• 1
  • 2
2021-03-17, 11:36
Medlem
Hej! Jag har en fråga för de som är insatta i hur man bygger nytt hus. Vad är billigast? Att köpa ett nyckelfärdigt hus från tex älvsbyhus eller liknande eller anlita en byggfirma som man ritar och bygger huset med. Låt oss säga ett hus på 120kvm med källare. Förutsatt att man kan göra endel saker själv som att lägga golv, måla och installer kök och liknande själv. Svårt att säga en exakt summa såklart men undrar om någon har erfarenhet eller jobbar inom bygg som har någon aning?
Citera
2021-03-17, 12:03
Medlem
Det beror på. Om man bygger själv är billigaste är att själv bygga hus av lösvirke. Det kräver mycket tid och kunnande. Om man ska låta någon annan som debiterar timmar bygga är prefab billigast. Då gäller det att spara tid.
Citera
2021-03-17, 12:40
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duminutihuvudet
Hej! Jag har en fråga för de som är insatta i hur man bygger nytt hus. Vad är billigast? Att köpa ett nyckelfärdigt hus från tex älvsbyhus eller liknande eller anlita en byggfirma som man ritar och bygger huset med. Låt oss säga ett hus på 120kvm med källare. Förutsatt att man kan göra endel saker själv som att lägga golv, måla och installer kök och liknande själv. Svårt att säga en exakt summa såklart men undrar om någon har erfarenhet eller jobbar inom bygg som har någon aning?

Är du lekman eller har du kunskap av målning eller golvläggning?
Känns bra i början men arbetet kommer ta tid och orken tar slut och du har annat arbete.

Målning och golv är inge större kostnader i det hela.
Badrum ska du absolut inte göra själv (om du inte är yrkesman med intyg)
Citera
2021-03-17, 12:49
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Jag tror att det är svårt att bygga ett hus billigare än vad företag som ex Älvsbyhus gör men du får ju också en vara därefter.

Om du nu ska ha källare så tror jag det inte finns några färdiga hus alls att välja på utan då pratar vi alltid lösvirke.

Pris på hus varierar kraftigt och sen är också frågan vad du har för krav. Vissa kör Dacia och vissa Mercedes men båda är nöjda beroende på deras krav så det kan skilja väldigt mycket för samma sak. Båda dessa bilar tar dig från A till B och gör jobbet.
Citera
2021-03-17, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duminutihuvudet

Källare... det var intressant. Jag har inte sett ett nybyggt hus med källare på evigheter.

Tror du kan göra en hybrid även med Älvsbyhus eller motsvarande där du gör vissa moment själv för att hålla kostnade nere.
Citera
2021-03-17, 13:32
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag tror att det är svårt att bygga ett hus billigare än vad företag som ex Älvsbyhus gör men du får ju också en vara därefter.

Om du nu ska ha källare så tror jag det inte finns några färdiga hus alls att välja på utan då pratar vi alltid lösvirke.

Pris på hus varierar kraftigt och sen är också frågan vad du har för krav. Vissa kör Dacia och vissa Mercedes men båda är nöjda beroende på deras krav så det kan skilja väldigt mycket för samma sak. Båda dessa bilar tar dig från A till B och gör jobbet.
Huh? En källare är väl precis som en bottenplatta för resten av huset, man kan väl bygga ett modulhus på en sån, eller?
Citera
2021-03-17, 14:55
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Huh? En källare är väl precis som en bottenplatta för resten av huset, man kan väl bygga ett modulhus på en sån, eller?

Absolut, men det finns inga husleverantörer av modulhus säljer hus med källare.
Krävs också en del andra typer av dränering och gissningsvis byggstruktur när du är på källarplan.
Jag är inte byggare men har inte sett några kataloghus med källare. Du får gärna säga till om jag har fel? Arkitektritat och lösvirke är en annan sak men tror även här att det är ett fåtal.
Citera
2021-03-17, 18:27
Medlem
Citat:
Krävs också en del andra typer av dränering och gissningsvis byggstruktur när du är på källarplan.
Jag är inte byggare men har inte sett några kataloghus med källare. Du får gärna säga till om jag har fel? Arkitektritat och lösvirke är en annan sak men tror även här att det är ett fåtal.

Du kan ju gjuta källare själv eller med någon entreprenör sen köpa ett modulhus och placera det på källaren det är inga större problem! Dock måste man konstruera om konstruktionen i modulhuset. Alternativt lägga prefab som tak på källaren!

Men som svar på TS så är lösvirke det billigaste alternativet. Runt en miljon 100 Kvm stort hus. Med markarbeten. (Inte pålning) sen kan du komma billigare undan ju mer du gör själv! Du kan och får göra det mesta om det utförs fackmannamässigt dock måste visa saker besiktas av certifierade fackmän ex. Vvs och el.
Citera
2021-03-17, 18:48
Medlem
Lösvirke är oftast inte värt det såvida man inte ska bygga ett "eget" hus.

Bygga med källare kommer dra upp kostnaden ordenligt då det krävs mycket mera bortforsling / bättre dränering osv.
Citera
2021-03-17, 19:36
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:

Helt rätt modulhusen är dock lite olika konstruerade. Älvsbyhus är byggda som hela rumsmoduler som kommer färdiga med golvbjälklag och hela skiten klart. Det går att ställa på en utgrävd grund, men väggarna i källaren måste stå på rätt ställen och det måste oxå konstrueras någon form av trappa till undervåningen vilket de inte åtar sig (iallfall inte när jag byggde ett i profiteringssyfte (2010/2011).

När det gäller till exempel Trivselhus så kommer de oxå som moduler, men mest väggar etc, som är färdigt. Mycket mer efterarbete än ÄH, men oxå mer valmöjligheter, dessa är doch utförda för att stå på en platta.

OT, Det är billigare att göra mycket själv om du tycker att din egen tid är billig eller rent av gratis.
Kan du arbeta samma tid och få betalt så är det förmodligen en bättre lösning och hyra in arbetskraft.

Jag har även byggt vårt egna hus helt själv och även ritat det. Vi har låga lån eftersom 75% av huset består av egen tid. Men som sagt det blir mååååååånga timmar, kräver kunskap och en jefla uthållighet, men det är fett nice med ett eget hus
Citera
2021-03-19, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Är du lekman eller har du kunskap av målning eller golvläggning?
Känns bra i början men arbetet kommer ta tid och orken tar slut och du har annat arbete.

Målning och golv är inge större kostnader i det hela.
Badrum ska du absolut inte göra själv (om du inte är yrkesman med intyg)

har släkt och vänner som kan hjälpa och är utbildade. själv har jag erfarenhet av o måla och lägga enklare golv o lite annat. Har gjort lite enklare renovering. Allt med el och badrum vägrar jag dock röra själv!
Citera
2021-03-19, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skylin
Källare... det var intressant. Jag har inte sett ett nybyggt hus med källare på evigheter.

Tror du kan göra en hybrid även med Älvsbyhus eller motsvarande där du gör vissa moment själv för att hålla kostnade nere.

kan man göra grunden o källaren själv och sen smälla upp ett tex älvsbyhus på ?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in