målet är att aldrig släppa in varmare luft än vad man redan har. Ibland är man tvungen en kort stund för att få in lite nytt syre dock.

Blåsande luft kyler ner människan. Jämför med en CPU-fläkt. Så man ska inte stirra sig blind på absoluta tal. Sedan är det givetvis enklast om man kan reglera husets temp helt oberoende av väder. (=AC).
Citera
2021-03-23, 08:15
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Jo, men du kan ju inte på allvar mena att om du har +23 grader inne och +29 grader ute så blir det svalare inne om du öppnar för korsdrag och låter den 29-gradriga luften komma in i rummet. Det kan kännas skönt med luftdrag, men du höjer aktivt innetempen.

Med samma logik som ovan skulle då ett rum på +23 grader bli varmare om du öppnar för korsdrag när det är -10 grader ute. Och så är ju inte fallet som bekant.

Att ha öppet då tempen ute är samma eller lägre än tempen inne är ju det man eftersträvar, och då med öppet hela natten för att få in sval nattluft tills in på morgonen/förmiddag då tempen återigen stiger och lägger sig över den rumstemperatur man har inne.

Målet är att aldrig släppa in varmare luft än vad man redan har. Ibland är man tvungen en kort stund för att få in lite nytt syre dock.
Du kanske inte tänker på att själva huset värms upp också.

Men, jag tror att jag förstår var du fått dina irrläror från.
Dvs du har blandat samman de allmänna råd som gäller för en lokal med Air Condition, med en helt vanlig lokal.
Har du AC så ska du, helt riktigt, inte öppna fönstret. Och inte heller ha dörren öppen längre tid än absolut nödvändigt.

Men om du inte har det så har du helt andra förutsättningar.

Dina väggar, som solen steker på, kommer att bli betydligt varmare än vad luften är.
Och den värmen kommer sitta kvar även efter solen gått ner.

Du har alltså fel.
Och om du inte ens vill Prova nästa gång det blir outhärdligt hett, så gör du ju dumt fast du vet bättre.
Och ja, du vet faktiskt nu eftersom jag nyss undervisat dig.

Det blir verkligen svalare om du låter dina fönster vara öppna.
Även mitt på dagen.

Om du inte öpppnar så är det ju samma sak som om du hade envisats med att ha elementen på högsta effekt mitt i sommaren, med stängda fönster ...
Fast nu är dina element väggarna istället.

Och ... menar du att du alltså har fönstren stängda även efter solen gått ner ???
Citera
2021-03-23, 08:24
Medlem
Ambelains avatar
Citat:

Minns du verkligen inte hur det var för bara två år sedan, 2018 ???

När det är så varmt och soligt så länge, så är det inte luften som värms upp utan det är ditt hus.
Det blir alltså betydligt hetare inomhus än dina 23 plusgrader.
Det blir ju närmare 50 plusgrader istället.

Men du vägrar öppna fönstret ... =)

Har du varit i riktigt varma länder någon gång ???

Det är där normalt med helt öppna delar av huset, som tex väggar som går att öppna som om de vore garageportar.
Och det är bara moderna hus ...

Om du istället tittar på de mer traditionella husen, så märker du kanske att de har "fönster" som ser ut som galler av tegel, typ.
Inte helt öppna fönster-fyrkanter alltså, utan en fyrkant med tegelstenar i ett slags gallermönster.
En annan version är att ha öppna avlånga "hål" lite här och var.

Inga glasrutor alltså, utan helt öppet.
Och ändå så är det betydligt svalare och skönare inomhus i ett sådant hus än i ett modernt hus med glasrutor för fönstren.

De har ju efter alla dessa tusentals åren i värmen lärt sig hur man ska bygga bäst för ett varmt, soligt och torrt klimat.
Resultatet går ju emot allt vad ditt "sunda förnuft" hade kunnat komma på.
Men det beror ju på att det klimatet inte finns här, så det finns ingen anledning för oss att bygga på samma sätt.
Här har vi istället lärt oss hur vi ska hålla värmen inomhus, under alla de 10 kalla månaderna om året.
Citera
2021-03-23, 15:52
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Du har alltså fel.
Och om du inte ens vill Prova nästa gång det blir outhärdligt hett, så gör du ju dumt fast du vet bättre.
Och ja, du vet faktiskt nu eftersom jag nyss undervisat dig.

Och ... menar du att du alltså har fönstren stängda även efter solen gått ner ???
Tro mig, jag har bott i den här lägenheten i ca 30 år och har provat att ha öppet på dagen när solen ligger på och resultatet blir att temperaturen ökar markant när man släpper in ca 30 gradig från en balkong där solen samtidigt ligger på, som den ju gör i söderläge. Samma sak gäller om jag öppnar alla fönster. Och när väl värmen är inne är den svår att bli av med då allt i rummet absorberar värmen.

Är alla fönster stängda stänger man ute den varma luften. Det blir fortfarande varmt, men långt ifrån lika varmt som när man låter fönster som solen strålar emot stå öppna. Och det är här man får välja, 23 inne med stängda fönster dagtid eller 29 grader inne med korsdrag hela dagen i värmeböljan.

Och nej, så dum i huvudet är jag inte så att jag låter bli att öppna fönster när solen gått ner och när utetemperaturen ligger på samma eller under utetemperaturen.

Citat:
Minns du verkligen inte hur det var för bara två år sedan, 2018 ???

När det är så varmt och soligt så länge, så är det inte luften som värms upp utan det är ditt hus.
Det blir alltså betydligt hetare inomhus än dina 23 plusgrader.
Det blir ju närmare 50 plusgrader istället.
50 plusgrader? Du har ingen koll på vad du pratar om. Du pratar i någon typ av generella termer och jag pratar om min lägenhet och här blir det aldrig några 50 grader inne i lägenheten. Googlar du kommer du inte hitta många som har 50 grader i en lägenhet.

Citat:
Men du vägrar öppna fönstret ... =)
Ja, mitt på dagen öppnar jag inte därför att det är varmare ute än inne och jag vill inte släppa in värmen. Se förklaring ovan.

Skriv och klaga till Energimyndigheten då dom går emot dina professionella råd. Dom vill säkert ha just dina råd i det hela då du har lösningen som ingen annan har: https://www.energimyndigheten.se/ene...-sommarhettan/

Citat:
De har ju efter alla dessa tusentals åren i värmen lärt sig hur man ska bygga bäst för ett varmt, soligt och torrt klimat.
Ja, men det är ju inte här i sverige du pratar om så det är irrelevant för just frågan i denna tråd. Jag kan känna att jag för tillfället inte bryr mig om hur ett hus i ett varmt land är byggt då vi inte har det likadant här klimatmässigt. Klimatet ändras dock och vi ligger efter här när det gäller sättet att bygga vilket dom i klimathus fått uppleva varje sommar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in