• 1
  • 2
2021-03-19, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Absolut, men det finns inga husleverantörer av modulhus säljer hus med källare.
Krävs också en del andra typer av dränering och gissningsvis byggstruktur när du är på källarplan.
Jag är inte byggare men har inte sett några kataloghus med källare. Du får gärna säga till om jag har fel? Arkitektritat och lösvirke är en annan sak men tror även här att det är ett fåtal.
nej har inte heller sett något kataloghus med källare men hade gärna velat ha en. Har inte kollat närmare på det än men eftersom man oftast får stå för husgrunden först kanske man redan där kan fixa en källare?
Citera
2021-03-19, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Helt rätt modulhusen är dock lite olika konstruerade. Älvsbyhus är byggda som hela rumsmoduler som kommer färdiga med golvbjälklag och hela skiten klart. Det går att ställa på en utgrävd grund, men väggarna i källaren måste stå på rätt ställen och det måste oxå konstrueras någon form av trappa till undervåningen vilket de inte åtar sig (iallfall inte när jag byggde ett i profiteringssyfte (2010/2011).

När det gäller till exempel Trivselhus så kommer de oxå som moduler, men mest väggar etc, som är färdigt. Mycket mer efterarbete än ÄH, men oxå mer valmöjligheter, dessa är doch utförda för att stå på en platta.

OT, Det är billigare att göra mycket själv om du tycker att din egen tid är billig eller rent av gratis.
Kan du arbeta samma tid och få betalt så är det förmodligen en bättre lösning och hyra in arbetskraft.

Jag har även byggt vårt egna hus helt själv och även ritat det. Vi har låga lån eftersom 75% av huset består av egen tid. Men som sagt det blir mååååååånga timmar, kräver kunskap och en jefla uthållighet, men det är fett nice med ett eget hus

ja jag kanske är naiv men har sett mycket program på tv där de bygger egna hus och jag inser ju att de flesta underskattar både tid och budget så den fördelen har jag att jag är medveten om detta. Har än så länge inte hittat nått kataloghus som varit perfekt och därför hade det kanske varit mer personligt och roligare att göra ett eget men samtidgt har man ju en budget att förhålla sig till.
Citera
2021-03-19, 08:59
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duminutihuvudet
nej har inte heller sett något kataloghus med källare men hade gärna velat ha en. Har inte kollat närmare på det än men eftersom man oftast får stå för husgrunden först kanske man redan där kan fixa en källare?

Du får kontakta en tänkt husleverantör och ställa frågan om det ens är möjligt.
Nyfiken fråga, varför vill du så gärna ha källare?
Finns en del extra problem med detta plus att det fördyrar väldigt mycket.
Citera
2021-03-19, 09:06
Medlem
Citat:
kan man göra grunden o källaren själv och sen smälla upp ett tex älvsbyhus på ?

Det borde gå. Hör med hustillverkaran och uppdatera gärna här vad de svarar.

Tänk på att en källare är en riskkonstuktion och ganska dyrt att bygga. Men jag gillar faktiskt källare och förstår varför du vill ha källare. Det ger space på ett sätt som inte en ovanvåning kan ge.
Citera
2021-03-19, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du får kontakta en tänkt husleverantör och ställa frågan om det ens är möjligt.
Nyfiken fråga, varför vill du så gärna ha källare?
Finns en del extra problem med detta plus att det fördyrar väldigt mycket.

hade källare i huset jag växte upp i. Är ett extra utrymme och vore underbart att ha som en gillestuga. Kanske är mest en preferenssak och jag är medveten om att det kommer kosta extra! Det kanske låter märkligt men jag vill absolut inte ha någon övervåning i den bemärkelsen. Vill ha sovrummen på markplan och för att då få extra utrymme som ett biorum kanske så är en källare perfekt! Blir också lite avlångt om man ska bygga större och bara ha en plan. Vi tycker väl alla olika antar jag.
Citera
2021-03-19, 13:23
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
hade källare i huset jag växte upp i. Är ett extra utrymme och vore underbart att ha som en gillestuga. Kanske är mest en preferenssak och jag är medveten om att det kommer kosta extra! Det kanske låter märkligt men jag vill absolut inte ha någon övervåning i den bemärkelsen. Vill ha sovrummen på markplan och för att då få extra utrymme som ett biorum kanske så är en källare perfekt! Blir också lite avlångt om man ska bygga större och bara ha en plan. Vi tycker väl alla olika antar jag.

Har också bott i hus med källare i min uppväxt och förstår din tanke. Har halvkällare på nuvarande hus, halvtrappa ner. Fördel är att det blir mer ljus in och inte samma källarkänsla. Sutteränghus (hur fan det nu stavas) går annars att bygga nytt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in