2021-03-14, 20:58
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjoflo
För att komma igång borde du leta upp en konsultfirma, det är nog det lättaste. Då tjänar företaget pengar på dig och du får en chans att visa vad du går för. De flesta jag vet om som avslutat sina utbildningar har gått den vägen.
Börja inte som konsult, allra minst anställd konsult. Jag råder dig att söka dig till ett medelstort produktbolag. Där finns både mentorer till dig samt tillräckligt med fluff för att flyga under radarn (lära dig på jobbet utan alltför stor press).
Citera
2021-03-14, 21:03
Medlem
Företagen skriker att det är brist på arbetskraft och får snyftartiklar i media om att det måste bli lättare att få anställa arbetskraftinvandrare.

Sanningen är snarare att man inte vill ta sitt ansvar för hur en arbetsmarknad fungerar och anställa någon som aldrig jobbat tidigare och lära upp denna, utan man vill anställa en Indie och betala 50% av vad en Svensk senior skulle kosta.
Citera
2021-03-14, 21:09
Medlem
TravelerOfNights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Vänligen berätta vad jag ljugit med? Oerhört lågt av dig att ens påstå något sådant herr troll.

Vi backar till ursprungscitatet från dig som är helt fel:
"Dock är webbutvecklare != utvecklare i allmänhet, utan just webbutvecklare finns det supermycket konkurrens inom eftersom det är mycket enklare, se t.ex. https://www.utbildningssidan.se/eg/sok/programmerare och så har det varit länge."

Webbutvecklare är i allra högsta grad == utvecklare i allmänhet, till och med === utvecklare i allmänhet.
Webbutveckling är absolut inte mycket enklare. Källa på det?
Dessutom är ditt uttalande om att det finns supermycket konkurrens paradoxalt mot att det skulle innebära sämre lön

Somsagt, ger upp på dig, du undvek att svara på frågorna och den där paradoxen du skrev om? Den förklarade jag i en tidigare post . Sluta spamma mig tack, missade att du var ett erkänt trollkonto med ditt användarnamn.
Citera
2021-03-14, 21:44
Medlem
Idittfejss avatar
Är det inte så att företagen helst vill ha kvinnliga utvecklare? Då arbetsmarknaden kryllar med män och när det gäller inom IT så vill man i förstahand anställa kvinnliga utvecklare?
Citera
2021-03-15, 00:01
Medlem
Om man inte har en seriös utbildning med examen, så blir det ju alltid lite svårare att få jobb idag.

Jag hade fimpat allt som har med spel att göra, vi kan säga att den marknaden/karriären inte är realistisk i Sverige.

Jag hade nog skapat mig ett portfolio, innehållande relevanta datastrukturer & algoritmer samt design patterns. Kommer se ganska bra ut att man har koll på sånt.

Ett större projekt hade varit att göra en renderingsmotor i OpenGL, DirectX, Vulkan eller något. Inte super rekommenderat om man inte vill jobba med sånt.
Citera
2021-03-15, 01:08
Medlem
Champinjonens avatar
Du skriver ungefär som glada marko pratar, vilket förmodligen skrämmer bort de flesta arbetsgivare.
Citera
2021-03-15, 05:58
Medlem
patrikgbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sappalot
Har gått i två olika skolor, Hermods (tog bara ett kurs hos dom) och NTI-skolan. Jag har inga koll med mina klasskamrater eftersom jag studera distans, men jag har hört från min Gränssnitt 3D lärare om att många av hans andra elever är inte så seriösa om denna kursen och han uppskattas att jag var seriös elev.

Jag kan förstår det, jag har märkt att skapa en egen spel tar längre tid än jag hade trott.

Jag har faktiskt lek runt med ide om att skapa program för nån som driver restauranger. Det ska hjälpa med att skapa checklista för att köpa in råvaror och ha koll med allergi i maten. Programmen ska kunna både köra i mobilappen och på webbsidan. Men jag är orolig att denna projekten bli för stort för mig.

Det kan vara lagom om du håller det på rätt nivå men jag hade nog rekommenderat något lite enklare. En markdown parser för något webbgränsnitt kanske? Det kan även få stars och forks.

Men om du vill bli programmerare så borde du redan ha ett gäng repos. Du ska inte tro att programmering är något du bara sysslar med på arbetstid.
Nu när du inte har jobb så bör du ägna 12h om dagen till koden, minst.

Börja med en webbsida om dig själv, ett online cv så har du en bra start. Kanske publicera sidorna i markdown?
Senast redigerad av patrikgbg 2021-03-15 kl. 06:01.
Citera
2021-03-15, 08:20
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idittfejs
Är det inte så att företagen helst vill ha kvinnliga utvecklare? Då arbetsmarknaden kryllar med män och när det gäller inom IT så vill man i förstahand anställa kvinnliga utvecklare?
Kvinnliga föredras absolut, men marknaden kryllar inte av män heller. Det är en brist som bara ökar. Men för att få jobb krävs att man är driven och social, kompetensnivån inte lika viktig.
Citera
2021-03-15, 08:22
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TravelerOfNight
Somsagt, ger upp på dig, du undvek att svara på frågorna och den där paradoxen du skrev om? Den förklarade jag i en tidigare post . Sluta spamma mig tack, missade att du var ett erkänt trollkonto med ditt användarnamn.
Mitt namn är ju för att avslöja personer som du. Du jobbar garanterat inte i närheten av utveckling, det märks på dina kommentarer, men ändå är du här och trollar runt.
Citera
2021-03-15, 08:57
Medlem
TravelerOfNights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Mitt namn är ju för att avslöja personer som du. Du jobbar garanterat inte i närheten av utveckling, det märks på dina kommentarer, men ändå är du här och trollar runt.

Somsagt, tänker inte mata trollet mer, sorry att du blev arg över statistiken.
Citera
2021-03-15, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sappalot
Jag hade lärt mig självständig om programmering (Java och liten andra språk) i 2 år och gått i distans utbildning om programmering (C#, PHP, Javascript), webbutveckling, användargränssnitt design och grundläggande affärskunskaper i 1,5 år (Med genomsnitt B i betyget).

Jag har sökt jobb som Programmerare/Webbutvecklare över i ett år utan framgång, och jag har märkt att många IT företager kräver att man har mellan 5-10 års arbetserfarenheter.

Brist på arbetserfarenheter är ju min största hinder så att man börja undrar att försöka bli programmerare/webbutvecklare är bortkastad tid och kan lika gärna söka tunga jobb istället (bli heller inte lättare tack vare av pandemi).

Jag fundera om jag ska fortsätta söka jobb som utvecklare eller vore det bättre om jag söker annan jobb istället medan man har programmering som hobby.

Samtliga jobb jag har sökt har jag varit tvungen att göra ett prov inför. Antingen ett kod-prov eller någon typ av certifiering. Testa att göra något av detta på förhand, finns många certifieringar du kan göra online som knyts till bl. a. Linkedin. Som tidigare nämnt så kan det vara en bra idé att lägga mer krut på ditt språk, kanske har du någon bekant som är duktig på svenska som kan hjälpa dig?

Lycka till!
Citera
2021-03-15, 09:37
Medlem
Känner att jag måste svara. Mina erfarenheter av nybörjare inom programmering:

1) en treårig utbildning på universitet är lika med noll och ingenting. De företag som anställer dessa har väl resurser att dalta med folk i upp till 2 år innan de börjar komma på banan. De flesta är endast copy pasta nissar som inte kan lösa problem om de inte lyckas googla sig fram till det. Även om de gör det så blir det ändå fel och en mer senoir får lägga tid på att nysta upp det.

De är minst 100ggr slöare på att producera. De kan endast klara enkla uppgifter som en senior / halv senior hade kunna skriva i sömnen.

Man måste konstant spendera tid på att hitta uppgifter åt dom som de kan göra och som är i deras nivå. Vilket kan vara svårt ibland.

Jobbade på ett mindre företag en gång och de hade några nybörjare som jobbade mellan 6 mån till ett år och i princip inget de gjorde var värt använda i produktion. Mao de slukade senioras resurser och fick lön för att producera noll av värde.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in